Uitgebreide Flow's werkend krijgen

Hallo!
Vrij recent ben ik overgestapt van Fibaro naar Homey, vooralsnog zeer blij mee. Een klein nadeel is dat het in Homey niet mogelijk is om complexe flows te maken, zodoende bestaat een actie die in de Fibaro één script zou zijn in homey vaak uit velen verschillende flow’s die elkaar wel of niet triggeren.
So far so good, echter:
Complexere flows waarbij veel handelingen zijn krijg ik maar niet goed werkend! Een mooi voorbeeld is “Welterusten”. Als we naar bed gaan en aan het touwtje bij de trap trekken moet er een lange reeks handelingen gebeuren om ‘te gaan slapen’:
Alle lampen uit (6x Z-wave, 1x Zigbee)
Sommige apparaten uit (2x Z-wave)
Alle deuren op slot (2x Danalock Z-wave)
Alle muziek uit (3x Sonos)
Televisie uit (Logitech Harmony)

Deze sequentie bestaat uit een reeks flows die vanuit een centrale “welterusten”-flow gestart worden. De afgelopen weken heb ik van álles geprobeerd om het werkend te krijgen maar het lukt niet. Verschillende volgorde, verschillende timingen, delays, herhalingen … het maakt niet uit wat ik probeer, voortdurend slaat de Homey het meerendeel van alle apparaten over, of vergeet hij ze.
Ik snap er niets van! De Chip in de homey moet toch de mogelijkheid hebben om meerdere apparaten (semi) tegelijkertijd te schakelen?
Ik heb er het meeste moeite mee dat ook mijn vriendin, als ik niet thuis ben, dit alles gebruikt en er wel vanuit moet kunnen gaan dat sowieso het licht uit is en de deuren op slot.

Wie heeft deze ervaring ook en weet wat de oplossing zou kunnen zijn??

Ik heb ook zoiets net even wat anders als TV of muziek uit gaat dan word slapen actief en nu heb ik verschillende flow’s die kijken of slapen actief is en dan gaan de lampen uit niet allemaal tegelijk anders sta je in het donker dus somige met tijd vertraging.

Dus in jou geval zou ik dan 5 flows maken.
flow voor de lampen uit
flow voor aparaten uit
flow voor deuren op slot
flow muziek uit
flow Tv uit
dan moet het goed komen en zal alles netjes afgehandeeld worden door homey, bij mij gebeurd het in ieder geval wel en ik moet zeggen zonder storing en mij homey is een early 2016 met de laatste update dus flow’s lopen al Jaren goed en ik heb er 19 aps en 195 flow’s in zitten

Wat vooral niet goed werkt is als je in een flow (of in een combinatie van flows die min of meer tegelijkertijd uitgevoerd worden) verschillende apparaten die van dezelfde RF techniek gebruik maken (Zigbee, Z-Wave, WiFi in mindere mate) schakelt. In dat geval worden regelmatig apparaten overgeslagen.

Dat kan te maken hebben met een (zeer tijdelijke) overbelasting, of met het niet goed aansturen van de verschillende RF chips. Wat precies de reden is, is onduidelijk, want Homey is een black box. Ik kan me niet voorstellen dat Athom dit niet weet, want het probleem bestaat al langer.

Maar daarom verzinnen mensen allerlei workarounds met delays of externe hubs/bridges, om er maar voor te zorgen dat Homey het zélf niet te druk heeft.

Wat ik nog weet toen ik begon met homey, ik wilde 12 dingen tegelijk schakelen met 1 flow en dat ging goed mis nooit alle 12 dan weer die en dan weer andere dus opgedeeld in 3 flows en gelijk aftrappen van de flow’s is bij mij geen problem ze schakelan allemaal tegelijk aan of uit.

1 Like

Ik had deze problemen ook, met name de Z-wave devices. Die heb ik op aanraden van enkele forumgebruikers nu unsecure gemaakt ipv secure en nu werkt het (tot nu toe) perfect.
Mijn weltrusten flow schakelt 15 Z-wave devices, TV en Sonos (via Harmony), 6 Zigbee power plugs van Innr. De Zigbee schakel ik allemaal tegelijk, TV en Sonos (via Harmony) ook, en de Z-wave doe ik per ruimte met 2 seconden vertraging, maar dat zou eigenlijk niet meer hoeven.

Zelfde ervaring hier Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)
Ik had zelfs al alles voor een antennemod in huis. Maar dat lijkt nu overbodig.

Jo_San, thanks voor je reactie! Het blijft allemaal een beetje vaag, de oorzaak waarom het niet zou kunnen werken bedoel ik dan. Toen ik nog op de Fibaro werkte kwam ik ook geregeld tegen dat je apparaten soms beter niet ‘secure’ toe kan voegen, misschien heeft dat hier dus ook mee te maken! Hoe voeg je Fibaro devices echter ‘niet secure’ toe? Dat betekent waarschijnlijk dat ik alles moet un-pairen en opnieuw pairen met alle gevolgen van dien voor gebroken flows.

