Mijn lampen gaan automatisch aan als ik thuis kom terwijl ik dit niet ingesteld heb via de flow

Wie kan mij helpen,

Sinds enige tijd gaan mijn lampen allemaal aan in de woonkamer als ik thuis kom terwijl ik geen flow heb ingesteld die dit moet regelen.
Wie kan mij hierbij helpen hoe dit zou kunnen komen

Bedankt dat je mij wil helpen,

Sinds enige tijd gaan mijn lampen allemaal aan in de woonkamer als ik thuis kom terwijl ik geen flow heb ingesteld die dit moet regelen.
Wie kan mij hierbij helpen hoe dit zou kunnen komen

Tja wordt een beetje gokken voor ons, wat voor een lampen? Wat heb je wel aan Flows ingesteld? Gaan ze juist aan als jij thuis komt of zijn ze eigenlijk al uren aan? Wat staat er in de log van een lamp?

Wellicht begin eens hier te lezen,
[Tip] Problemen met Homey?

en meer info te geven dan je nu doet.

IK heb wel een flow waarin ik heb ingesteld dat als er niemand thuis is na zonsondergang dat er een aantal lampen aangaan.

Daarnaast heb ik een hoofdschakelaar in mijn woonkamer waarin ik alles uit en alles aan kan zetten.

Nu is het zo dat ik nu dus last heb dat als ik thuis kom dat alles aan gaat terwijl ik hier flow voor heb gemaakt.

Ik bedoel

Nu is het zo dat ik nu dus last heb dat als ik thuis kom dat alles aan gaat terwijl ik hier GEEN flow voor heb gemaakt.

Tja,
Ik verdenk iets externs, dus als je Homey uitschakelt dat het wellicht ook gebeurt maar,

als ik geen antwoord krijg op een paar vragen:

dan haak ik af…

Wat andere vragen/aandachtspunten:

  • hoe wordt bepaald of je thuis komt (en zijn er evt. andere apps die ook met dergelijke triggers kunnen werken)
  • gebruik je nog een andere app voor het bedienen van je lampen (of een huisgenoot)
  • heb je de flows getest en reageren de flows zoals je verwacht en bij het testen uiteraard gevolgd welke stappen gedaan worden in de flow)
  • de naam van de flow zegt helaas weinig over inhoud, dus wellicht na eerst testen mogelijke verdachte flows delen.
  • en wat Dijker ook aangaf in je device van Homey staat ook een tijdlijn; wat staat daar?
2 Likes

Beste Hielke,

bedankt dat je wil helpen

Beste Hielke,

Ik heb eigenlijk heel weinig flow’s gemaakt ik heb de standaard aanwezigheid gebruikt vanuit Homey, eerst had ik hiervoor Smart Presence aan staan maar deze heb ik nu uit gezet omdat ik het gevoel had dat deze misschien een trigger gaf om alle lampen aan te zetten.

Aangezien je nog steeds geen antwoord hebt gegeven wat van lampen het gaat, is het nog steeds gokken voor ons.
Zoals dijker al zei, het is waarschijnlijk extern te maken, zoals als vorbeeld dat je gebruik maakt van een hue bridge en daar (in de bridge zelf) heb je (perongelijk) ingesteld hebt dat de lampen moeten aangaan op aanwezigheid.

1 Like

Als deze uit staat en het gebeurt nog steeds, is het waarschijnlijk dat het niet vanuit een flow wordt gedaan.

Kan me ook voorstellen dat jouw logica (de menselijke) niet overeen komt met de logica van Homey en dus anders reageert dan je verwacht. Maar dat is beter te beoordelen als je een schermprint deelt van de inhoud van de flow.

Deel van de benodige info staat bij je lamp in Homey en ziet er uit als zoiets:

Hier kan je zien hoe de lamp is aangezet.

1 Like

Beste Hielke,

Ik heb even een lamp gepakt welke niet gestuurd wordt vanuit een Flow met aanwezigheid.

Kan jij hier iets mee?

Dus je wilt dat wij gaan raden wanneer jij thuis kwam?

2 Likes

@Rob_van_de_Koppel Ik kan er niets mee :slight_smile: Maar jij hopelijk wel. Zoals je ziet staat er verschillende keren Aangezet met daaronder een tijdstip (als je naar de regel gaat met de muis zie je een beter tijdstip). Nu is het de vraag: Welke keer aangezet matched met je thuiskomst waarbij alle lampen aangingen.

Je lamepen zijn door drie verschillende zaken op diverse tijdstippen aangezet. Nl. Door Fibaro (heb zelf geen Fibaro maar waarschijnlijk vanuit de app van Fibaro). De Flow 'zet alles aan. En door jezelf vanuit de web-app en vanaf je mobiel.

Als tijdstip overeenkomt met Fibaro → dan zul je de instellingen/mogelijkheden in die app moeten nagaan.

Als tijdstip overeenkomt met de flow Zet alles aan; dan klopt de naam :slight_smile: maar dan handig om de flow na te gaan en deze eventueel hier te delen.

1 Like

Lijkt erop dat je iets in gang zet met hulp van IFTTT. Belangrijk is dan om de voorwaarden in IFTTT na te gaan waardoor de flow in gang wordt gezet.

Of als de flow zelf niet gewenste acties uitvoert, dan graag een schermprint van de hele flow.

Je kan ook wat drastischer testen door je Homey uit te zetten, en dan kijken of het probleem zich nog steeds voor doet. Of alle flows disablen, testen of het probleem zich nog steeds voor doet en dan 1 voor 1 aanzetten en telkens testen.

Niet meer nodig lijkt me als @Rob_van_de_Koppel twee posts hierboven zelf al de oorzaak meld…

1 Like

Het is mij nog niet duidelijk of het probleem al gevonden is. Daarbij kan het geen kwaad als Homey gebruikers een expert in foutzoeken worden. Scheelt weer een hoop onnodige berichten in dit forum :grin: