Tweede Homey, splitsen mogelijk?

Goedemiddag!

Mijn huidige Homey Pro heeft het erg zwaar. Met 200 apparaten en 1500+ flows heb ik ergerlijk vaak last van vertraging. Dat is niet erg bij een screen wat omlaag moet gaan, maar wel bij verlichting. Ik heb dan ook een tweede Homey Pro besteld, om de taken te gaan verdelen.

Mijn oude Homey blijft alle verlichting regelen, en de nieuwe moet alle randzaken gaan afhandelen. Hier zitten 50+ zigbee-sensoren aan gekoppeld.

Mijn idee is om een backup van de oude Homey op de nieuwe Homey te installeren, en dan op de nieuwe gelijk een zigbee-reset uit te voeren, en alle sensoren te verwijderen.

De vraag: blijft de oude Homey dan wel verbonden met de sensoren, of wordt er richting de sensor ook een soort reset uitgevoerd?

Het blijft veel werk om alle apps en flows op te ruimen, maar het zou een veelvoud schelen als ik niet alles opnieuw hoef te bouwen…

Alvast bedankt!
Thomas

In theorie:
Dat moet kunnen. Zet wel eerst Homey 1 uit!
Als er na de zigbee reset geen zigbee apparaten meer zijn gekoppeld aan Homey 2, kun je Homey 1 weer starten.
Ik durf niet te zeggen welke of hoeveel zigbee apparaten “niets door hebben”.

Heb je naast zigbee andere apparaten gekoppeld, welke op Homey 2 moeten komen?
Ontkoppel dat ook voordat je Homey 1 weer aanzet.

Voor alle gekoppelde apparaten die je van Homey 1 naar Homey 2 wil verhuizen:
Schakel Homey 1 in op een plek buiten bereik van alles.
Maak op je mobiel een hotspot met dezelfde SSID en login van je wifi. Homey zou hier mee moeten verbinden.
Nu kun je de te verhuizen apparaten van Homey 1 verwijderen.

Uitzondering: Wifi / cloud apparaten zul je vóóraf van Homey 1 moeten verwijderen, dus voordat je Homey 2 start met de teruggezette backup.

Note:
Helaas kun je van 2 Homey’s geen ‘grote’ algemene Homey maken. Maar met de mqtt apps en webhooks kom je een heel eind.

1 Like

Dank voor je reactie! Ik heb alleen Zigbee direct aan Homey gekoppeld. Maar wifi-apparaten (zoals Shelly’s) kunnen toch wel met meerdere Homey’s gekoppeld zijn? Idem met bridges als Hue, Somfy, etc kan geen kwaad toch?

Ik ga de Homeys inderdaad met MQTT koppelen voor de zaken waarvoor dat nodig is.

Graag gedaan!
Lees het nog even 1x door, ik was nog niet helemaal klaar :grin:.

V.w.b. cloud logins:
Idd heb ik tado óók op Homey cloud en Home Assistant gekoppeld en dat blijft prima werken.
Maar het was “just in case!”

Omdat Shelly ook lokaal verbindt, weet ik niet of dat blijft werken.
Maja… zo niet dan is het een kwestie van alsnog verwijderen van de Homey in kwestie :wink:

Oh mss is het een idee om vóór de reset de zigbee apparaten van stroom af te halen, of batterijen eruit.
Dan moet het vlgs mij goed gaan.

Haha dank! Mijn plan gaat dan zijn:

  1. Op Homey oud schakel ik alle apps handmatig uit. Ik maak een nieuwe backup.

  2. Ik zet Homey oud uit.

  3. Ik installeer Homey nieuw buiten bereik van mijn huis. Ik doe direct een zigbee-reset. Daarna verwijder ik de apparaten en apps die ik niet op Homey nieuw ga gebruiken.

  4. Ik schakel Homey oud weer in, en zet de apps die ik daarop blijf gebruiken weer aan.

  5. Ik installeer MQTT om de overlappende variabelen te laten communiceren die ik nodig heb op beide Homeys.

  6. Ik laat tzt hier weten hoe het is gegaan!

Dat is heel veel werk :wink: In het ergste geval moet ik 60 Zigbee devices opnieuw koppelen, maar dat is nog altijd beter dan alle flows opnieuw bouwen.

Ben eigenlijk benieuwt wat je veel vertraging noemt, als je afhankelijk gaat zijn van de snelheid van mqtt er bij tussen kan je alsnog een redelijke vertraging hebben.

Het kan overigens ook iets zijn dat in een loop zit of teveel data veroorzaak (een enkele z-wave apparaat kan het al veroorzaken, Zigbee volgens mij wat minder) of een (aantal) flows dat vaak activeert (misschien heb je wel een aantal flows dat je elke 5 seconden laat activeren), op je Homey wat het traag maakt, heb zelf ook 207 apparaten en bijna 1000 flows (dual core Homey pro), maar merk eigenlijk zelden grote vertragingen (meer dan 1 seconden) bij het schakelen van verlichting

Het wisselt per periode. De afgelopen 24 uur zit ik op een load (volgens systeeminstellingen) van 120-160%. Het duurt 4-5 seconden voordat verlichting reageert. In een goede periode zit het rond de 60-70%. RAM is geen probleem, maar echt de load. Er lopen weinig flows elke 5 seconden, maar wel een aantal flows die worden getriggerd door een input van een device. Dat zijn vooral berekeningen. Andere flows heb ik al beperkt naar elke x minuten. Maar al met al zijn het veel flows. Zeker verlichting moet gewoon direct reageren.

