Iemand een idee hoe volgende op te lossen? (bepalen of iemand nog slaapt)

Meet hij ook hoeveel je weegt? Hoewel het enigsinds incorrect zal zijn, kan hij over de gehele nacht wel een gemiddelde uitrekenen natuurlijk…

:smiley:
Schoorsteenveger?

nee hij meet geen gewicht

Wat?
Alleen maar aan/uit??

Er zijn in totaal maar 3 IF kaartjes, 2 voor in/uit bed en een 3de voor data export

Via withing apps in Homey zijn er 4 namelijk


2x in/uit bed en dan een gewicht is gemeten en een hartslag is gemeten, echter de laatste 2 doen het niet.
Dus ook via de withing app heb je er maar 2, daarnaast kan je via de withing app ook maar 1 mat meten, een 2de is technisch niet mogelijk helaas. (vandaar ik ook iftt gebruik, daar kan dat wel).

Wil je alle opties van de mat echt gebruiken moet je de withings app op je smart device gebruiken, maar dit gaat buiten de automatisering om (die meet van alles, maar die data is niet bruikbaar in homey en ifttt).

voor iemand die geinteresseerd is.

Vandaag via ibood zijn ze in de aanbieding van 129 voor 79 euro!

1 Like

Thanx voor de tip. Heb er twee besteld.

Ik zoek al een tijdje een manier om mijn slaap te analyseren. Dat deze aan Homey te koppelen zijn is een bijkomstig voordeel.
Als je ze alleen voor Homey gaat gebruiken is het inderdaad wel een dure “druk schakelaar”

ik heb er 2 gekocht (via amazon) voor puur Homey, was enige oplossing die ik kon vinden die echt goed werkt zonder dat je zelf veel hoeft te gaan sleutelen.

Maar nu eenmaal in gebruik, gebruiken we stiekem ook om te kijken of de slaap inderdaad goed is, maar dit was niet de reden dat ik ze gekocht heb.

Ik zou zeggen doe je voordeel met de aanbieding want ze zijn echt veel goedkoper dan normaal, is dus een echte legitieme aanbieding die ibood heeft.

Zijdelings, als het gaat om slaapanalyse, ik heb een miband 3 om mijn pols en die doet best uitgebreide slaapanalyse voor maar €35,- of zo.

Gebruikt hartslagmeting en bewegingen om zelfs verschil lichte en diepe slaap te meten. Verder ook gelijk een smartwatch die voor mij ook wekker is, trilt smorgens aan me pols en geen wekker geluid zo nodig.

Oké, en hoe koppel je deze informatie aan Homey?

1 Like

:laughing:

Niet, maar wel uitgebreide slaapanalyse.

Ik heb inmiddels nu een aantal weken de 2 Whitings sleep analyzer matten in gebruik, 1 voor mijn vrouw en 1 voor mijzelf. Hierbij zal ik mijn bevindingen met jullie delen

De matten zien er zeer gelikt en robuust uit, er zit een hele lange USB kabel aan wat fijn is want deze kan je prima wegwerken onder je matras en ik mijn geval naar de achterkant van het bed, waar deze in de bijgeleverde USB adapter in het stopcontact geprikt is.

Eerst moet de mat onder het matras worden geplaats, in mijn geval onder de topper van de boxspring, ter hoogte van je borst.

Dan moet de mat met de wifi verbonden worden, dit gaat via de Health Mate app. Je moet wel eerst een Whitings account aanmaken

Dan wordt er eerst een bluetooth verbinding gemaakt waarna je de mat aan je wifi kan koppelen. Helaas is alleen 2,4 Ghz mogelijk.

Na het koppelen gaat de mat zich kalibreren dit duurt ongeveer een kwartier, in de tijd mag je niet op het bed liggen, de mat gaat namelijk een 0 waarde meten als het bed leeg is.

Je krijgt een notificatie als het kalibreren voltooit is.


De app

Dit is de Whitings Helat Mate app. In deze app kan allerlei activiteiten, trainingen en gegevens over je gezondheid bijhouden. Ik gebruik de app nu alleen voor de sleep analyzer.

In de app zit een dashboard waar je de gegevens kan terug zien over je nacht en voorgaande nachten.

Je ziet oa

-grafiek met je slaap diepte (wakker, REM, licht en diep)

-slaap score (deze word gebaseerd op duur, diepte, onderbreking, regelmaat en tijd om in slaap te komen)

-gemiddelde hartslag

-Detectie van slaap apneu (normaal, mild, ernstig)

-Snurk detectie (snurktijd in min)

Er is geenmogelijk voor realtime uitlezen. De mat schakelt de wifi verbinding uit zodra je op de mat gaat liggen. Het duurt sochtens ook enige tijd voordat de gegevens van de nacht zijn geüpload en zijn uit te lezen in de app.

Op zich een goede keuze om extra straling te voorkomen maar ook jammer om bijvoorbeeld je hartslag live uit te lezen niet mogelijk is.

Verder geeft de app allerlei tips aan de hand van de analyse om je slaap te verbeteren. De app heeft dan ook een paar nachten nodig om een goede analyse te geven.


Homey

Dan het koppelen met Homey. Er is een Homey app beschikbaar met de naam Whitings. Deze is gemaakt door Athom zelf.

Het koppelen gaat makkelijk. App instaleren > inloggen met je Whitings account > account koppelen met Homey.

Helaas kan je maar 1 mat koppelen met Homey. Ik vindt dit echt een groot nadeel.

Echter is er een oplossing om via IFTTT een tweede of allebei de matten te laten communiceren met Homey.

Voor mij was het gebruik van IFTTT compleet nieuw waardoor het best wel een geklooi was om het voor elkaar te krijgen. Ik moest eerst uitzoeken hoe IFTTT werkt en hoe je dit met Homey koppelt.
Waar ik vooral tegen aan liep was het feit dat je maar 3 applets kan gebruiken in een gratis IFTTT account. Je hebt er namelijk 4 nodig. Ik gebruik IFTTT verder (nog) niet en vindt het zonde om hiervoor een abonnement af te sluiten.

Er zijn twee oplossingen hiervoor

1 - één mat koppelen met IFTTT en de andere met de Homey Whitings app

2 - twee verschillende IFTTT accounts aanmaken

Ik heb gekozen voor optie 1

Binnen IFTTT 2 applets gemaakt met “gaat slapen” en “word wakker”

De rest van de aansturing en voorwaardes heb ik allemaal in Homey geprogrammeerd

De mat kan eigenlijk maar twee dingen doorgeven aan Homey, gaat slapen of staat op.

Op deze manier is het perfect mogelijk om te registreren wie er in het bed gaat liggen of opstaat.


In de praktijk

Het valt op dat bij het opstaan of naar bed gaan, de mat een paar seconden nodig heeft om te communiceren met Homey.

Bij het gebruik via IFTTT duurt dit zelfs nog iets langer.

Ik denk dat dit komt omdat de mat eerst een wifi verbinding moet opzetten.

Bij direct gekoppeld duurt dit ongeveer 4 sec, met IFTTT zelfs bijna 8 sec, bijna het dubbele dus.

Als je dus wilt dat er een lamp gaat branden bij het opstaan zal je even moeten wachten. Ik vindt dit zelf een kleine tegenvaller, ik had gehoopt dat hij sneller zou reageren.

Verder werkt de mat vlekkeloos, zowel met Homey als je analyse van je slaap. Als ik een lage score heb dan voelt het voor mij zelf ook dat ik een slechte nacht heb, heb ik een hoge score dan voel ik mij inderdaad uitgeslapen.


Conclusie

Als je deze mat wilt om alleen Homey te schakelen dan is het een hele dure schakelaar. Wil je daarbij ook meer weten over je slaap dan is deze mat echt een aanrader.

Het schakelen naar Homey is wat aan de lange kant maar daar in tegen kan je op deze manier wel heel goed bepalen of en wie er naar bed is gegaan waardoor je veel dingen in je huis verder kan automatiseren.

Het is te hopen dat er een keer een update komt dat er meerdere matten direct met Homey te koppelen zijn en het dan niet nodig is om IFTTT te gebruiken. Opzicht werkt IFTTT prima buiten het feit dat de latancy aanzienlijk langer is.


(+) Goede en uitgebreide slaap analyse

(+) Mooie bouwkwaliteit

(+) Lang USB snoer

(+) Mooi en goedwerkende APP voor op je smartphone

(+) Te koppelen via IFTTT

(+) Schakelt WIFI uit tijdens slaap

(+) Perfect door Homey te registreren of en wie er in of uit bed gaat


(-) Kan maar 1 mat direct koppelen aan Homey

(-) Vertraging naar Homey is aan de lange kant

(-) Met IFTTT is de vertraging nog groter

(-) Niet de mogelijk voor realtime uitlezen

(-) Alleen wifi op 2,4 Ghz

6 Likes

De genoemde vertragingen kan ik niet bevestigen, zelf heb ik ook 2 van deze matten gekoppeld aan Homey
Of je de mat nu via de app of via iftt laat triggeren, er zit vrijwel geen verschil tussen bij mij, hooguit 1 seconde.

Daarnaast kan je tegenwoordig met de withings homey APP meerdere matten koppelen, dus je hebt ook geen IFTTT meer nodig.

Als je er 1 (of meerdere) wilt kopen, je kan ze oa bestellen via amazon.

Beste Kaspar, maak je nog steeds gebruik van de UniFi WiFi app? Ik gebruik deze ook, maar lijkt wel of het niet meer voor de volle 100% werkt; iig icm Homey. Ik wil graag weten of er iemand/niemand boven of beneden is, zodat ik daarmee verlichting kan schakelen. Ook lijkt het steeds, dat de trigger niet binnen komt om de flow te starten…; enig idee?
Thanks

Hoi John. Zoals jij het omschrijft gebruik ik het ook voor een x aantal flows. Werkt perfect, alleen wel met enige vertraging.

Hoi John,

Beter laat dan nooit maar ik gebruik de app ook niet meer. Vooral niet omdat ik er niet echt een toepassing voor had.

Groeten,

Kaspar