Kun je ergens bijhouden hoe 'druk' de homey is?

Goedemorgen iedereen,

Sinds ik de Homey heb (begin 2020) presteert deze ondermaats vergeleken met bv. de Philips Hue. De Hue heeft nog nooit geweigerd en bij de Homey heb ik vaak dat knoppen niet of later werken. Wat ook soms voorkomt is dat bij het openen van de Homey app staat dat deze onbereikbaar is.

Ik heb een Ubiquiti Unifi netwerk en zie in de monitoring hiervan dat de Homey wel verbonden is, een reconnect geforceerd vanuit de Unifi server lost de onbereikbaar melding ook op. Een tijd wachten en niets doen lost het probleem ook op dan hersteld de verbinding uit zichzelf. Maar wel irritant dit allemaal.

Enige pluspunt is dat bovenstaand probleem wellicht gerelateerd is aan alle problemen die ik heb met de Homey. Nu nog de oplossing. En bekabeld aansluiten is daar helaas geen mogelijkheid van :laughing:

Mijn wifi netwerk sluit ik eigenlijk zo goed als uit, met andere apparaten heb ik totaal geen problemen en een spectrum analyze op zowel de 2.4Ghz als 5Ghz band zijn ook schoon. Last van access points uit de omgeving heb ik niet en de monitoring op andere andere laat geen vergelijkbaar gedrag zien.

De Homey heeft naar mijn weten geen SNMP monitorings mogelijkheden, dus ik ben aanwezen op ping. Wat mij hierbij opvalt is dat op de momenten dat de Homey problemen geeft, de pingtijd ook omhoog gaat gepaard met een hoop packetloss en timeouts. Dit neigt naar een Homey die het te druk heeft, vast loopt of iets soortgelijks. Zijn er mogelijkheden om in de gaten te houden hoe druk te homey is? Er staat wel een load gemiddelde, maar voor korte perioden is dit niet heel bruikbaar.

Qua opslag zit ik zo rond de 25% en geheugen zit rond de 80% denk ik.

Volhens mij zijn de insights op system het meest bruikbare/gedetailleerde. Per definitie zijn insights wel steeds minder gedetailleerd naarmate je verder teruggaat in de tijd. Er is geen rechtsteerkse toegang tot ‘echte’ CPU usage dat ik weet.

Qua wifi connectiviteit is mijn ervaring dat de 40/20 Mhz coexistence uitzetten veel heeft verbeterd, maar dat is minder vriendelijk richting de buren.

Dit kan ook. maar wat het nu precies betekent…
…Meer>Instellingen>Algemeen>Over

Bijbehorende Insights

maar wat is te veel / te erg…

2.4Ghz heb ik op 20Mhz staan 5Ghz staat op 80Mhz, maar goed niemand die daar last van heeft.

Mijn Homey is rustiger dan die van jou zo te zien, toch had ik vanmorgen om 0745 weer ellende. Maar het is denk ik te kort om in deze grafiek terug te zien. Maar 1 minuut niet reageren is al meer dan voldoende om heel irritant te zijn. Licht wat niet aangaat, knoppen die niet reageren…

Het ziet er niet uit dat deze geringe mate van belasting tot 1 min lang niet reageren zou kunnen leiden. Ook zou ik niet verwachten dat een verbroken wifi je flows heel lang ophoudt. Wat voor soort knopjes / lampen reageren dan niet? Je hebt het over HUE, is dit Zigbee rechtstreeks aan Homey of via de bridge? Op welk kanaal staat Zigbee ingested?

Als je de grafiek bekijkt zou je dat inderdaad niet verwachten. Maar het is niet dat de WiFi verbreekt, de Homey stopt (tijdelijk) met reageren maar in alle gevallen komt die uiteindelijk vanzelf weer terug. Hieronder een aantal gevallen die dagelijks optreden. Van de dikgedrukte weet ik 100% zeker dat het probleem hier niet in zit, de shelly valt niet weg en kan ik ten alle tijde buiten de homey schakelen en zodra ik de Philips Hue apparaten via de Philips Hue Bridge laat lopen is er ook geen enkel probleem. Echter heeft die weer zijn beperkingen.

1 - Homey - Zigbee schakelaar - Shelly switch
2 - Homey - Motion Sensor - Philips Hue lamp
3 - Homey - Motion Sensor direct - Philips Hue lamp + Shelly switch
4 - Homey - Zigbee Schakelaar - Zigbee lamp

Het zigbee kanaal van de Homey staat op 11 en de Philips Hue staat op 25. Het zou misschien iets met Zigbee kunnen zijn, maar dat verklaard dan niet waarom regel twee problemen geeft.

