Iemand een idee hoe volgende op te lossen? (bepalen of iemand nog slaapt)

Hoe te constateren dat een persoon nog slaapt?

  • Ik heb dus een flow naar bed wat een logica parameter naar true zet als deze wordt gestart (dit gebeurd dmv een knop te drukken van de laatste persoon die naar bed gaat).
    Door deze parameter worden bepaalde flows niet of wel uitgevoerd.
    Deze parameter wordt automatisch op UIT gezet s’morgens als de eerste persoon opstaat (bewegings detectie na x uur) zodat de normale flows weer lopen.

Echter nu geeft dit alleen aan dat er tenminste 1 persoon op is gestaan, de 2de persoon kan nog op bed liggen.

Nu wilde ik dat graag weten…

Nu wil ik dus weten OF er nog iemand in bed ligt.

Heb geen idee hoe ik dat zou kunnen achterhalen, een knop drukken bij opstaan of zelf je status wijzigen is geen optie, ik zoek iets in logica, combinatie van sensoren of apparaten die aan/uit staan etc Dus iets automatisch.

Ik weet dus of iemand op is gestaan, maar niet of iedereen op is. Ook zijn er diverse deur sensoren en bewegings melders beschikbaar bij elke ruimte op de boven verdieping en trap.

Dus iemand wellicht een geniaal idee hoe je met logica of combineren kunt bepalen of er nog iemand op bed licht?

Misschien iets met het matras i.c.m. een Xiaomi Aqara Vibratiesensor?

2 Likes

Om hoeveel mensen (en bedden) gaat het?
Ik heb mijn iPhone wekker aangesloten op mijn hue lamp op het nachtkastje. Wekker uit? Lamp aan. Lamp tussen 5 en 8 aan? Dan ben ik wakker.
Zo’n zelfde logica voor als ik ga slapen.

Ik ben geen fan van knoppen. Zeker niet als m’n partner dat moet doen.

Ik heb dit als volgt opgelost:

  • SLAPEN: elke avond gaan de telefoons aan de oplader. Via Macrodroid worden dan deze flow voor elk persoon geactiveerd via een GET request (zie onderste afbeelding als voorbeeld)
  • WAKKER: elke ochtend gaan de telefoons van de oplader. Via Macrodroid worden dan deze flow voor elk persoon geactiveerd via een GET request.
  • er worden vervolgens een aantal logica gewijzigd en daarmee (n)iemand wakker

Aan de tag (N)iemand wakker hangen vervolgens meerdere flows. O.a. alarmen, etc.

Hier het GET request vanuit Macrodroid. Wat doorgestreept is dat is je Athom Cloud ID. Kan je vinden via developer.athom.com

het gaat om 1 bed en 2 personen.

Het probleem is dat ik mijn telefoon ALTIJD onder laat liggen (op de lader) en mijn partner neemt haar tel wel mee naar bed.
Daarnaast als ik op sta dan kan het goed nog soms uren duren voordat ik de tel in mijn handen heb, mijn partner staat op en gaat mee naar bed met de telefoon. Mijn telefoon maakt gebruikt van een draadloze lader, als de tel vol is springt die dus ook uit, dus dat zou ook false/positive geven.
Dus controleren of die aan de lader ligt is ook geen oplossing.

De lamp aan naast bed kan ik ook controleren (heel huis is voorzien van hue) echter ook hier weer zelfde, als ik op sta die ik nooit een lamp aan, mijn partner ook niet. Naar bed wel, maar daar is het probleem niet.

Ik probeer dus uit te vinden of er (mijn partner of ik zelf) nog op bed lig ja of nee…

Precies, onze routine hebben we uitgewerkt en werkt perfect voor ons. Net zoals @RoyWissenburg aangeeft zoek je eigen routine op. Dit kunnen ook simpelweg meerdere zijn.

Meerdere routines kunnen ook één simpele logica tag aansturen.

Wat ik ook interessant vindt, wat zou je er mee willen? Moet je specifiek iets direct schakelen of kan dat ook iets later, of misschien iets vroeger…

Niemand zal met een gouden ei komen. Kwestie van proberen en doorzetten, dan komt het zeker weten goed :muscle:t2:

1 Like

Vibra sensor aan je zak geen optie dan?

7 Likes

Er bestaan drukmatten voor onder je matras die herkennen of er iemand of iets met gewicht op ligt. Geen ervaring mee, maar wellicht een oplossing. Zie hier :
https://www.robbshop.nl/drukmat-aanwezigheids-sensor

Thx…

maar ik heb gezocht naar de routines maar ik kan ze dus niet vinden.
Er is niks wat ik kan automatiseren waardoor ik kan constateren dat er niemand meer op bed ligt.

