Homey 2023 pro - offline

hallo allemaal,

Inmiddels in bezit van mijn 2e homey pro 2023. En nog steeds problemen.

Ik had 4 jaar een homey 2019 early. Deze is echter gesneuveld vorige maand.
Gelijk een goede rede om de nieuwe homey aan te schaffen.
Echter de 1ste wat ik had, gaf alleen maar problemen.

  • flows werden soms niet opgeslagen
  • enkele apps direct achter elkaar installeren niet mogelijk
  • fucnties werkten soms niet.
    Deze homey was via wifi verbonden en heb ik uiteindelijk terug gegeven.

En een nieuwe homey 2023 met lan adapter bestel bij athom.
Deze heeft echter ook problemen. Waarschijnlijk hetzelfde als de vorige.
Het zijn verbindingsproblemen. Deze nieuwe homey is 1 a 2 keer per dag offline.
Dan kan ik de homey niet aanspreken via app of via web.

Inmiddels al wat dingen geprobeerd.

  • led ring blijft normaal draaien ook al is homey offline.
  • afstandsbediening met lamp gekoppeld. En als homey offline is, kan ik de lamp wel bedienen.
  • homey alleen op LAN laten lopen, of alleen op WIFI. Maakt niet uit. verbinding valt toch weg.
  • homey is nu rechtstreeks op ziggo modem ingestoken. En wifi staat uit. Maar toch valt deze weer uit.
  • homey via IP adres aangesproken en deze geeft normale melding dat het homey is met firmware 10.0.8
  • flow aangemaakt dat deze een tijdlijnmelding moet maken en mij een push bericht moet sturen. De tijdlijn berichten zijn er elk uur. Maar de push berichten komen niet door als de homey offline is.
  • whats app ingesteld dat hij me berichtjes moet sturen, maar deze app is volgens mij niet zo betrouwbaar, want als de homey toch online is stuurt deze soms ook geen berichten.

Als ik systeem bekijken heb ik 1,5GHz cpu clock.
58 graden CPU temperatuur. En CPU belasting is 0 tot 60%.

Laatste optie wat ik heb, heb ik zojuist gedaan. En dat is de USB C kabel vervangen door een andere.

Wat ik ook doe, mijn homey valt om de paar uit offline.
Ik heb al zoveel dingen op het forum gezien. En niks helpt.

Wie kan en wil me alstublieft helpen?

Athom al gemaild, maar dat is al 3 weken geleden. En nog geen reactie.
Ik ben zo teleurgesteld in dit waanzinnig product


Hier eigenlijk precies het zelfde! Vorige Homey via wifi nooit verbindingsissues en snelle akties. De nieuwe homey valt elke dag wel een keer weg. Hierdoor blijven lampen aan staan en/of melden niet naar de app dat ze uit zijn. Vast ip
Adres gegeven en de dongel toegepast. Helaas nog maar weinig verbetering maar wellicht moet ik meer geduld hebben.

Ik wil niet lullig doen, maar ik heb heel veel posts met dit issue voorbij zien komen.

Dat heb je snel geconcludeerd

Het lijkt vooral om de user interface te gaan →
Homey zelf is meestal niet offline.

Zet NetScan er eens op, en laat deze je router monitoren, zeg iedere 15s.
Ik vermoed dat NetScan geen offline meldingen registreert op de momenten dat de (web)app dat wel doet.

Ik hoop dat je bedoeld: A.B. en lamp met Homey verbonden. Als H. offline is kan ik de lamp wel bedienen met die A.B.
(Er zijn nl. ook A.B.'s die je rechtstreeks met een lamp kunt pairen)

Push berichten komen via de app. Dus is het logisch dat als de app H. niet kan vinden, push berichten jouw app niet.

Het WApp gedeelte van CallMeBot app of ?
Is er een error log? Wat zegt de foumelding van de Wapp flowkaart (rode stip midden onder)?
En / of 0robeer gewoon een andere. Ik gebruik bijv. CallMeBot Signal om mijn tijdlijn te spiegelen, werkt prima

Letterlijk ‘gemaild’? Dat werkt al een hele tijd niet meer. Maak een ticket aan via https://homey.app/support

Op mij komt dit hele issue over als een enorme bug, waar ze nog geen oplossing voor hebben.
Athom’s communicatie vind ik vaak erg apart.

Tja, als de Homey app Ă©n de web app zeggen dat Homey offline is, is het toch niet zo raar dat mensen denken dat Homey offline is? :man_shrugging:t3:

En daarnaast kun je je afvragen wat “offline” in deze context is, want praktisch gezien is Homey niet bereikbaar, en dus offline. Dat de onder de motorkap nog ergens iets doorpruttelt is dan eigenlijk niet zo relevant. Offline is ook niet hetzelfde als “uitgeschakeld”.

1 Like

Ik denk dat met offline onbereikbaar bedoeld wordt, dat de verbinding verbroken is.

1 Like

Hoezo snel geconcludeerd? Ben pas 2 maanden bezig met die dingen :frowning:
De homey is grotendeels van de dag niet bereikbaar als ik er iets mee wil doen.
Ben namelijk nog dingen aan het instellen met apps en flows.
En als je in je pauze o het werk niet 1 keer iets kunt doen. Maar dat de homey elke dag dan niet beschikbaar is. Dan is dat wel balen.

Nescan net aangezet op modem. Elke 15 sec controleren. En als deze offline is, mij een bericht sturen, en een tijdlijn notificatie.
Dus in principe mag ik geen melding krijgen, zolang de homey bereikbaar is.

Ja, A.B. met homey gekoppeld. En lamp met homey gekoppeld.
Ik las dat ergens en wilde dat proberen. Homey is dus niet uitgeschakeld of niet bereikbaar.
Maar als je de app niet kunt openen. Dan heb je toch eigenlijk weinig aan de homey.
En elk half uur herstarten van de homey kan toch ook niet de bedoeling zijn

Dan is deze net zo goed tijdelijk niet bereikbaar.

Snap dat je dat aangeeft van de push berichten. Ik probeerde alleen maar een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen.

Whats app is de whats app van cumunity. Van Martijn Poppen.
Tijdens testen van de app krijg ik nooit een rode stip te zien.
Ik krijg wel af en toe “netwerk request failed”. Maar die melding is er vaker.
ik zal komende dagen eens verdiepen in CallmeBot en Signal. Dank
En hoe bedoel je tijdlijn spiegelen ?

Nee via ticket support melding gemaakt.
Echter 2 berichten in enkele dagen.
Ik kreeg een melding dat ze beide tickets samengevoegd hebben.
En dat is het, meer niet. Vorige week wel een reminder gestuurd.
Want anders gaat deze week de homey retour.

2 Likes

Heb je de LAN kabel al eens verwisseld of vervangen? Al zou je met wifi dan geen issues moeten hebben.

Hier 0,0 problemen met connectiviteit en toch een erg vol netwerk thuis

Hey Robert,
Ik probeer het verschil aan te geven tussen een ‘interface offline’ issue, of een ‘Homey netwerk offline’ issue.
Ik probeer door Arno even een appje te laten installeren, te ontdekken of het een Wlan/LAN probleem is of niet. Vrij simpel toch.

Soms zitten de mensen, op vraag van een mede forum lid, hun hele wifi setup door te worstelen en aan te passen, terwijl het issue in mijn ogen echt niet altijd de netwerkverbinding is.

Veel foutmeldingen van Athom zijn een verhaal apart, geen touw aan vast te knopen voor de mensen.

Maar goed, ik blijf vinden dat het (nog) steeds een bug is, dezelfde ‘offline error’ melding kan ik met een Pro19 zo oproepen.

1 Like

Arno, ik probeer te helpen, het ging mij om deze conclusie vwb:

De zin eronder bevat in mijn beleving de uitleg?

Daarmee probeerde ik aan te geven dat het niet per sé de netwerk verbinding hoeft te zijn.
En daar zijn de meningen hier over verdeeld.
Vandaar mijn verzoek om ff te testen met de NetScan app :slightly_smiling_face:

Ben het helemaal eens dat dit enorm balen is.

Yep.

Dat klopt helemaal, maar het lijkt me handig dat je bij Athom kunt aantonen dat jouw netwerk niet het probleem is, als je de komende dagen geen bericht van NetScan krijgt tenminste.

De Wapp app van Martijn is erg nieuw. Ik twijfel niet aan Martijn"s kunde voor de duidelijkheid, maar de kans op kleine bugs is dan iets hoger.

Met tijdlijn spiegelen bedoel ik dit:

Zo krijg ik alle tijdlijn berichten in Signal. Daarin kun je tenminste zoeken op trefwoord bijvoorbeeld. En je kunt bv de tijdlijn alsnog checken als Homey app geen verbinding krijgt.

Ah okee.
Ja als het alle dagen ‘feest’ is met dat offline gedoe, óók met Homey nummer 2, geef ik je gelijk dat je hem uiteindelijk terugstuurt.

Daar heb je helemaal gelijk in hoor, het Ă­s een bug, en Ă©Ă©n die allang opgelost had moeten zijn.

1 Like

mmm dan nog maar geen Homey 2023 pro aanschaffen
 jammer


Ik zou ook ff wachten tot deze en andere bugs eruit zijn.
Maar vlgs mij heeft niet iedereen heeft er last van, het zal een combi zijn van factoren zoals bv. de gebruikte apps.
Ik bedoel, het forum is niet ontploft met meldingen over deze “Homey = offline” bug

Offline gaan van de Homey 2023 heb ik ook ervaren. Ik had de netwerk adapter gelijk mee besteld. Als je bij de instellingen van Homey kijkt heb je als het goed is twee ip adressen. Een voor de wifi en een voor ethernet.

Zie je die van ethernet niet controleer dan of je de netwerk adapter wel correct hebt aangesloten.

IMG_3958

In het begin heb ik na de migratie van de oude homey naar de nieuwe vergelijkbare issues gehad. Homey dagelijks offline, en standaard ingestelde reboot bood geen oplossing. Uiteindelijk al mijn apps gedisabled, en 1 voor 1 aangezet totdat het probleem zich voordeed.

Dit bood geen oplossing

Vervolgens gaan kijken naar de geinstalleerde apparaten, HP2023 heeft voor sommige apparaten geen indersteuning, waar dit bij eerdere Homey’s wel het geval was. Heb de apparaten verwijderd die niet werden herkend.

Dit bood geen oplossing.

Toen mijn flows onder de loep genomen, uiteindelijk bleek dit in mijn geval een oplossing, ik heb alle flows gedisabled die apparaten bevatten die waren verwijderd. Eigenlijk alle flows waar een uitroepteken bij stond.

Sindsdien een stabiele Homey.

2 Likes

Dat klinkt mij aannemelijk in de oren. Goede tip!

Mijn HP23 is ook meerdere keren per week niet bereikbaar voor de telefoon app, web ap en Google home. Philips hue apparaten (via bridge) worden niet meer bediend. De backup geeft een foutmelding dat die mislukt is.

All mijn zwave apparaten werken ook zonder homey met een direct aangesloten pulse schakelaar en zitten geen van allen in een flow. Dus ik moet een keer testen of die het nog wel doen via homey wanneer homey niet bereikbaar is.

De netwerk controle app van Martijn Poppen ingesteld om mij te vertellen hoe vaak er geen verbinding is. Het komt soms voor dat de verbinding kort weg is en daarna weer terugkomt. Maar als de homey langer weg is dan lijkt de enige optie de stekker eruit trekken. Ik heb de Homey ook wel een meer dan een dag zo laten staan maar hij kwam echt niet terug.

Ik verbind via wifi. Heb wel een netwerk adapter liggen maar nog geen kans gezien om die ertussen te zetten. Dan moet ik de homey nml verplaatsen naar een plek waar ik een vrije LAN poort heb.

Ook een tijdje een andere voeding (oude iPad 1 voeding) en kabel ertussen gehad. Toen deed hij het relatief lang goed. Maar toch ook weer zelfde probleem.

Toevallig net gisteren alle flows nagelopen op ontbrekende kaarten en dit opgeschoond. Dus nu maar dat de genoemde oplossing hierboven klopt.

Ik kocht 4 HP’s 2019 voor de prijs van 2 HP’s 2023. Zag dit al vrij snel aankomen en wilde perse niet mn PV installaties aansturen met een buggy HP2023


Paar keer per week!
Sinds vandaag in het bezit van een hp23 incl bridge in sateliet mode.
Alleen maar ellende op het moment.

Ja, er zouden nog bugs in zitten maar dat de verbinding wegvalt is niet een bug. Dit is een showstopper om zo iets op de markt te brengen.

Indien dit probleem dit jaar niet is opgelost ga ik naar een andere domotica. Wat ik zeer jammer zou vinden aangezien ik het gebruiksgemak van Homey19 als zeer prettig heb ervaren.

Nadat ik alle flows vrij gemaakt had van gebroken kaarten heeft mijn Homey23 het een hele lange tijd weer goed gedaan. De laatste week valt hij toch weer gemiddeld eens per dag offline. Dit startte op de dag waarop ik een nieuwe flow gemaakt had die iedere 6 uur de app groep herstart. (die gooit soms spontaan 1 lamp uit de groep, na een herstart van de app is de lamp weer terug, maar dat is een ander topic). Ik zie verder niets mis aan deze flow, dus mss is het toeval. Ik heb vandaag ook all mijn devices nagekeken en alle niet gebruikte of met problemen eruit gegooid. Geen idee of dat helpt. zo niet dan zal ik de nieuw gemaakte flow verwijderen. Even dacht ik dus ‘klaar’ te zijn maar helaas.

Heb je hem bekabeld of via wifi verbonden?