Homey Pro 2023 verliest verbinding met cloud (server) en is offline

Hallo allemaal, wellicht hebben meerder gebruikers hier last van. Ik heb zojuist Homey Support geraadpleegd voor dit probleem en ben benieuwd of meerdere Homey Pro 2023 gebruikers hier last van hebben.

De afgelopen 3-4 weken heb ik problemen met mijn Homey Pro begin 2023. Deze verliest regelmatig de verbinding met apps die cloud-gebaseerd zijn. Het zit zo: door een onbekende reden verliest de Homey Pro zijn verbinding met (ik vermoed) de cloud (servers). Lokale apparaten blijven dan werken, maar je kunt de Homey dan niet meer bedienen via het mobiele netwerk en apps in de cloud werken ook niet meer. Homey geeft aan dat deze wel verbonden is met de Cloud, maar dat is niet het geval. Het lokale IP-adres geeft aan dat de Homey wel actief is, maar de verbinding met het internet heeft deze verloren. Ook kun je de Homey niet meer gebruiken in combinatie met Google Home.

De enige oplossing is dan de Homey te herstarten. Dan gaat het weer even goed en na verloop van tijd verliest deze weer de verbinding.

Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd, een opsomming:

  • Wifi herstellen
  • Wifi uitschakelen en gebruiken op Ethernet aansluiting
  • vast IP-adres gegeven
  • Apparaten die errors geven verwijderd
  • Flows opgeruimd met kaarten die niet meer bereikbaar waren
  • Alles bijgewerkt naar de nieuwste software-updates

Helaas blijft het probleem aanwezig. Goed om te weten: de Homey is aangesloten op een 5.2v adapter.

In het kort: Homey verliest verbinding met Cloud. Hierdoor kunnen apps die cloudgebaseerd zijn niet meer gebruiken, kun je de homey via mobiel netwerk niet meer benaderen, werkt Google Home niet meer en krijg je bij sommige apps de boodschap ‘Homey offline’ te zien. Echter heeft Homey wel verbinding met het internet, maar is de communicatie met de server verloren. Alle apparaten die lokaal draaien via z-wave, Zigbee of lokaal via wifi werken wel.

Herkennen jullie dit probleem? Zo ja reageer en dien een supportverzoek in: Support | Homey

Als je eerst op het forum had gezocht had je meerdere posts gevonden van mensen die hetzelfde probleem hebben :wink:

Dat heb ik uiteraard gedaan,

maar het probleem is dat er geen 1 groot topic is die dit omschrijft, laat staan er echt een oplossing is van Athom uit.

1 Like

Nee, omdat iedereen z’n eigen thread opent :man_shrugging:t3:

Het enige dat ik iedereen aanraad is om contact op te nemen met Athom hierover, want het is een probleem dat al heel lang bestaat maar de laatste tijd steeds vaker lijkt te gebeuren.

Heeft jouw Homey overigens een vast IP adres op je netwerk?

Ja, hij heeft een vast IP-adres.

Kun je ergens zien op welk moment Homey een DHCP-request doet, en of dat toevallig samenhangt met het offline gaan van Homey?

Ik heb de DHCP op 30 dagen staan, dus dat lijkt mij niet de oorzaak te zijn.

My homey has got a static IP. So lost discovery can‘t be because of that