Homey verzint zelf flows en flows werken niet altijd

Goedemorgen iedereen,

Mijn homey werkt 9 van de 10 keer prima, maar soms lijkt hij ook een eigen leven te gaan leiden. Wat ik nu afgelopen dagen heb is dat hij zelf flows uitvoert zonder dat hier een reden voor is. Bijvoorbeeld

Verlichting badkamer
Bij actieve bewegingsmelder moet de lamp aan, dit gebeurd nu gewoon willekeurig zonder beweging. En soms als er wel beweiging is voert hij de flow niet uit om de verlichting uit te voeren. In de homey app zie ik wel dat de sensor beweging detecteert

Deursensor
In de homey app zie ik dat de sensor registreert dat de deur open gaat, Ć©n weer dicht gaat. Maar toch geeft de homey na een minuut de melding dat de deur niet dicht is. Terwijl die dus echt wel doorheeft dat hij wel dicht is.

Google TTS
Diverse flows zijn zo ingesteld om op een specifiek apparaat iets af te spelen. Er moet bijvoorbeeld een melding worden afgespeeld op de Google Hub in de keuken, maar hij doet het op de TV in de woonkamer.

Ik vraag me af wat hier de reden voor kan zijn? Ik heb ook nergens een log kunnen vinden van wat hij nu precies uitspookt. Dat zou het wel makkelijker maken. Het is in ieder geval wel mega irritant.

Tenzij je al de nieuwste Homey hebt met Artificial Intelligence zou jou probleem niet mogelijk moeten zijn.

Probleem zal of wel aan je flows liggen dan wel aan de bereikbaarheid/ onbereikbaarheid van je devices dan wel aan de netwerk verbinding van Homey.

Probeer een logboek te maken van de flows en devices die dit probleem hebben, bijv met papertrails. Log iedere keer dat een flow loopt. Maak ook een aparte flow die registreert wanneer de bewegingssensor aan en uit gaat en leg deze eens naast elkaar.

Bij twijfel of het niet aan je eigen flow ligt, post hier je flows eens zodat ernaar kan worden gekeken.

1 Like

Homey is niet altijd even stabiel of betrouwbaar, helaas. Ik heb een Flow die altijd om 7.00 start. Maar als Homey dan weer eens voor de zoveelste keer op dat moment onbereikbaar is, dan werkt je Flow dus niet. Tegelijkertijd kun je ook heel makkelijk onbedoelde dingen in Flows doen.

Badkamer
Geen idee. Ik heb heel vaak dat er veel tijd zit tussen mijn motion sensor en wanneer de verlichting aan gaat. Het lijkt volstrekt normaal dat je de boel regelmatig moet herstarten of stekkers er uit moet trekkenā€¦ :frowning:

Deursensor
Hoe geeft Homey die melding, via een flow? Ik vind deursensors erg onlogisch. Ze werken niet met open/dicht nee met een alarm. En als de deur dus open is, dan is het alarm aan.

Google TTS
Ik gebruik geen Google maar dit lijkt me het meest makkelijke te tackelen.

Bouw logging in je flows en gebruik ook OR / ELSE, zodat je beide keren gecoverd hebt.

1 Like

Het is maar een Naam, de fuctie geef je er aan door wat je flow er mee doet. Deursensors geven wel veel sneller een melding dan een bewegingssensor, dat is voor verlichting wel zo prettig.

Gebruik je ook voorwaarden in de flows die soms niet werken? Dus kaartjes in de AND sectieā€¦

Zo ja, begin daar eens mee te controleren, kloppen de voorwaarden wel, staan eventuele logica variabelen wel zoals je denkt dat ze staan. Over het algemeen moet ik namelijk zeggen dat Homey toch best wel betrouwbaar werkt als het gaat om het uitvoeren van flows en alle keren dat er iets niet werkte bleek dat ik ergens een variabele niet de juiste waarde had gegeven waardoor een flow weigerde.

Nu is het wel zo dat zigbee en Homey niet altijd de beste vrienden zijn. Daar heb ik helaas wel een hoop gedoe mee gehad en om die reden heb ik een klein jaar geleden een Rasberry gekocht met een Conbee stickā€¦ Nu zijn al mijn zigbee apparaten daarmee verbonden en door middel van de Deconz app is alles verbonden met Homey. Ik moet zeggen dat het echt mega stabiel werkt sindsdien, en sinds ik een maand of 2 geleden een nieuwe router heb gekocht is het nog eens een stukje stabieler geworden.

100% is een illusie maar denk dat ik toch zeker wel over de 99% zit momenteel.

Het is dus erg belangrijk dat je zeker weet dat je apparaten goed rapporteren. Dat is de basis

En daarna dus vaststellen of al je voorwaarden goed werken.

Mijn punt was dat de status ā€œaanā€ niet direct logisch is voor ā€œopenā€.

Hoezo is dat niet logisch? Een deur of raam wordt open gezet, dat is een actieve actie en dus wordt er alarm gegeven door de sensorā€¦ Als je de deur of raam dicht doet staat feitelijk de deur of raam weer in zijn rust positie en gaat het alarm weer uitā€¦ Best logisch toch?

1 Like

Ik vind dat niet. Zeker als, in het verlengde van dit topic, ik een melding krijg dat de deur nog open staat (contactalarm is aan) terwijl dat niet zo is.

