Iemand een idee hoe volgende op te lossen? (bepalen of iemand nog slaapt)

iets luidop zeggen voelt voor mij ook niet als extra handeling :stuck_out_tongue:
in de kamer van mijn dochter op 2 knoppen duwen en wachten tot het donker genoeg is voor haar welā€¦

door het in mijn living of keuken te zeggen (wat sowieso gebeurd in conversaties met een 2-jarige) komen we in haar kamer aan op het moment dat alles neer is.

1 Like

was het maar zo simpelā€¦

Die routines waar je aan kan bepalen wie er wakker is zijn er dus niet, ik kan ze niet vinden.
We hebben inderdaad routines bij het opstaan maar die zijn vaak bijna hetzelfde waardoor je niet kan bepalen WIE er dus wakker is.
We zetten bv beide (anders gezegd de eerste die opstaat) de koffie zetter aan, doen de gordijnen open en zetten ook de TV aan. Dit zijn dingen die eigenlijk altijd gedaan worden als we opstaan. Maar dat doen we beide dus, dan zijn er wel dingen die anders zijn maar die zijn dan weer niet te detecteren met sensoren of apparaten.

Daarnaast bepaal je vaak alleen maar dat een (of welke) persoon opstaat, maar je weer dan niet zeker of de andere persoon ook is opgestaan, deze kan goed nog gewoon in bed liggen.

Ik moet de oplossing echt zoeken in een hardware (sensor) oplossing, gewoon meten of iemand nog daadwerkelijk in bed ligt.
De genoemde slaap matten zijn denk ik een perfecte oplossing hiervoor, helaas kan er maar weer 1 gekoppeld worden binnen Homey. Een verzoek om meer accounts toe te staan is al jaren geleden door diverse gebruikers gemaakt maar nooit gehonoreerd door athom (athom is maker van de app in dit geval), dus de kans dat dit nog komt is vrijwel nihil. Tsja en 1 mat zou kunnen, als die in gebruik is en iemand is op, dan weet je wie vind ik eigenlijk jammer, doe het dan goed en meet beide, daarnaast zijn ze ook niet goedkoop. Dus hier moet ik goed over nadenken gezien de prijs en de beperking van max 1.

Dus ik denk dat ik dat wat ik wil gewoonweg momenteel niet mogelijk is en als ik het wil met sensoren of routines of ik moet dan met knoppen gaan werken (wat ik en mijn vrouw al zeker niet wil).

Ook heb ik aan een slimme (google/lenovo) wekker gedacht, zelf heb en gebruik ik er al 1, maar de vrouw wil er geen, ze vind het niks. Daarnaast werkt het niet goed als je 2 dezelfde wekkers hebt binnen 1 kamer, google kan geen verschil maken van wekkers in dezelfde ruimte/zone. Om onduidelijke reden zijn alle gekoppeld google accounts altijd gekoppeld aan al je google home apparaten in huis. Daarnaast gebruik ik de wekker voornamelijk door de week(ivm werk), zelden in het weekend en juist in het weekend wil ik graag weten wie er nog in bed ligt etc, dus die optie is er ook al nietā€¦

Nu is dit alles geen ramp, het was alleen een heel leuke uitdaging om het werkend te krijgen, maar helaas kun je niet alles hebben, dus ik geef het denk ik maar op om het simpel werkend te krijgen.
Zal moeten gaan investeren of dit vergetenā€¦

Helemaal mee eens, Homey is voor mij een uit de hand gelopen hobby en ik wil inderdaad (als het kan) automatiseren, met automatiseren bedoel ik ook echt dat het volledig zelfstandig werkt.
Dus geen knoppen stem commandoā€™s etcā€¦
Het huis (homey) moet zelf kunnen bepalen (weten/beredeneren) wat er gedaan moet worden, dat is de doelstelling.

Daarnaast weigert mijn partner te praten tegen google (in ons geval), ze vind zichzelf voor paal staan als ze tegen dat ding praat.
Spraak controle is een leuke gimmick maar absoluut geen automatisering voor mij, ik gebruik het soms maar wel erg beperkt.

1 Like

Klinkt inderdaad moeilijk als je totaal andere routine bijna hetzelfde isšŸ˜‹ vibratiesensoren aan je slippers hangen? Of hebben jullie elk een vaste stoel waaraan je je koffie drinkt? Goed genoeg je eigen leven bestuderen en je vindt wel iets.

Gebruik anders bij opstarten tv toch google om een vraag te stellen, als die onbeantwoord blijft is het je vrouw die wakker is :grin:

  • IR temperatuur sensoren op een Arduino bordje.
  • Drukmat onder de lakens. Hoeft niet van withings te zijn natuurlijk. Denk dat tante Ali die dingen voor weinig verkoopt. Fibaro Smart Implant er achter hangen en je kan meten.
  • Drukmat naast je bed leggen waar je op gaat staan als je uit bed stapt. Weer die Fibaro Smart Implant er achter en gaan.
  • Met sensoren tellen hoeveel personen er in de kamer zijn.
  • Warmte sensoren.
  • Radar sensoren.
    Zat te bedenken als je een beetje creatief bent. Er bestaan zelfs sensoren die je boven de deur hangt en die ā€œzietā€ of iemand naar binnen loopt of naar buiten, zelfs als je met zā€™n tweetjes achter elkaar loopt.

Heb ik ook naar zitten kijken, echter vele sensoren zijn niet simpelweg niet compatible met Homey of kunnen niet bepalen wie het is en dat is juist wel de opzet. Meten kunnen ze wel alleen je kan daarmee juist niet bepalen wie het is etc

De druk matten in bed zijn denk ik de beste oplossing voor wat ik wil.
Echter als je andere neemt dan moet je dus ook die smart implant hebben om ze te koppelen aan Homey, echter die zijn ook niet goedkoop (45,- pst), je betaald dus in totaal dan weer net zoveel als de whitings die wel compatible zijn en deze kunnen nog veel meer doen dan alleen druk meten.

Dus samenvattend is een oplossing voor voor mij het beste werkt inderdaad iets met een druk mat, moet alleen voor mezelf bepalen wat het dan zou moeten worden.
Toch de whitings of universele etcā€¦

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Je kan je flows natuurlijk wat slimmer makenā€¦
In jouw situatie #1 mogen alleen de lampen aan gaan als beide personen zijn opgestaan (dus als beide sensoren al hebben geconstateerd dat er beweging is). Is de detectie maar aan 1 kant geweest terwijl wel beide kanten van het bed ā€œbezetā€ zijn geweest, dan ligt er dus nog iemand te slapen.

Situatie 2 is het zelfde als situatie 1, alleen heeft het betrekking op een andere actuator.

De hond levert je wellicht wel een probleem op als die sensoren het dier ook daadwerkelijk detecteren. Daar kan je niet veel aan doen anders dan wellicht iets met camera tracking. Of je dat wil is een heel ander verhaal natuurlijk ;).

Misschien is het wel het eenvoudigste om eens te kijken of je iets kan met de stand van de gordijnen, eventueel i.c.m. tijd en/of occupancy op basis van PIRs, infrarood beelden of ultrasoon detectie (al zou het zo maar kunnen dat de hond dat laatste niet zo leuk vindt).

Infrarood camera: iedere simpele digitale camera heeft een IR filter. Als je dat filter verwijdert isā€™ie infrarood gevoeligā€¦ https://www.instructables.com/Make-Infrared-Thermal-Imaging-Camera-for-Cheap-Con/

Ultrasoon: https://www.maxbotix.com/product-category/usb-proxsonar-ez-products. Je moet die alleen wel aan homey zien te koppelen (ā€œleft as an exercise to the readerā€ :wink: )

Gordijn detectie: een simpel read-relais of een optisch lichtsluisje volstaat.

Smart implant heeft 2 ingangen. Heb je er misschien 1 nodig. Zie hier meer info.

Als je dit gaat doen lezen we graag de bevindingen :slight_smile:

het gaat me niet om de flows, het gaat erom om te weten of iemand nog in bed ligt of niet.
De flows slimmer maken is geen probleem, de vraag is alleen hoe weet je of iemand op bed licht of niet.

Als je dat weet kun je de flows daarop wel op aanpassen, maar de vraag in hele topic was HOE bepaal je automatisch of iemand dus nog in bed ligt en niet via knoppen of dmv flows zelf te starten, maar puur door logica of door sensoren toe te passen. Je maakt heel eenvoudig een logica waarde aan bv: nog_iemand_in_bed true/false En die logica waarde voeg je toe bij de EN statements in je flows en je kan iets wel/niet schakelen als iemand in bed ligt of niet.

Al die ir/radar/uv/etc sensoren oplossingen zijn in de praktijk vrijwel niet te doen.

Wat die gordijnen betreft, die blijven bij ons (helaas) eigenlijk altijd gesloten (licht opbrengst is erg laag en uit gewoonte laten we die meestal dicht), dus helaas ook geen optie, maar dit zou inderdaad ook nog een heel goede optie zijn geweest waar ik niet aan gedacht had.

