Iemand een idee hoe volgende op te lossen? (bepalen of iemand nog slaapt)

Beetje mosterd na de maaltijd, maar er bestaat zoiets als een gewichts sensor / weegsensor. Deze zijn spotgoedkoop. https://www.amazon.nl/ILS-Gewicht-Strain-Sensor-Weerstand/dp/B07H4L36VR/ref=asc_df_B07H4L36VR/

Als je weet hoeveel gewicht er op je bed ligt is uitrekenen hoeveel mensen er nog liggen te slapen heel voor de hand liggend.

ICM een homeyduino integratie makkelijk aan te sluiten op Homey. Moet je wel een beetje handig zijn met programmatuur. Zit er zelf aan te denken om dit onder mijn bed te realiseren.

En dan krijgen we daarna dat we het bed in 2 stukken moeten zagen want hij wil niet alleen weten of er iemand in bed ligt maar ook wie!
Wel een leuk idee van de gewicht sensors. Misschien leuk om te meten hoeveel bier er nog in het vat zit!

4 Likes

dat weet ik al, heb immers 2 matten besteld :slight_smile: En ja we liggen altijd aan dezelfde kant van het bed, haha

Ow maar het ging even over de gewicht sensoren in het bericht boven mij. Iedereen probeert nog steeds met je mee te denken terwijl jij je probleem allang opgelost hebt. Die load cells gebruik ik al een heel poosje om mijn bier te meten maar had dit expres niet genoemd omdat het geen goede oplossing zou zijn voor jouw probleem.

1 Like

Zeer benieuwd naar jouw oplossing als je hem hebt gerealiseerd. Als je eraan denkt, hoor ik het graag :wink:

hahaha, jij snapt hem, hahaha…

1 Like

En dat de rechter mat dan morgen zegt: u bent gisteren 80 kilo aangekomen!

Dat suggereerde ik ook al, maar schijnt om wat voor reden dan ook te ingewikkeld of zo.

@B3rt hoe heeft het uitgepakt???

Hoe bedoel je?
In topic had ik al vermeld dat ik 2 matten gekocht heb en die werken prima.

Kun je iets meer vertellen hoe het werkt? Wat? Hoe?

Voor zo’n uitgebreide vraag en probleem stelling vind ik: het werkt prima. Wel erg makkelijk

Snurkt ze?

2 Likes

Had je anders verwacht…

1 Like

Had ik gehoopt wellicht

Wat wil je dat ik vertel dan?
De matten moeten 1 ding doen en dat is melden dat iemand in bed ligt (of niet) en dat doen ze, ze werken prima…

Als je de medische data wilt (je slaap meten dus) dan moet je de app van withing zelf gebruiken op je telefoon, dit gaat niet via Homey, maar daar ging dit topic helemaal niet over.

Het zou mooi zijn om een ander zijn toekomstige vraag te beantwoorden. We hebben veel aangedragen en je hebt nu een oplossing.

Hoe deze oplossing dan geïntegreerd wordt in Homey en hoe je je flows hebt gemaakt is altijd leuk om te weten.

Zoals je zelf in je eerste bericht aangeeft :point_up:t2: heb je misschien nu zelf wel iets geniaals gemaakt waar je anderen mee kan helpen. Ben benieuwd!

valt weinig aan te melden, niks geniaals aan…

Je kan gewoon een flow starten als iemand in bed gaat.
Dus een flow kaart ALS (iemand in bed gaat liggen), vervolgens kan je je eigen flow maken wat er dan moet gebeuren, bij mij is dat een logica waarde naar true/ja
Dan is er nog een 2de flow kaar net andersom als iemand uit bed gaat dan zet die de logica waarde of false/nee

De flows zijn niks bijzonders, die logica waarde integreer je verder in andere flows…

Hele topic ging erom om te bepalen OF iemand in bed lag ja of nee, dat gaat prima met deze matten, maar ik vermoed dat mijn oplossing voor de meeste geen optie zal zijn omdat die matten simpelweg duur zijn…

Idd wat @harmenkuijer en @RoyWissenburg zegt…

Ik ben idd gewoon oprecht geinteresseerd hoe jij de flows voor elkaar hebt en of je nu tips en tricks hebt. Hoe het werk? Welke flows? Wat stuur je met de flows nu precies? Zijn er nog dingen waar je later achter kwam? Is het product direct aan homey te koppelen of moet je er iets anders voor aansluiten/programmeren (fibaro smart implant of ifttt?)

Kleine dingen die iemand anders die wellicht hetzelfde wil ook kan helpen een keuze te maken.

zoals ik zeg, enige wat ik doe is een logica parameters instellen.
2 matten 2 personen en voor iedere persoon een eigen logica parameter:
in_bed_persoonA true/false
in_bed_persoonB true/false
Dan is er een 3de logica parameter: niemand_in_bed true/false

4x flow: (if)start een flow (then)set logica in_bed_persoonA/B true/false
Als extra bij alle 4 de flow bij (then): start een flow niemand_in_bed (+delay 3 seconden)
De 4 flows of persoon A of B in bed gaat/komt wordt getriggerd via een IFTTT applet van withing en Homey.

1x flow(niemand_in_bed): (IF)start een flo (AND) logica A en B niet in bed = false/nee (dan) set ‘niemand_in_bed’ FALSE/NEE else JA

Wat kan ik hier nu mee, nou dat is specifieke flows wel of niet laten starten als iemand nog in bed ligt of juist niet in bed ligt. (in mijn geval is dat flows niet starten als iemand nog in bed ligt).
Enige wat ik nog hoefde te doen was bij enkele flows die ik NIET wil dat ze draaien als iemand in bed ligt is bij de EN kaart toevoegen 'logica niemand_in_bed == false/nee dan mag de flow WEL starten

Wellicht heb je hier iets aan…

En wat als je beiden aan één kant ligt?
:slight_smile: