Krijg Homey niet meer verbonden met Wifi

Je kunt daar bv de Net Scan app voor gebruiken (bv het IP-adres van je router in de gaten houden, en als die “offline” gaat je Homey rebooten).

Probleem is alleen: de vraag is of je Homey wel daadwerkelijk offline is, want de Homey apps liegen daar vaak over.

Ja idd. Aanvullend, ik gebruik jouw idee ook op die manier, maar heb nog er nog een timer tussengezet. Zo moet Homey hier minimaal 10 minuten geen netwerkverbinding meer hebben, voordat ik hij mag herstarten.
Zo voorkom ik onnodige herstarts bij korte hickups.

Die app melding “Homey is offline”, is inderdaad best wel achterlijk (al 7 jaar lang ook).
Vanuit de mobiele- / web app gezien is hij dan mss offline, maar qua (wifi) netwerk eigenlijk nooit (bij mij in ieder geval);

Deze melding zou eerlijker en een stuk duidelijker zijn :crazy_face: :
De app, of Homey, heeft onverklaarbare problemen, en je kunt Homey daardoor nu niet bedienen. Probeer het over een paar minuten nog eens

Kennelijk zijn deze problemen met de Homey Pro 2026 nog steeds aanwezig. Ik overweeg het ding terug te sturen want ik ben er inmiddels wel helemaal klaar mee. Voor een apparaat van deze prijs mag je verwachten dat het in staat is om te connecten aan een simpel wifi netwerk en niet constant verbinding te verliezen.

Zijn er inmiddels al oplossingen voor of nog steeds niet? Want dan gaat het ding retour, hoe geweldig het apparaat ook is wanneer het wél even werkt.

WiFi op Homey is onstabiel, zeker in “moderne” (ná 2009) WiFi-netwerken. Vandaar dat de Ethernet dongle bestaat.

Ik kreeg van de leverancier ook al diezelfde opmerking. Laten we even eerlijk zijn, dat is met de 2026 versie (in deze tijd) toch raar dat WiFi niet werkt op nieuwe (na 2009) netwerken. Ook zij adviseerden de Ethernet dongle te gebruiken. Ik hoop dat de mensen van Homey meekijken, maar had dat dan (als dit zo’n wijdverspreid probleem is) standaard in de Homey Pro gestopt. Dat is Pro, dit met een dongle is omslachtig en overbodig gedoe!

Dat betekent voor mij dat ik overigens de Homey naar de meterkast moet verhuizen, want in de woonkamer waar het ding nu staat heb ik geen ethernet. Sowieso (en nogmaals), anno 2026 ethernet?! Kom op zeg!

Ik heb er nu een 40W voeding aan gehangen en alles werkt nu al een paar dagen goed. Het lijkt erop dat de standaard meegeleverde voeding gewoon te zwak is.

Officieel niet, het beste meldt je je bevindingen en verbeterpuntjes bij Support: https://homey.app/support

Mja, weinigen die dit minpunt kunnen begrijpen.

Dat een winkelier de dongle erbij wil verkopen is gewoon vanwege zijn/haar portemonnee, maar toch, ethernet is altijd beter/stabieler dan draadloos.

Wifi werkt gewoon prima met mijn twee Pro 2019’s en Pro 2026.
(Ik heb er bij de laatste wel een ethernet dongle bij, want een domotica controller die enkel via wifi beheerd kan worden is in mijn ogen een beetje gek.)
Het werkt echt prima, zij het dat je Homey een lekker ouderwetse wifi dient aan te bieden:

• een separaat 2.4GHz SSID (dus niet als onderdeel van wifi5 of -6)
  • een gereserveerd IP adres
  • bij gebruik van Access points er voor zorgen dan Homey niet kan ‘hoppen’ tussen AP’s. Dit verbreekt de verbinding namelijk heel kort, en dan is (de) Homey (app) een poos de weg kwijt.

Bekend euvel:
Bij de Pro 2019 is het zo dat het wifi gedeelte er “gewoon” tijdelijk mee stopt, zodra een app of proces (te) veel van Homey’s resources vraagt.

Tóch ben ik “vroegâh”, in 2020, met een Pro 2019 begonnen na vergelijkend warenonderzoek, en nam “heeft geen ethernet” als wereldvreemd minpunt op de koop toe.

Ik weet nog dat bij de introductie van de Homey bridge iedereen vroeg waarom er geen ethernet connector op zat (€15 Tuya multihubs hebben een LAN connector): “omdat iedereen tegenwoordig goede wifi in huis heeft

Dank voor je uitleg Peter. Ik heb de Homey al 3 weken op een 2,4Ghz netwerk zitten, ding heeft een vast IP adres en de verbinding binnen de mesh is met de hotspot die 2 meter van de Homey af zit dus aan de WiFi kant is het al zo goed als mogelijk ingericht.

Wat wel opvallend is, is dat het ding na een maand dagelijks meermalen offline gaan, sinds de nieuwe 40W voeding al bijna 4 dagen probleemloos werkt zonder ‘outages’. De standaard voeding bij de Homey is 20W meen ik en dus klaarblijkelijk te licht. Dat geeft je te denken, nietwaar?!…

Dat Homey met een slechte powersupply geleverd wordt is helaas al iets dat jaren het geval is. Kennelijk nóg een probleem dat ze maar niet opgelost krijgen…