Ik gebruik overal Shelly’s, en die sturen een webhook naar Homey. Dit werkt zonder merkbare vertraging (als Homey normaal in zijn load zit).

Ik wacht al meer dan een jaar op een échte Homey Pro. Dus met serieuze processor, meer RAM, en een ethernet-poort. Dit laat echter zo lang op zich wachten dat ik het wachten zat ben. Dus dan maar zo. Ik heb veel contact gehad met Athom, ze hebben zelfs een account op mijn Homey gehad om mee te kijken en feedback gegeven. Maar een oplossing is er niet. Dus is mijn keuze simpel: ik verdeel de load. Een Homey met “alleen maar” verlichting (nog veel, maar behapbaarder), en de ander voor het overige werk. Ik wil een snel en betrouwbaar huis hebben, en dat is het nu gewoon niet.

Allereerst is de load van Homey moeilijk te interpreteren. Dus neem niet zonder meer aan dat de load het probleem is.

Als je veel flows gebruikt met elke x tijd, dan bezorg je a) homey veel overbodig werk, en b) heb je altijd een gemiddelde vertraging van dergelijke acties van de helft van de repetitieduur en c) als die acties ook iets doen met je zigbee mesh dan overbelast je dat mogelijk ook. Als dat mede een oorzaak is dan helpt een tweede Homey waarschijnlijk niet veel.

Schakelvertragingen kunnen ook door andere dingen komen, zoals een slechte mesh, een apparaat die de mesh volstouwt met berichten en/of veel storing van buitenaf. Als je een flow maakt met een notificatie, hoe lang duurt het dan voor die getoond wordt nadat je de flow start?

Dank voor het meedenken.
Flows die elke x tijd iets doen, hebben ook een functie. In veel gevallen zijn het berekeningen van gemiddelden. Bijvoorbeeld laadsnelheid van de auto, gemiddelde van de zonnepanelen/zonsterkte, of de wasmachine/droger klaar zijn, etc.
Overigens staan deze allemaal los van Zigbee. Zigbee zijn alleen een aantal Ikea-repeaters, en verder allemaal sensoren. Dus over het Zigbee-netwerk gaat weinig data.
Een push-notificatie naar mijn telefoon komt nu direct aan, maar ik weet niet of dat veel zegt over een langere tijd.

Als een notificatie direct aankomt is Homey niet zo druk dat het niets kan doen. Dan zit de vertraging dus niet bij de Homey processor maar elders. Is het alleen Zigbee met de vertraging, of b.v. ook z-wave of wifi?

Als je heel veel wifi dingen hebt zou ik ook de wifi verbinding van Homey verdenken. Die is berucht slecht bij sommige mensen… Als je dan twee Homey’s met alle wifi apparaten laat praten is het twee keer traag. Is b.v. het openen van de app nadat je die volledig hebt afgesloten ook traag?

Hoe wordt je verlichting aangestuurd als het niet via Zigbee is?

Homey zit nu overigens eindelijk weer <80% load. App opent prima nu.
Ik merk het met verlichting, verder weet ik niet of ik het kan merken. Ik zou kunnen proberen om een push te sturen als er verlichting aan zou moeten gaan, om te testen.
Z-wave gebruik ik niet. Alle Hue-lampen zitten aangesloten op de Hue-bridge. Wel zo prettig als backup dat ik alles wel nog kan bedienen als Homey niet werkt. Die zitten uiteraard wel op Zigbee, maar dus van de bridge, niet van Homey.
Ik heb 5 AP’s van Unifi in en rondom het huis. Had Homey maar een ethernet-poort… :wink:

Maar als ik het goed begrijp gaat het wel om zigbee lampen die traag reageren als Homey de Hue bridge aanstuurt? Of hebben we het over traagheid dat Homey pas heel laat ziet wat een apparaat doet dat aan de hue bridge zit? Want bijvoorbeeld een bewegingssensor op de hue bridge met een flow een lamp op de hue bridge aan laten zetten is heel traag, door de manier waarop Homey de Hue bridge uitleest.

De sensoren zitten direct aan Homey gekoppeld via Zigbee, dus de sensor zit niet op de Hue bridge. Overigens geldt de traagheid ook voor lampen die met een Shelly aangezet worden. Dus daarmee is de Hue bridge ook uitgesloten als oorzaak van het probleem.

Al met al begint het te klinken als WiFi problemen, zowel de Shelly’s als de Hue bridge worden via WiFi aangestuurd.

Nu je het zegt vwb wifi:
Homey en Homeassistant hier, hebben beide dezelfde Tuya iot cloud integratie;
Bij Homey duurt het ca. 3s voor een Tuya lamp aangaat, bij HA echt direct (net zo snel als bij de Tuya telefoon app). HA en mijn mobieltje zitten op dezelfde wifi als Homey.
Mijn Homey is niet heel zwaar belast (als ik kijk zo nu en dan, is het meestal ca. 50%).
750 flows, 264 devices (waarvan een aardig aantal virtuele) , 50 apps.
Oh, en tado dan, een temperatuur update duurt soms 10s. Met Homey cloud is dat 2s. :no_mouth:

Kun je me dan uitleggen als Homey 99% goed bereik heeft met Unifi, ik geen rare dingen zie in de Unifi Controller, en Homey goed reageert als de load <70% is, en ik traagheid ervaar als de load >120% is? Wat heeft die load met Wifi te maken?

Misschien dat die load wel veroorzaakt wordt door WiFi problemen.