Graag gedaan.
In 't geval van AccessPoints: zorg ervoor dat Homey niet kan ‘hoppen’ naar andere AP’s.
Dit kan middels MAC filtering, bandsteering of tunen van de transmit power van je AP’s.
Ik heb na mijn “upgrade” naar Homey pro ‘23. Met een netwerkkaartje en geen wifi geen problemen meer.
Dat usb-c kaartje van Athom is 30 piek, dat is best duur, vergeleken met andere netwerkkaarten…
Ik heb mijn Homey Pro 2023 verbonden met een Ethernet Dongle en ook mijn laptop is via Ethernet verbonden. Toch krijg ik af en toe de melding ‘Homey Pro heeft geen verbinding meer’ en een tijdje daarna ‘Homey Pro is opnieuw verbonden’. Eén keer heb ik in de tussentijd mij Homey Pro van de electriciteit afgehaald en daarna weer opnieuw verbonden. Toen de ring weer de juiste kleuren had kon ik de Homey Pro nog niet benaderen.
Vervelend vind ik vooral dat mijn automatiseringen het niet doen zolang de Homey Pro offline is.
Normaal gesproken blijven de flows gewoon werken, tenzij ze gebruik maken van cloud apps en er ook geen internet beschikbaar is. Meestal betekent de offline-melding echter dat de cloudserver van Athom op dat moment geen contact kan maken met Homey; niet dat Homey geen internet heeft of niet benaderbaar zou zijn.
De Homey apps maken standaard via de Athom-servers verbinding met je Homey. Die route werkt dan niet. Je kunt eventueel een lokaal Homey-account aanmaken, zodat je via de web app alsnog je Homey kunt benaderen op zijn lokale IP-adres. Zie voor meer info over lokale accounts dit Knowledge Base-artikel: Set up Local Users on Homey Pro.
De cloudservers maken geen contact met Homey, Homey maakt contact met de cloudservers.
De voornaamste reden voor deze melding is dat de cloudservers niet goed geupdate worden door Homey, bijvoorbeeld bij lokale IP-adres-wijzigingen of (zoals in mijn geval vaak gebeurt) als er weer eens een netwerkinterface op Homey stopt met werken.
Dank voor de verduidelijking/correctie
. Wat ik mij dan nog wel afvraag: wie stuurt uiteindelijk de bewuste melding? Is dat Homey of de Athom-cloudserver?
Als Homey diegene is die contact maakt met de cloud en dat niet lukt, probeert Homey dan nog wel contact leggen met Apples/Googles push notificatie-service voor het sturen van de melding? Ik dacht namelijk dat die melding geïnitieerd word door de cloudserver (als die de Homey niet kan bereiken).
Het zijn wel de cloudservers die de notificatie sturen (moet ook wel, want als Homey daadwerkelijk offline is zou je nooit die notificatie kunnen ontvangen).
Hoe het, denk ik, ongeveer werkt:
- als Homey opstart maakt ie een permanente verbinding met de Athom cloud server
- als die verbinding wegvalt stuurt de cloud server na een bepaalde tijd een notificatie
Maar dat is wat anders dan wat ik in eerste instantie dacht dat er aan de hand was, namelijk dat de Homey app zegt dat Homey offline is. Dat werkt (wederom, denk ik) via een ander mechanisme:
- als Homey de permanente verbinding met de Athom cloud server maakt stuurt ie (o.a.) het interne IP adres van Homey naar de cloud server mee
- als de mobiele app opstart krijgt ie dat interne IP adres van de cloud server en probeert ermee te verbinden
- als dat niet lukt (b.v. als Homey een ander IP adres heeft gekregen, of als Ethernet/WiFi is uitgevallen, maar de cloud server niet geupdate is) geeft de app een melding dat Homey offline is.
Als ik de originele post teruglees denk ik dat beide mechanismen voor problemen zorgden:
- de permanente verbinding viel weg, waardoor de cloud server uiteindelijk een notificatie stuurde
- na de reboot werd het interne IP adres niet geupdate, waardoor Homey via de app niet benaderbaar was
Dit systeem is al zo lang kapot dat ik er maar van uit ga dat Athom het niet fatsoenlijk werkend krijgt
In plaats daarvan is het altijd de schuld van “je WiFi” of “je router” (terwijl Homey bij heel veel mensen vaak het enige apparaat is dat dit soort problemen heeft).
Nog even hierop terugkomend: Ik heb sindsdien eigenlijk geen problemen meer gehad, tot 2 weken geleden. Nu is hij weer 1 of 2 keer per dag de verbinding even kwijt.