Zigbee kanaal 11 kan interfereren met Wifi kanaal 1. Kanaal 25 in de randgebieden van wifi kanaal 11, die kunnen dus verschillend zijn. Een device dat vlot werkt op kanaal 25 hoeft dat niet altijd ook te doen op kanaal 11, en het zal ook afhangen van de routers die je hebt op de Homey en de Hue.

Hoe weet je zo zeker dat de dikgedrukte devices niet bij tijd en wijlen hinder ondervinden in de communicatie? Want ik zie bij alle combinaties volgens mij Zigbee stappen, als die communicatie bij tijd en wijle stokt zou je toch hetzelfde effect kunnen hebben?

Kun je ook via Insights eens checken welke apps er geleidelijk steeds meer geheugen gebruiken, tot boven de 40MB?

Bij insights onder systeem staan ook de geheugengebruiken per app, dus ja. Zo heb ik een geheugen lekkende app gevonden die ik dus maar elke dag herstart.
Even een willekeurige selectie:

En bij de volgende link zie je een voorbeeld van hoe het er uit ziet als een app steeds meer geheugen gebruikt zonder het terug te geven aan het systeem:

Als ik dit zo lees, dan denk ik dat de zigbee een probleem veroorzaakt. Mijn zigbee netwerk zorgde er ook voor dat homey traag werd :cry: Na meerdere keren proberen om homey op een ander kanaal in te stellen (en alle apparaten op nieuw te koppelen) bleek kanaal 18 voor mij het beste kanaal. Helaas bleef homey traag reageren, nu heb ik mijn zigbee apparaten verwijderd van homey, Nu merk ik geen traagheid meer in homey en homey werkt weer al een tierelier :smiley:

Ik had een tijdelijk issue met een app, waardoor de WiFi van Homey steeds wegviel.
Issue weg en Homey’s WiFi verbinding werkte weer prima.

Mijn Homey, met ongeveer 0 apparaten eraan gekoppeld, draait ook als een tierelier :joy:

2 Likes

Ik had ook problemen met de hue app en dat er idd geen verbinding is met lampen. Ik heb dit opgelost door homey elke nacht te rebooten. Sindsdien geen probleem meer. Het is wel een work around en zou niet nodig moeten zijn, maar het helpt

Dank voor de reacties, ik ben een aantal weken weg van huis daarom mijn late response.

@Edwin-D - de 2e regel geeft via de Philips Hue geen problemen, maar als ik hem via een flow van de homey aanstuur wel. Vanuit de Homey gezien is deze communicatie dus op basis van IP. Overigens is het apparaat wat meeste belasting van mijn WiFi netwerk genereert de Homey zelf. Het is absurd wat deze aan data opslokt. Afgelopen 20 dagen 204GB down en 5GB up er is geen enkel WiFi apparaat wat hier enigszins in de buurt komt. Dit moet ook allemaal op de trage 2.4Ghz band op een lage snelheid (72Mbps). Dus drukte zou misschien wel kunnen, maar die komt dan vanuit de Homey zelf. Ik dacht me te kunnen herinneren dat de grootste hoeveelheid van dit verkeer richting Philips was, maar de Philips Hue app verwijderen zal helaas geen optie zijn.

Via de Insights is er geen enkele app die meer gebruikt van 40MB, de hoogste zit op het moment op 25MB en dat is de Tado app. Eigenlijk zien het verbruik er verder ook niet bijzonder uit, beweegt zich bij allen tussen een bepaalde bandbreedte. Wat wel opvalt is de Ubiquiti app, deze loopt op het moment alleen maar omhoog, maar zit nog wel onder de 21MB dus lijkt me dan ook niet spannend.

Ik zal de herstart is inplannen om te kijken of dat helpt. En mocht iemand een goed alternatief weten dan hoor ik dat heel graag. Zelf vind ik het niet reageren van de devices heel irritant, maar bij de rest in huis daalt de acceptatie met de minuut.

De huidige implementatie van de Hue app checkt elke 5 seconden (of zo) de status van al je sensoren en lampen, daar gaat de meeste data in zitten. Het is al een tijd mogelijk om de Hue hub zélf een update te laten sturen als er een status verandert (dan hoef je dus niet steeds zelf meer te checken) maar om één of andere reden gebruikt Athom die mogelijkheid niet in de Hue app (dit is overigens ook de reden waarom de Hue implementatie voor Homey Cloud beperkt is tot lampen en schakelaars, want in de cloud versie moet Athom betalen voor al dat netwerkverkeer en daar hebben ze geen zin in).

Je kunt ook enkel de Hue app laten herstarten.
(voor wie het nog niet wist, wel eerst even …Meer>Instellingen>Experimenten Power User inschakelen.
In de flow ga je bij DAN naar Systeem > herstart app).