Homey vaak offline

Hey,

Sinds onze verhuis heb ik extreem veel problemen met mijn Homey Pro.

Aanvankelijk wou ik hem gewoon resetten en opnieuw instellen vanaf nul. Tijdens dat proces kon de Homey echter geen verbinding maken met onze wifi, zogezegd omdat het wachtwoord verkeerd zou zijn. Dat klopt niet, want het is exact hetzelfde wachtwoord dat we in het vorige huis ook gebruikten. Na veel gedoe besloot de Homey plots de reset toch niet uit te voeren en startte hij opnieuw op zoals voordien. Raar, maar dat kwam eigenlijk wel goed uit, want zo had ik er tenminste nog iets aan.

Intussen zit ik echter al 2 weken met een ander probleem: de Homey gaat vaak zomaar offline zonder duidelijke reden. De RGB-ring blijft gewoon branden en alle andere wifi-toestellen in huis werken perfect, dus aan de verbinding lijkt het niet te liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Ik begin stilaan ten einde raad te raken.

Heb je al een search gedaan? Diversre tips op het forum..

Ik vond niets dat te maken heeft met een verhuis of nieuwe omgeving

Ik kon net ook heel even 20seconden op de app. Ik kon nog net zien dat er deze nacht een update gepushed werd. SInds dien heb ik de app en Homey dus nog maar 20 seconden kunnen zien/gebruiken. Is er een manier dat ik gewoon terug kan naar wanneer het gewoon werkte?

Had je al eens geprobeerd om de WiFi op je telefoon uit te zetten zodat ie overschakelt naar een mobiel netwerk?

Overigens is dit een veelvoorkomend probleem met Homey, en het bestaat al jaren, dus kennelijk is het niet op te lossen.

5g of wifi geven beide hetzelfde resultaat. Ik zit hier nu te denken of ik de dongle moet kopen om hem met de kabel aan te sluiten in de hoop dat dat wel stabiel zal zijn. Kan ik dat testen met zo’n dongle voor mijn macbook?

1 Like

Ethernet is sowieso stabieler, en Homey’s WiFi is van het tijdperk 2009 (alles wat daarna aan WiFi is verbeterd, en waar zo ongeveer elk hedendaags apparaat prima mee kan werken, is voor Homey vaak een reden om moeilijk te doen).

Ik vermoed dat je Macbook dongle niet gaat werken, je hebt er één nodig waar ook een power supply aan kan worden gekoppeld.

En als je homey via een wired laptop benaderd?

de voor de hand liggende dingen als: alleen op 2.4Ghz (5ghz uitzetten op je router), andere power adapter heb je al geprobeerd neem ik aan

Zal het eens proberen met de ghz. Waarom kan dat gewoon niet met 5ghz?

Zoals ik al schreef: ondanks alle mooie marketingverhalen is Homey’s WiFi van het tijdperk 2009 (desondanks vind ik het niet “voor de hand liggend” dat je door het uitschakelen van 5Ghz Homey weer werkend zou kunnen krijgen)

Ja ik snap het ook niet goed, want voor die prijs mag er wel gewoon degelijke wifi in. ondertussen wel al heel wat spijt van mijn aankoop. Switchen tussen, Eufy, Google Home en Tradfri app is aangenamer dat Homey aan de praat houden. En gek genoeg is alles samen nog steeds goedkoper.

Ik kan Home Assistant zeer aanraden.

Lang getwijfeld, Homey gekozen “OmDaT DaT MeEr PlUg N pLaY iS” maar het lijkt net andersom te zijn IMO

Agreed, waar ik op doelde was dat dat al in heel veel threads als tip voor niet werkende WiFi genoemd is. Dus die zal al wel bekend zijn..

Ik heb hier precies hetzelfde probleem. Meerdere malen per dag off line.
Alleen ik merk dat het juist stabieler is op 5Ghz. Ik heb band switching uitgezet voor Homey en hem nu vastgezet op 5 Ghz.
Even wat langer afwachten, maar tot nog toe geen “Homey Pro is offline” melding meer gezien.
Ik zie nog wel regelmatig (ieder uur) meldingen van Net Scan dat het IP niet bereikbaar is.

Ik heb heb een 2.4 netwerk aangemaakt enkel voor de Homey en nu werkt hij ook een pak beter.

1. Heeft Homey een gereserveerd IP adres?
  2. Welk IP scan je met Net Scan? Dat van je router?
    Zo ja, scan je router ook eens vanaf een ander netwerk apparaat, om te ontdekken of het nu aan je router ligt, of aan Homey.

Peter, Dank je voor de reply.

Mijn Homey heeft geen gereserveerd IP. Ik scan de IP van mijn geselecteerde mesh, maar ik zal het nu omzetten naar de IP van mijn router.

Ik zal kijken of ik ook een scanner aan kan zetten op een ander device, want dat gaat niet met mijn (werk)laptop. Ik heb overigens nooit iets gemerkt van onderbrekingen in het netwerk op andere devices.

Ik had ook langere tijd een instabiele WiFi verbinding.
Enkele keren per dag niet bereikbaar.
Homey had al een fixed IP.
Ik heb 3 accesspoints met 2.4 en 5Ghz op 1 ssid. Ik heb Homey vastgezet op 1 specifiek accesspoint. Dat gaf geen verbetering. Ook Homey vastzetten op 2.4Ghz hielp niet.

Ik heb uiteindelijk een nieuwe ssid met alleen 2.4Ghz gedefinieerd die maar door 1 accesspoint geserviced wordt.
Sindsdien heb ik een zeer stabiele WiFi verbinding met geen enkele uitval meer.

Dank je voor de tip, Jos_Stultjens. Ik heb nu ook een aparte SSID op 2.4 GHz gemaakt en alleen de Homey toegang gegeven.. We gaan het zien !