Momenteel ben ik op vakantie dus kan ik thuis niets checken, maar sinds gisteren (dinsdag 24-12-2024) gaat mijn Homey Pro steeds offline. Het lijkt ergens rond 3.00u voor de eerste keer gebeurd te zijn. Ik heb de KNMI weer app geïnstalleerd en die is zeer vaak offline gegaan. Vervolgens is heel Homey een aantal keren off- en online gegaan, maar vandaag (25-12-24) is ie nagenoeg de hele dag al offline. Ergens rond de middag is ie 2x online gekomen. Net genoeg tijd gehad om de KNMI app uit te zetten, maar dit had blijkbaar geen effect. Zolang als ie offline is kan ik Homey niet bereiken. Internet verbinding is in orde want ik heb wel toegang tot mijn cameras en verwarming en andere online apparaten, dus daar ligt het niet aan. Ook de flows blijven gewoon werken.
Meer mensen hier last van of is er een oplossing (op afstand) mogelijk?
Dat eerste met wisselend IP adres is theoretisch mogelijk, ik heb Internet van Ziggo en die wil wel eens veranderen, echter lijkt mij dat ik dan ook problemen met mijn andere apparatuur zou hebben en op dit moment is alleen Homey niet bereikbaar. Ik weet dat mijn cameras daar ook gevoelig voor zijn, maar die kan ik momenteel wel benaderen.
Tja, en dat 2e met die Script… Dat is voor mij een beetje abracadabra. Ben wel wat thuis in het wereldje maar met scripts haak ik vaak af. En dit kan ik natuurlijk alleen uitproberen als ik thuis ben, neem ik aan.
Nogmaals bedankt hiervoor en ik zal eens kijken wat ik er mee kan doen.
EDIT: Als ik mijn router/modem moet geloven lijkt het erop dat de app zegt dat Homey offline is, maar dat ie toch online is. Dus zou ik nu zeggen dat het aan de app ligt. Wat kan ik hier aan doen? Opnieuw instaleren?
Naar buiten toe maakt het niet veel uit of je externe IP wijzigt; Ik denk dat Homey een van de weinige apparaten is die je van buiten benaderd.
Als het IP adres is gewisseld, kan de app Homey niet meer vinden, en de app zal Homey dan als offline beschouwen
Over het script, dat snap ik.
Maar dit is niet meer dan een flow met 2 kaartjes en dan copy/paste.
Dus ik ga je toch even een uitleg geven
Dit is precies wat de “offline bug” inhoudt.
App herinstalleren e.d. heeft geen zin.
Het script regelmatig draaien zou verbetering moeten geven. En als blijkt dat Ziggo jou achter een CGNAT heeft gezet, mag je verzoeken om een eigen IP adres i.p.v. een gedeeld IP adres.
Handmatige “reanimatie” lukt wel eens als je je wifi van je telefoon even uitzet, en dan de app via de databundel verbinding laat maken. Daarna wifi weer aanzetten.
Zo werkt het niet (of in ieder geval: ik mag hopen dat het zo niet werkt). Homey neemt contact op met de cloud servers, niet andersom. Dus als het IP adres verandert hoeven de cloud servers alleen maar te noteren vanaf welk IP adres Homey dit keer contact opnam (en dan nog is die informatie niet echt relevant, want niks in de mobiele-app-naar-Homey pipeline hoeft dat externe IP adres te weten) (daarmee omzeil je ook mogelijke problemen die CGNAT opwerpt, want in grote delen van de wereld is dat de enige manier waarop mensen toegang hebben tot het internet)
Ik denk dat het probleem veel basaler is. Ofwel Homey maakt geen (goed) contact met de cloud servers, of de cloud servers verliezen de verbinding met Homey (om wat voor reden dan ook) en gaan zitten wachten op een nieuwe verbinding vanuit Homey. En zolang die verbinding er niet is, is Homey volgens de cloud servers “offline”.
Maar dit probleem bestaat inmiddels al zo lang dat het (kennelijk) één van de velen is die Athom niet kan oplossen.
