Flow werkt onbetrouwbaar

Ik ben nog niet zo lang een gebruiker van een Homey pro.
Ik heb al meerdere flows aangemaakt waarin mijn hue verlichting aangestuurd worden,en deze flows verlopen prima.
Nu heb ik ook 2 flows aangegemaakt waarin Homey ook mijn Neeo afstandsbediening een scene moet activeren.
Er zitten meerdere activacties in ,in totaal zitten er 17 opdrachten in deze flow,waaronder mijn verlichting (hue) maar ook een scene van de Powerview hub die mijn rolschermen moet laten zakken.
Het valt op dat deze flow alles vaak in een flinke vertraging aanstuurt…
Maar ook juist in deze specifieke flow vergeet Homey vaak de scene van mijn Neeo remote aan te sturen.

Ik zal van deze flow een paar foto’s plaatsen wellicht doe ik iets verkeerd in het maken/opstellen van hoe ‘ik’ een flow aanmaak.

Sinds firmware v2 worden alle actions (“Dan…” kaarten) tegelijkertijd opgestart. Als je 17 acties laat uitvoeren worden die dus allemaal gelijktijdig opgestart en kan Homey het waarschijnlijk niet aan, vandaar dat die vertraging optreedt.

Daar komt bij dat Homey geen held is in het gelijktijdig aansturen van verschillende apparaten die via een draadloos protocol (Zigbee, Z-Wave, WiFi) worden bediend. Dat resulteert dan in gemiste/niet-uitgevoerde acties.

Hoi thx voor de feedback…

Ok,daar was ik al n beetje bang voor…

Dus heb ik de flow zojuist ff aangepast, ‘simpeler’ gemaakt en teruggebracht naar 3 opdrachten waarin nog steeds de verlichting zit maar nu als compete scene maar ook de Neeo remote scene zit er nog in en het is toch de Neeo die de Homey nu ook (elke keer)vaak vergeet.

Wat doet die flow “Bedtijd Alles uit binnen en buiten”? Want als die ook weer veel dingen opstart verplaats je het probleem gewoon naar die flow. Werkt het wel stabiel zonder de aanroep van die flow?

Ja…,je heb gelijk
Deze scene laat inderdaad al mijn verlichting uit zetten…
Dan zal het niet bedienen van de Neeo daar mee te maken hebben.

Zou ik ook verschillende flows met een enkele druk met elkaar kunnen verbinden?
Zo zou ik deze ene flow kunnen uitsplitsen in 2 of 3 flow-opdrachten.

Je kunt vrij makkelijk testen of het aan die andere flow ligt door die er tussenuit te halen en dan te kijken of het bedienen van de Neeo wél werkt.

Bij opsplitsen over verschillende flows loop je nog altijd een risico dat je Homey het te druk krijgt, want uiteindelijk wordt dezelfde hoeveelheid actions uitgevoerd.

Let ook op het volgende; In onderstaande flow staan meerdere delays, delays werken op volgorde van je in je actie zet en niet in de volgorde zoals je ze zet; dus delay 40 sec, daarna delay, 2sec, 10 sec, 40 sec, 20 sec, 0 sec gaat in de volgende volgorde; eerst alle delays van 0 sec tegelijk, daarna na 2 sec de delay van 2sec, daarna na 8 sec de delay van 10 sec, daarna na 10 sec de delay van 20 sec en daarna na 20 sec de delay vann 40sec

Ik heb dit naderhand bewust er in gezet,ik dacht zo de Homey te ontlasten om zo niet alles te gelijk te hoeven aan te sturen…

Ik ga dit uitproberen.

Edit;
En uitgeprobeerd…,wanner ik nu alleen de Neeo scene via de flow activeert dan werkt deze wel elke keer zonder haperingen…

Heb je een Hue Bridge trouwens? Dan gaat het een stuk handiger om tegen de bridge te zeggen “doe alle verlichting uit” dan om het lamp voor lamp te doen. Scheelt een boel in het aantal opdrachten dat Homey moet verwerken.

