Lampen gaan automatisch aan (niet door flow oid)

Hoi,
Sinds een dag gaan meerdere lampen automatisch aan zonder dat ze zijn getriggerd door een flow of schakelaar. Het gaat om de lampen gekoppeld aan een Tradfri bridge, Ikea lampen direct gekoppeld aan de Homey en Hue spots direct gekoppeld aan de Homey. De aqara lampen gaan niet vanzelf aan.
Als ik kijk naar een trigger dan is die er niet, dus geen flow, knop oid. Wat ik al heb gedaan is een PTP apps opnieuw opstarten. Maar ik ben nu een beetje out of options, heeft iemand van jullie een idee?
Ik heb een Homey pro 2019 die draait op versie 10.0.1

Groet,

Frank

1 Like

Komt vaker voorbij (vooral Hue), ik heb nog geen oorzaak/oplossing gezien

Tip 1: Ga eens na wat er op technisch niveau is veranderd, sinds

Tip 2: zet eens een backup van 2 dagen geleden terug

Tip 3: zet Homey eens een tijd uit, in ieder geval langer dan het zou duren tot een lamp zomaar aan/uit gaat.
Als er dan niks gebeurt, stuurt Homey tĂłch je lampen aan, en dat doet ie niet uit zichzelf.

Tip 4: hang log kaartjes aan alle gedeeltes van je flows. Ik kom soms dingen in mijn flows tegen waarvan ik denk, hĂłe dan :sweat_smile:. In de logs zie ik dan vrij snel wat er mis gaat.
Dat log kaartjes toevoegen kan gelukkig wel in 1x, zie:

Tip 5: Maak altijd backups voordat je dit soort scripts draait, voor just in case. Ik heb het script vaak gebruikt, en gaat tot nu toe goed (ik heb ook een Pro 2019).

1 Like

Hoi Peter dank voor je reactie

  1. Helemaal niks helaas. het gebeurde van het een op het andere moment.
  2. Ik heb geen backup helaas anders had ik dat zeker geprobeerd
    3 Als ik de homey uitzet 2x gedaan langer dan een uur dan gebeurt er niks bij de lampen die direct gekoppeld zijn aan de homey.
    4 Ik heb alle flows uitgeschakeld die de verlichting sturen. Als ik in de log kijk van een lamp dan zie ik ook dat er geen flow is die de lamp aanstuurt. maar ook niet een app of gebruiker zoals te zien is op het plaatje.

Nog andere tips die ik zou kunnen uitproberen?

mmm toch een foutje aan mijn kant,
In homekit op mijn iPhone had ik blijkbaar een instelling gemaakt dat bij en afgaan van een pir alle lampen aan moesten gaan. Daarom zag ik je Homey ook niet een duidelijke trigger.

2 Likes

Kijk, gelukkig heb je het euvel gevonden.
Tip die ik nog vergat, en mss alsnog handig voor een andere keer:

Met deze “Dan” Device Capabilities kaart kun je veel gegevens achterhalen
Screenshot from 2023-09-24 23-28-26

Voorbeeld flow (je kunt er een tijdlijn of logkaartje achter hangen met daarin alle tags van bovenstaande flowkaart):

thx voor de tip, heb de app geĂŻnstalleerd en zal er eens mee gaan spelen

1 Like