Wat ik wil doen is dat bepaalde flows etc absoluut NIET worden gestart als iemand nog op bed ligt maar wel moeten draaien als er dus niemand meer op bed ligt.

Mijn partner en ik hebben totaal andere routines waardoor het mij niet lukt om te achterhalen of 1 van de 2 nog op bed ligt.

Ook wil ik absoluut niet met knoppen gaan werken (of zelf statussen gaan bijwerken), de mat is eigenlijk zo’n gek idee nog niet, ware het niet dat volgens reviews ze niet (goed) werken…

vandaar de vraag hier of iemand toevallig nog een goed idee had, ik blijf zoeken/proberen.

ik heb er zelf geen ervaring mee maar deze kan ook, een sleep tracking mat

zou inderdaad een oplossing zijn, ware het niet dat ze niet meer leverbaar zijn

Dat is jammer :pensive:

nou na beetje zoeken toch nog gevonden…

Ben alleen benieuwd wat je ermee kunt in Homey, die info is natuurlijk weet niet te vinden.

With the Withings app for Homey,
you can: —

View & log the user’s weight to Homey Insights —

Start a Flow when a new weight or heartpulse measurement has been made —

Start a Flow when you get in and out of bed (requires the Withings Sleep Tracking Mat)

thx, maar je kan helaas maar 1 account gebruiken als ik de reviews goed lees…

Dus 2 personen monitoren in bed gaat niet blijkbaar, dat is dan weer erg jammer, anders zou ik er bv 2 bestellen…

Bewegingssensor die je onder de bedrand monteert, aan beide zijden van het bed eentje. Zo doen wij het ook bij diverse hotels; bij het uit bed stappen constateert die beweging en gaat er een lamp (zachtjes) branden. Als dat 's ochtends (na 4 uur 's ochtends bijvoorbeeld) gebeurt staat er iemand op, gebeurt dat voor 2 uur 's nachts dan gaan we er van uit dat iemand naar bed gaat. In combinatie met bedlampjes weet je dan vrij zeker of iemand nog in bed ligt.

Wedden dat hij nu gaat zeggen dat als er snachts iemand naar de wc moet dat Homey dan denkt dat je wakker bent?

1 Like

Bedankt, maar dit is exact andersom wat ik wil bereiken.
Ik wil niet weten wanneer iemand opstaat, maar wanneer iemand nog in bed ligt.

Ik heb deze sensoren dus inderdaad al onder het bed zitten, maar daarmee bereik ik niet wat ik wil.

situatie:
persoon 1 is opgestaan, het huis springt hierdoor automatisch van slaap naar de dag modes, persoon 2 slaapt nog.

Nou gaat persoon 1 terug naar boven (om bv iets uit de kast te halen), in dag / normaal modus gaan automatisch alle (6 hue) lampen aan als je de slaapkamper in komt (hier is niet veel natuurlijk licht in onze slaapkamer), in slaap modus gebeurd dit niet.
In dit voorbeeld ligt dus persoon 2 nog te slapen en gaat dan ineens alle 6 lampen op 100% aan, waardoor er een ZEE van licht komt, en ik kan je garanderen dat je daar wakker van wordt.

situatie 2:
Er wordt aangebeld, in de dag/normaal modus gaat overal bij ons in huis een bel of een melding via de smart speakers in huis dat er iemand aan de deur staat, dus ook op de slaapkamer. In slaap/nacht modus gaat alleen de gong in de gang en kamer, alle slimme speakers blijven stil.
Je kan wel raden dat dit ongewenst is als iemand nog ligt te slapen terwijl iemand gewoon onder aanwezig is, deze melding in de slaapkamer mag dus alleen als niemand meer op bed ligt.

Naast dat hebben we ook nog een hond die de vrouw regelmatig mee naar boven neemt als ze naar bed gaat, tsja en daar reageren de sensoren onder bed ook op gezien de hond dus op de grond slaapt en wel eens rond loopt.

@Rocodamelshekima waarom zo vijandig, heb ik je iets aangedaan?

Als je dit al vijandig vindt…

1 Like

als zowel jij als je vrouw een andere routine hebben is het toch simpel?

routine B3rt gestart=> B3rt markeren als wakker
routine vrouw gestart=> vrouw markeren als wakker

het is automatisering, de mogelijkheden zijn eindeloos als je over genoeg verbeelding beschikt…

bij mij wordt mijn dochter als wakker gezet als de rolluiken in haar kamer omhoog gaan, en ik en mijn vrouw worden gelijktijdig wakker gezet als in onze slaapkamer de rolluiken opgaan. als ik iemand individueel wakker/slapend wil zetten roep ik het nar mijn smartspeakers (virtuele lamp die bij activatie iemand wakker/slapend zet en daarna zichzelf na 5 seconden uitschakelt)