@VanGilles
Ik denk dat het eerder de whitings worden dan de druk matten, die whitings meten naast de druk ook je gezondheid etc en ze zijn direct door Homey ondersteund. De 2de zou ik inderdaad zoals eerder vermeld via IFTTT kunnen koppelen.

Als jij er aan kan wennen om ook je telefoon naast het bed te hebben als je slaapt kan het redelijk eenvoudig.

Hier werkt het als volgt:

Onder de beide zijden van het bed zitten motion sensoren zodat je kan zien als iemand zijn/haar benen naast het bed zet. Middels Macrodroid (werk alleen op andoid telefoons) stuur ik een webhook naar Homey wanneer een telefoon van de lader wordt gehaald. Is de telefoon van de lader en wordt er beweging naast het bed gedetecteerd dat is de kans wel heel erg groot dat ik of mijn vriendin van bed gaan.

Hiermee doe ik de volgende dingen:
Als mijn wekker is gegaan, mijn vriendin nog op bed ligt maar ik er wel vanaf ga gaat de wekkerradio weer uit. Onder mijn zijde van het bed blijft het licht branden zodat ik kan zien war ik loop. Als we beide van bed gaan gaat het licht aan in de slaapkamer en de rolluiken gaan een klein stukje openā€¦

Werkt allemaal al geruime tijd perfect.

Om te voorkomen dat de telefoon van de lader gehaald moet worden om in bed nog wat te kunnen doen met de telefoon heb ik aan beide kanten van het bed een heel lang oplaadsnoer liggen zodat de telefoons aan de lader kunnen blijven in bed.

Thxā€¦ dit heb ik al eens geprobeerd maar werkt niet goed.

Dat laden idee werkt helaas niet voor mij, zoals ik al eerder aangaf laad mijn telefoon dus volledig draadloos op (in een houder waar ook bv mijn smartwatch in zit), als de tel vol is stopt het laad proces en tasker constateert dit en meld dat de telefoon van de lader is. In jou voorbeeld zou dat betekenen dat ik op gestaan ben etc terwijl dit niet het geval is de tel ligt immers nog gewoon op de lader (alleen laad niet).
Ik gebruik dus zelf tasker hiervoor om andere dingen automatisch te regelen voor Homey, denk bv aan aanwezig/afwezig etc, daarvoor werkt dit echt perfect.
Mijn telefoon komt soms de hele dag niet eens uit de houder/lader als ik niet van huis af moet of telefoon krijg, zeker nu ik wegens corona ook nog eens 100% thuis werk, de lader/houder staat op mijn buro. Software matig (zit standaard in windows10) zijn de tel en tel aan elkaar gekoppeld en kan ik zo vanaf de pc de tel lezen en bedienen als het moet.

Maar eigenlijk wil ik ook helemaal niet dat de telefoons mee naar bed gaan (maar mijn partner wil dit wel), heel vroeger nam ik hem zelf ook altijd mee, krijg je midden in de nacht een berichtje, appje waar je toch weer naar gaat kijken of als je niet kan slapen ben je toch snel geneigd om nog even op de tel te kijken/spelen etc, dat is juist funest voor een goed nacht rust, ik ben jaren geleden er toen bewust vanaf gestapt.
(Moet erbij zeggen dat toen (jaren geleden) er ook nog geen stil modus was)

Maar dank je voor het mee denken, wordt wel gewaardeerd!

Infrarood is wel te doen hoor, wij gebruiken dat in kantoren om te zien of er iemand op zā€™n plek zit.

Anyway, wat overblijft is dan gewicht meten. Een slimme weegschaal onder het bed (of beter nog: 2 weegschalen - eentje links en eentje rechts) was mijn eerste idee, maar een weegschaal doet meestal geen volcontinue meting.

Dus zelf iets bastelen op basis van een arduino (of beter nog, een ESP32) en loadcells. Kost wel wat programmeerwerk, dus dat moet je wel kunnen (en willen).

Die druk matten zullen ook wel werken maar zijn wel een stuk duurder. Ik weet dat ze te koop zijn geweest op ibood, misschien komen ze daar wel weer eens voorbij binnenkort.

Misschien niet snel genoeg maar je zou het CO2 gehalte kunnen meten. Adhv de hoeveelheid weet je of er 1 of meerdere personen in een ruimte aanwezig zijn.