Dank voor je reactie Fred!
Ik heb het al gesplitst in verschillende flow’s. Wat ik heel duidelijk merk is dat Homey tijd heeft om te ‘leren’ wat je juiste manier is om alle Z-wave devices aan te sturen (via welke route). Sommige devices gaan wel beter functioneren naarmate de tijd passeert!
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

Thanks Robert. Dat is wat ik ook merk! Vrij willekeurig ook. Begrijp wat je zegt wat betreft de “black Box”, het is heel moeilijk om inzicht te krijgen in de functies die binnen de Homey gebeuren (en waar het misgaat). Ik vind het vooral vreemd omdat dit bij Fibaro never nooit een probleem opgeleverd heeft.
Als alle lampen in de kamer áángaan gaat het vreemd genoeg wel altijd goed! Uitzetten is het specifieke probleem. Het valt me een beetje tegen eerlijk gezegd, heb niet voor niets de Pro uitvoering gekocht.

Links en rechts hoor ik wel dat zigbee het probleem minder heeft dan Z-wave (heb je daar ervaring mee?) en dat het kan helpen om Z-wave devices niet “secure” toe te voegen, wat voor lampen en schakelaars natuurlijk weinig uitmaakt

1 Like

Als dat al zo zou zijn: Zigbee op Homey heeft zo z’n eigen problemen…

Top! Daar ga ik eens in duiken. Het is wel belachelijk dat het, op zo’n dure controller, op zo’n manier moet! Ik heb juist voor Homey gekozen omdat het systeem gebruiksvriendelijker is dan Fibaro of Domoticz. Stom

Ik betwijfel of het echt helemaal een Homey probleem is of dat het beveiligde Zwave protocol op al die platformen voor problemen zou zorgen.

Voor unsecure gebruik moet je inderdaad alle zwave devices excluden en opnieuw includen en ook nog gebruik maken van een aangepaste Fibaro app. Het is even een gepuzzel en kost je een uurtje of wat, maar het heeft mij weer echt enthousiast gemaakt over Homey en Domotica.

Zigbee lees ik veel over, maar heb ik zelf eigenlijk geen slechte ervaringen mee. Heb een stuk of 8 SP120 stekkers van Innr en 2 Hue bewegingsmelders maar die werken eigenlijk probleemloos.

1 Like

Nadeel van complexe scripts is dat ze heel lastig te begrijpen en te debuggen zijn.
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat meer simpele flows die samenwerken veel beter werkt.
Ik ben inmiddels niet bang meer om heel veel flows te maken om iets voor elkaar te krijge .
Zie ook mijn (engelstalige) post “ how to structure your flows”

1 Like

Belangrijke commando’s - zoals deur op slot - laat ik 30 seconden later nog eens herhalen, voor de zekerheid.
Als hij al op slot zat gebeurt er niets en anders sluit hij hem alsnog…

Ligt niet aan homey!
Ik heb zelf een flow gaan slapen waarin 23 oa /tv/Sonos worden uitgezet en nog andere dingen in volgorde worden aangezet. Oa de trap naar boven, gang verlichting etc dan nog bewegingsmelders er tussen ter registratie.
En het alarm :rotating_light: wordt geactiveerd.

Geen enkele storing

Hoeveel Z-Wave apparaten schakel je tegelijkertijd? Want het is toch wel een bekend probleem dat Homey problemen heeft met secure-included Z-Wave apparaten, zodra mensen die unsecure includen werkt het ineens allemaal een stuk beter.

Welke apparaten heb je exact?

Met vriendelijke groet,

Steffen Wietses

[mod break: removed personal data]

Ikzelf heb het probleem niet (want ik gebruik Homey niet meer :joy:) maar als je even terugbladert zie je dat het in ieder geval bij Fibaro Z-Wave apparaten mis gaat, maar andere merken die (veel) beter werken als ze (al dan niet via een workaround) unsecure worden opgenomen zijn Neo, Telldus en Heatit.

Ik heb alles unsecure geinclude ook de laatste fibaro multi sensor worden unsecure geinclude daar hoef je niks appart voor te doen ik heb 1 neo-coolcam plug de laatste versie die ik niet unsecure geinclude krijg,
Voor de rest zoals ik al aangaf deel ik de flows op in meerdere flows of als er veel apparaten in een flow zitten dan de helft wat later met een tijdvertraging van een paar seconden en ik doe ook soms het commando herhalen na een paar seconden als het een belangrijk iets alarm aan of uitzetten dat ik zeker weet dat ik geen valse alarmen krijg.

Voor de rest geen problemen met z-wave of ZigBee alles werkt even goed.

Ik heb inmiddels ook bijna alles Unsecure toegevoegd. Wel een k*tklus omdat alle flow’s gebroken zijn en je alle waarden opnieuw moet toevoegen.
Máár het was wel de oplossing! Nu werkt alles perféct en betrouwbaar!
Vind het wel een grote tegenvaller van Homey dat je zoveel werk zelf nog moet doen, om hun ondersteunde app’s te omzeilen, zodat het uiteindelijk werkt. Is wel erg zwak voor een toch vrij prijzig apparaat.
Maar goed, het werkt nu dus. Eind goed, al goed :wink: