Homey is regelmatig offline

Hoi allemaal,

Sinds deze week eigenaar van een Homey Pro. Nu valt het mij op dat hij regelmatig offline lijkt te zijn. Kom ik net thuis, is de Homey niet te benaderen. Via pc werkt het dan weer wel. Ik vervolgens een advanced flow aanpassen waarna ik die niet kan opslaan omdat hij weer offline lijkt te zijn.

Is er iemand die een oplossing weet hiervoor?

Wat meer info:

  • Homey pro 2023
  • Homey = offline in de situatie waarover ik het heb
  • Homey is op dat moment wel gewoon “aan”. Gewoon de normale kleurenring van het apparaat
  • Soms duurt het even voor er wel verbinding kan zijn.
  • Vaak knal ik de stroom eraf en er weer op waarna hij weer gewoon online is
  • Homey is verbonden via wifi. Wifi netwerk is stabiel. Mijn Home Assistant is bijvoorbeeld wel gewoon benaderbaar op dat moment. Ook buitenshuis.
  • Homey heeft geen statisch ip adres binnen mijn netwerk.

Vraag ia natuurlijk,
Is jouw Homey Offline?
Ben jij Offline?
of ligt het aan een van de schakels er tussen (ook goed mogelijk)

Maar je geeft niet veel informatie…

[Tip] Problemen met Homey?

OP is aangepast met meer info. Hopelijk helpt het om mee te denken naar een oplossing :slight_smile:

Edit: Zojuist weer 10 min thuis. Kan wederom weer niet mijn Homey bereiken via app of pc. Beiden geven aan dat Homey offline lijkt te zijn. Maar mijn internet werkt gewoon naar behoren thuis.

Edit 2:
Na paar minuten is homey weer benaderbaar :s

Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, het zou me niks verbazen als Athom ergens opslaat wat het laatste IP-adres is waaronder je Homey bereikbaar was en bij een volgende keer niet eerst opnieuw een discovery doet maar meteen zegt dat je Homey offline is :roll_eyes:

1 Like

Heb het nu een statisch ip adres gegeven. Daarnaast weet ik niet of het relevant is, maar ik weet zeker dat mijn thuisadres vanuit mijn provider ook een vast IP adres heeft. Hier heb ik vorig jaar het nodige werk voor moeten verzetten om dat goed voor elkaar te krijgen ivm bereikbaarheid van mijn server buitenhuis.

Het is een oud probleem. Homey zelf is niet offline, maar de app kan even geen verbinding maken.
Verbindt hem eens met de 2.4GHz wifi, en mocht je een mesh systeem hebben: zorg dat Homey maar met 1 AP verbinden kan, zodat hij niet kan ‘hoppen’, bv door middel van bv MAC filtering, transmit power.

De ethernet dongle is hier zijn geld wel waard, al blijft het best apart dat de zg. ‘next gen’ Pro óók last van het ‘homey is offline’ gedonder heeft.

Als je een app als “Net Scan” installeert, en daarmee een check op je router instelt, zul je zien dat Homey eigenlijk nooit echt offline gaat.

Ik snap dan niet (goed) waarom aansluiten
via ethernet het probleem meestal verhelpt :no_mouth:

3 Likes

Ik heb een mesh netwerk met TPL deco’s. Ik zal hem vandaag weer eens in mijn computerkamer zetten. Daar stond het recht naast een van die deco’s en verder weg van de andere deco’s in het mesh netwerk.

En wat betreft die ethernetadapter… Er zijn meer bedrijven die problemen creëren (of in stand houden) om vervolgens de oplossing te verkopen heh xD

Ik snap je gedachtegang, maar al sinds de tijden van de Pro 2016 werd er regelmatig om een ethernet aansluiting gevraagd/gesmeekt. Het is in dit geval dus niet enkel een verkoop trucje volgens mij, en er zijn zat Homey’s die prima werken via Wifi. M.a.w. het ligt niet altijd enkel aan Homey.
Ik zou mijn smartcontroller liefst aan ethernet hebben hangen, maar ik heb Pro 2019’s staan. die het overigens al een paar jaar prima doen met wifi only.
Ik kan op dat model wel de ‘homey is offline’ bug reproduceren:
Ik heb Device Capabilities met veel virtuele apparaten. Als ik deze app opnieuw start, dan krijg ik de offline melding.
Ook met het herstarten van de Home Assistant Community app; deze app synchroniseert alle gepairde HA apparaten in 1 keer → ik heb het idee dat dus de Homey - App verbinding wordt opgeofferd om voldoende CPU/RAM te houden om die apps hun opstart ‘ding’ te kunnen laten doen.

Daar hebben ze met de Pro 2023 firmware wel iets mee gedaan: zowel de HAC app als de MQTT Hub app bijvoorbeeld, kunnen worden gekilled als ze té veel apparaten moeten synchroniseren bij het (her)starten van de app.
Daar heb je dus niets aan als ‘oplossing’ imho :rofl:

.

Niet té dichtbij zetten, dat heeft weer een negatieve invloed.
Probeer eens een 2-tal meters afstand.

Maak sowieso een apart 2,4GHz SSID aan, en verbindt Homey daar eens mee.
wifi 5 of 6 (2,4 + 5 GHz gecombineerd op 1 SSID) kan Homey klaarblijkelijk (nog steeds) niet altijd goed ‘handelen’.

Weet niet welke set je hebt, maar in mijn Deco app kan ik bij een client de optie “Mesh” uitzetten en daarnaast een connectie voorkeur opgeven. Mijn Homey staat dan ook vast op de hoofd router waar hij het dichst bij staat.

Dank allen! Heb mijn Homey ook niet recht naast de Deco weggezet hoor :wink:
Heb nu in mijn tpl app nu mesh uitgeschakeld voor Homey evenals deze enkel laten verbinden via het 2.4ghz kanaal. De tijd zal het moeten leren of dit voldoende helpt.

2 Likes