Ja oke dat begrijp ik, dat zou ik ook nog kunnen doen natuurlijk maar dan zie ik het nut van de Homey flow opeens niet meer…
Dan kan ik net zo goed de Neeo remote in mijn handen pakken en tegen ‘héé google’ kunnen zeggen dat de verlichting aan of uit moet.

Het is mede daarom dat ik een Homey pro hier in huis heb genomen om niet allerlei remotes ed te hoeven aanspreken om wat te laten gebeuren.

Je gebruikt Homey om tegen de bridge te praten dan; het is niet alsof je Homey buiten sluit. Je neemt het nog steeds op in de flow. Het verschil is gewoon dat je via Homey dan 1x een commando maar de bridge stuurt, die dan de rest overneemt, ipv dat Homey individueel alles moet verwerken.

Het behouden van een bridge heeft ook nog andere voordelen, zoals dat het stabiel werkt zelfs wanneer Homey kuren heeft, en dat je scenes kan gebruiken. Het nadeel is dat je een extra apparaatje hebt en je dan aparte Zigbee netwerken hebt.

Helemaal je eigen voorkeur natuurlijk, maar het is een mogelijke oplossing.

1 Like

Als het echt zo is dat dit de beperking van deze Homey is en er voor deze uitgebreide flow geen bruikbare oplossing is,dan is dit apparaat ‘Homey’ voor mij waardeloos…

Dit doe/deed ik al gedeeltelijk.
Maar ik heb ook veel Innr120 schakelaars waar verlichting mee aan en uit gezet word die ik buiten de Hue bridge heb zitten die ik rechtstreeks aan de Homey heb aangemeld deze moet ik dan nog steeds met de homey aansturen dus blijft er nog steeds veel aanstuur verkeer met homey over in een flow

De hoop is dat de Mythische Zigbee Rewrite™ (:unicorn:) groep-ondersteuning gaat hebben, waarmee je meerdere Zigbee apparaten (bijvoorbeeld je INNR plugs) in een groep kunt plaatsen zodat je ze met maar één commando kunt aan-/uitschakelen (in plaats van elke device afzonderlijk).

Juist…,dat zou wellicht dè oplossing kunnen zijn.

En btw, ik heb juist een Homey aangeschaft omdat mijn hue bridge ook al tegen de max. aan zat wbt het aantal apparaten/lampen en ik wilde juist geen extra bridge in mijn keten en dacht dat de Homey juist de uitkomst was…

Quote;

  • Ik ga dit uitproberen.

Edit;
En uitgeprobeerd…,wanner ik nu alleen de Neeo scene via de flow activeert dan werkt deze wel elke keer zonder haperingen…*

Ik heb het nu deze simpele flow toch nog een paar keer uitgeprobeerd en nu is het toch zo dat deze enkele opdracht aan een Neeo scene de Homey al ‘n paar keer verstek heeft laten gaan.
Dus heb ik nu toch het idee dat het aan de opdracht welke aan de Neeo gestuurd word dat dit ergens in mijn keten door een of andere reden niet altijd aankomt.

Neeo heeft een aparte Topic met veel oplossingen. Aangezien Homey niet goed overweg kan met het tegelijk versturen van opdrachten bouw ik om die reden vaak een extra zekerheid in( repeating flow, een flow die zichzelf herhaalt, tot de opdracht wel binnen is gekomen). Maar het niet goed overkomen van de opdracht kan ook liggen aan geen goede mesh, of (ver)storingen. Vb. Mijn Homey (ver)stoorde mijn Sonos ernstig. Oplossing; Homey op zolder.

Hoi,
‘Repeating flow’ bedoel je hiermee dat je een opdracht 2x in een flow zet of is een repeating flow iets anders?
Want ik heb ook al de Neeo scene meedere malen in een flow geplaatst maar dan ook dan gaat het vaak mis,eigenlijk net zo vaak wanneer ik deze opdracht er maar 1x in had.

Thx voor de tip ik ga daar ook eens ‘n bezoekje brengen…

Het zijn ook vaak de ir opdrachten die hier vaak mis gaan,zo heb ik ook een opdracht dat de TV uit of aan gezet moet worden,ook deze opdrachten gaan vaak mis.