Tweede Homey, splitsen mogelijk?

Tja, als het wifi is, wordt de load van Homey hoog omdat de wifi moeilijk doet, of doet de wifi moeilijk als de load hoog is, of pompen de stroommetingen van de shelly’s de wifi verbinding vol en is Homey dan druk met het berekenen van gemiddelden, … Ik weet niet of het verkeer van en naar de Homey ook inzichtelijk te maken is?

Ik zou mijn geld niet durven inzetten dat een tweede Homey dit oplost.


Homey is een aantal keer herstart, en heb ik rond 14:00 verplaatst om te kijken of Wifi het probleem was. Echter is de load de 5-6 uur daarna gewoon even hoog gebleven als daarvoor.

Zie ik het nou goed? Consistent 75Mbps en 40K packets? :dizzy_face:

Ik denk dat 75Mbps de rate de max wifi snelheid is (gezien de flatline aan het eind), maar 40k packets en 1.2 tot 2.2Mbit consistent vind ik ook wel heel veel. Heb je IP tv thuis met switches/routers/access points die geen IGMP snooping doen? Ik weet dat dat b.v. bij KPN nodig is om te voorkomen dat tv streams naar elke node gebroadcast worden.

75 Mbps is inderdaad snelheid van de verbinding zelf. Ik heb geen IPTV (alleen internet abo). IGMP snooping weet ik niet. Maar heb wel twee Hue bridges, Somfy Connexoon, tientallen Shelly’s, laadpaal en vast nog wat dingen die ik vergeet. Die zullen allemaal frequent gecheckt worden wat de constante 1.2 tot 2.2 Mbit zal vragen.

Dat lijkt me inderdaad logischer :sweat_smile:

Overigens is de hoeveelheid retries vóór de reboot/verplaatsing ook opvallend. Het lijkt erop alsof het verplaatsen van Homey wel wat opgelost heeft wat dat betreft (retries dropt naar ~0 terwijl signal omhoog gaat).

Weet niet of dit nog actueel is en (erg) relevant, maar kan van invloed zijn:

Zou kunnen inderdaad, die hoeveelheden data herken ik wel. Overigens is de laatste post 1,5 jaar geleden. Ik weet niet hoeveel impact dit heeft, want uiteraard heb ik altijd de Hue app geactiveerd, en kan ik er niet omheen.

Ik snap dat je er niet omheen kunt, maar een testje waarbij je de Hue app x minuten uitschakelt, lijkt me zeer interessant. Benieuwd of dat iets met Homey’s load doet.

Ik ken het probleem. Mijn homey vergat soms wat flows (zonder voorwaarde) die de lampen van kleur temperatuur en dim waarde moest veranderen in de loop van de dag (het waren een hoop flows). Dus deze taken laat ik nu home assistant doen met de adaptive lighting intergration.
Al het zigbee spul draait heel stabiel via deconz (helaas is de homey app maker gestopt met deze app).

Eerste tussentijdse update: tweede Homey draait! Ik heb al redelijk wat rekenwerk naar Homey2 verplaatst, en daardoor naast flows ook al een aantal apps uit kunnen schakelen op Homey1. Ik zie nu regelmatig percentages onder de 40% op Homey1, waar die voorheen niet onder de 60% kwam. Nog geen traagheid ervaren, maar dat kon soms ook langer dan een week goed gaan.

In de tussentijd ga ik door met taken verplaatsen naar Homey2. Ik verwacht nog een app of 4 uit te kunnen schakelen.

Wat betreft het installeren van Homey2: ik heb Homey1 uitgezet, en op Homey2 heb ik een backup terug gezet in de tuin, en daarna direct de zigbee reset uitgevoerd. Dit heeft prima gewerkt, want toen Homey1 weer aan ging, werkte mijn volledige zigbee netwerk!

1 Like

Ik hoop dat het je lukt. Ik heb ook unifi, maar met zoveel access points moet je erg uitkijken dat de 2.4ghz signalen:

  1. alleen op kanaal 1,6,11 staan. (Liefst slechts 1 a 2 access points met 2.4ghz, de rest alleen 5ghz aanzetten)
  2. Homey niet in het bereik ligt van meer dan 1 access point. Dit kan onnodig switchen veroorzaken.
  3. Als je diverse wifi netwerken door een AP uitzendt, heeft dat ook nadelig effect op performance.

Overigens worden de unifi statistieken erg beïnvloed door clients die retries veroorzaken. Probeer ook eens een aantal legacy 2.4ghz clients uit te zetten.

AP roaming het best ook uitlaten.

Dat zou mooi zijn Homey’s in een cluster.

Je kunt de op de AP de client vast zetten zodat hij niet meer naar een andere AP overschakelt.
Ik werd er zelf een beetje flauw van na een AP update van Unifi dat alles weer op een andere AP zat dan nodig was.