Dat zal heel moeilijk gaan in bed.
Denk ook dat bij jullie op kantoor je niet kan meten of 2 personen naast elkaar zitten aan 1 buroā€¦

Uiteraard kan dat in theorie wel, maar dan heb je zoā€™n dure sensoren nodig en apparatuur dat dit niet meer te doen is in een ā€˜hobbyā€™ thuis omgeving en dat de kosten om dit soort dingen allemaal via sensoren te doen groter worden dan gewoon 2 slaapmatten aan te schaffen die het uit zichzelf al doen.

Snel bovenstaande doorgelezen.
Lijkt mij op veel punten nogal stevig qua ingreepā€¦

Voor sommige mss een oplossing en ik weet niet of het al werd vermeld:
Slapen is bij ons : telefoon op vliegtuigmodus en het is na 20u? ā†’ dus niet meer verbonden met mijn Ubiquity Unifi.
Werkt perfect. Weet precies wanneer mijn kinderen gaan slapen via een melding (als ik dat wil opvolgen).
's morgens net omgekeerd. Voordeel : ze blijven vaak wel langer liggen en dan kunnen ze wel al wakker zijn.
Dit zet hun gebruikersstatus op slaap/wakker.

Niet perfect maar wel netjes en makkelijk.

Om verder op Withings in te gaan:
Moet ik nog testen. Ik heb zelf 2 weegschalen, smart watches, koortsmeter en bloedrukkmeter.
Werkt allemaal perfect op gebruikersniveau (Withings gebruikers).
in principe zou je op basis van verhoogde hartslag ook al iets moeten kunnen triggeren?
nog beter : mijn uurwerk registreert de passenā€¦ Dus vanaf x passen?
Dit waarschijnlijk wel via IFTT.
Ik gooi maar wat ideeƫn in de groep ;). Laat nog weten als ik er zelf verder mee raak (en eens tijd heb)

succes!

Ik heb vanmiddag 2 van die slaap matten besteld bij amazon, als het goed is komen die morgen binnen.

Heb ook contact gehad met Athom support over de gebruiker limiet, ze hebben me geantwoord dat bij de volgende update het mogelijk zou zijn meerdere gebruikers te kunnen toevoegen. Helaas konden ze me wel niet vertellen wanneer de update zou komen.

Ook heb ik contact gehad met de gebruiker uit het Duits forum welke 2 van deze matten werkend had in Homey (via IFTTT) . Hij zou als dat nodig was me screenshots sturen hoe dit te doen.

Dus even afwachten totdat het binnen is en dan kan ik aan de slag ermee :slight_smile:

Als je UniFi WiFi hebt dan kan je laten triggeren als je switcht van accesspoint. Dus als je naar beneden of naar boven gaat bijvoorbeeld.

Als gordijnen worden geopend of het licht in de slaapkamer worden aangedaan tussen 05 en 10 dan is iedereen opgestaan.
Als gordijen dicht blijven en slaapkamer licht, maar licht badkamer of specifieke deur van inloop kast wordt gebruikt dan is X of Y wakker. Als koffie automaat wordt aangezet.

Maar als je een schema hebt, wat regelmatig wisselt (dag en nacht diensten bv), dan kun je de begrenzingen van dat schema vinden in je agenda, dus misschien met de icalender app je agendaā€™s gebruiken om je tijd vensters per persoon te bepalen voor die dag.

Iedereen heeft een patroon als hij/zij naar bed gaat of opstaat, die opschrijven, sta eens gelijk met je partner op en volg die in de handelingen.

De TS heeft al withings matten gekocht en is daarmee aan de gang gegaan. Voortgang daarin lijkt verder te gaan in een Duits topic.

correct, de matten waren reeds besteld en inmiddels sinds vanavond ook al binnen (razend snel daar bij amazon) en ook geinstalleerd.

Test flows (met enkel logging als iemand in of uit bed gaat) zijn in Homey aangemaakt.
Nu is het een kwestie van kijken of ik matten werkend krijg dat ze gaan melden als iemand in en uit bed gaat, dit laatste ga ik doen via IFTTT, de koppeling is inmiddels ook al gemaakt voor beide matten.

Dus even een nachtje slapen en kijken wat de mat gaat doen en of ik morgen log files heb maar ook slaap data etc

@Kaspar
dat heb ik niet, maar zoals diverse malen gemeld ik neem de telefoon niet mee naar bed, dus dat ging zo wie zo niet werken dus
@M_a_r_c_o
Gordijnen blijven vrijwel altijd dicht, dus ook geen optie. Daarnaast geen routine kunnen vinden die werkbaar was. (dagen in de gaten gehouden, opgeschreven, logs bekeken er was niets waarmee je dit met logica kon doen, vandaar de aanschaf van deze matten).