Contact(alarm) is aan, dus is er contact? Of is het contactalarm aan, dus geen contact tussen de sensoren. Ramen en deuren kunnen open en dicht, gebruik dat gewoon. Op Ć©Ć©n manier te interpreteren. Sim-pel :wink:

Dit is de flow die ik gebruik voor het traphek, deze is in mijn ogen vrij eenvoudig. Timer afgelopen speel een bericht af. Dat bericht moet hij dus afspelen in de keuken en in de badkamer. Toch speelt hij af en toe dit bericht af op de Chromecast aan de TV?

Dezelfde sensor is ook degene die registreert in de app dat hij ā€˜geslotenā€™ is, maar na een minuut toch het bericht afspeelt. Ik zal papertrail installeren en deze laten loggen, maar voor dit issue zal dit niet veel opleveren denk ik. Of staat hier ook de status van de sensor in zoals de homey flow hem ziet. Homey zelf ziet hem als gesloten, dus het gaat dan echt om hoe de flow dit ziet.

Als je zegt dat het soms gebeurd dat je deur alweer dicht is en Homey alsnog alarm geeft dan is er natuurlijk iets anders aan de hand. Dan heeft Homey een opdracht gemist en heeft dus niet gezien dat de deur inmiddels is gesloten. Dit is een probleem waar ik veel me te maken heb gehad toen ik de Zigbee van Homey zelf nog gebruikte.

Als je het traphek weer dicht doet, stop je de timer dan ook? Zo niet zal natuurlijk deze flow ten allen tijde gestart worden nadat de timer leeg is. Ook zou ik tussen het eerste kaartje en tweede kaartje een kleine delay maken. Deze twee opdrachten tegelijk starten is vragen om moeilijkheden

Dat weet ik dus niet zeker, wat ik wel zeker weet is dat Homey registreert dat het traphek dicht is, dit is namelijk goed te zien in de App. Maar hoe moeilijk kan het zijn. de flow voor traphek dicht is zo gemaakt

Moet hier een vertraging op om het goed te laten werken? En dat verklaard ook niet waarom hij de boodschap af en toe op de TV afspeelt :grin:

De delay bedoel ik tussen de twee TTS kaartje. Dus niet de beide berichten tegelijk laten afspelen.

De laatste flow zou idd de timer moeten stoppen, zeker als je ook het alarm teken ziet uit gaan in de Homey app.

Je zou eens een PUSH melding kunnen toevoegen aan je flows om zo te controleren wat er nou exact wel en niet wordt getriggerd.

Ik ben nu aan elke flow een papertrail log aan het maken. Het is niet zo dat de homey straks weer over zā€™n nek gaat omdat hij van elke flow een log aanmaakt?

Dat zou toch niet best wezen als ie van zoā€™n simpele actie over zā€™n nek zou gaan.

Wat ik heb gemerkt is dat als je teveel acties achter elkaar doet Homey soms dingen over slaat.
Een oplossing hiervoor is, zoals hierboven ook gemeld, de acties op verschillende delays laten starten.
Ook een deur die bijvoorbeeld zover open wordt gedaan dat de sensor tussen alarm aan en alarm uit staat te flipperen vindt hij ook niet leuk.
Dit is allemaal nog logisch. (Vind ik zelf)
Maar wat mij vooral opvalt is dat mijn Homey af en toe geen goede verbinding met mijn netwerk heeft.
En dat daardoor acties gemist lijken te worden.
Mijn netwerk heeft geen problemen en mijn Homey staat bijna bovenop het access point.
Maar toch ziet hij soms een apparaat niet.
Dit heb ik gemerkt met mijn tv die hij geregeld als ā€˜uitā€™ ziet terwijl deze dan gewoon aan is.

Dit alleen ter informatie.
:slight_smile:

Mee eens, als de onderliggende hardware gebaseerd zou zijn op een Arduino mega met 16mhz CPU. ā€˜Vroegerā€™ gebruikte ik die hardware i.c.m. kaku en ondanks dat dit 433mhz was dit volgens mij betrouwbaarder dan de Homey. Niet echt een goede vergelijking misschien omdat ik hiermee nooit samen zou kunnen praten met Google home, maargoed :grin:

De Homey is voorzien van veel betere hardware (1ghz / 512MB) en zou toch met alle gemak 100 flows tegelijk moeten kunnen uitvoeren. Zelfs bij de Arduino werden instructies gebufferd totdat ze uitgevoerd konden worden.

Als ik een vertraging in moet bouwen om flows betrouwbaar te laten werken, dan is dat zo. Vind het echter wel kwalijk voor een apparaat van 400 euro.

Homey is bedacht door een man en kan daardoor niet teveel tegelijk denk ik.
:smiley:
Maar ik ben uiterst tevreden.
Als het bij dit soort kleine dingen blijft heb ik daar geen probleem mee.

Als Homey onbereikbaar is vanwege een wegvallende of slechte Wifi verbinding, dan lopen de flows gewoon door tenzij er iets van/met/over internet moet gebeuren.
Klinkt eerder alsof je Homey dan te druk is met iets of problemen heeft met het geheugenā€¦

Heb je de batterij van de bewegingsmelder al een keer vervangen? Ik heb het zelfde een paar keer gehad dat hij 100% batterij aangeeft, maar toch een nieuwe batterij nodig heeft.