Homey momenteel online en ik probeer dat script toe te voegen maar lukt me niet. Bij het “DAN” kaartje kan ik alleen maar “script uitvoeren” (met of zonder argument), oftewel ik heb maar 2 opties. Die met ‘Code’ heb ik niet, of werkt dit alleen in advanced flows?
EDIT: ik denk dat ik het al zie. Die ‘code’ werkt alleen in advanced flows
Klopt.
Ik liet ook een afvanced flow voorbeeld zien
Voor gebruik met standaard flows, dien je het script op te slaan als “script_bla_bla” in Homeyscript zelf.
Vervolgens kun je dat script starten met het “start script” kaartje.
Duidelijk, dan zal ik toch nog even wat moeten aanklo…ien Ik heb geen laptop of tablet bij deze vakantie, alleen telefoons. Is wat lastig om daar advanced flows op te maken.
Ik heb een modem van Ziggo en een Ubiquiti UniFi Arc Pro Acces Point. Ik meende dat ik het WiFi van de Ziggo uitgezet had en dat alles via de UniFi liep. Echter zag ik een week geleden dat de WiFi van Ziggo aanstond. Deze uitgezet om na 1 a 2 dagen later, problemen te krijgen met de verbinding van Homey Pro Early 2023. Vandaar de start van dit topic. Eergisteren de WiFi van Ziggo weer aangezet en sindsdien is de verbinding met Homey weer stabiel, geen melding meer gekregen dat ie offline is gegaan en is ook weer buiten mijn thuisnetwerk steeds bereikbaar. Afstand Homey-UniFi, Homey-Ziggo modem is gelijk. Homey en Ziggo bevinden zich in dezelfde ruimte, de UniFi hangt 1 muur verder:grinning:. Dus heeft het er nu alle schijn van dat de WiFi verbinding tussen Homey en UniFi de problemen heeft veroorzaakt:thinking:.
Dit dus ter info, misschien dat meer mensen dergelijke problemen met Homey en UniFi ervaren. Bij mij lijkt het in ieder geval wel zo te zijn…
Heeft Homey dan ook niet een ander IP adres gekregen zodat hij misschien moeilijker te vinden is?
Geen idee of dat zo werkt. Als je de wifi gebruikt van jouw Ziggo modem staat hij ook niet in bridge modes als ik het goed heb.
En als je hem dat uit zet kan het zijn dat de Ubiquitu hem mogelijk een ander adres geeft.
Of dit allemaal klopt weet ik niet maar dat vraag ik mij dan dus af.
Dat durf ik dus ook niet te zeggen. Feit is dat ik nu weer gewoon mijn Homey kan benaderen. Ik heb geen idee of die een ander ip adres heeft gekregen.
En de Ziggo staat niet in bridge mode inderdaad. De Ubiquiti zit achter 1 van de 4 Internet poorten op de noden
Inmiddels overgestapt van Pro 2019 naar 2023. Had misschien beter eerst dit topic moeten lezen want ik ondervindt nu ook doorlopend dat Homey offline gaat. Router ziet hem ook niet meer.
Verder zelfde configuratie als de 2019. Daar nooit problemen gehad. Ben overgestapt omdat ik geheugen te kort kwam.
Zijn er inmiddels ontwikkelingen die genoemd probleem tackelen?
Groet, Henk
Wel, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de Homey via de internet adapter rechtstreeks aan te sluiten op internet maar ik heb het idee dat de Homey via de Internet adapter niet offline gaat, alleen als ie via wifi verbonden is met internet. Althans dit is voorlopig bij mij het geval. Sinds ik de Homey via de adapter op internet heb aangesloten is ie niet meer offline gegaan. De status is dat ie nu verbonden is via wifi en via de adapter.
Graag gedaan. Nogmaals, ik weet het niet 100% zeker maar sinds dat ik de Homey weer op de adapter heb aangesloten, is ie niet meer spontaan offline gegaan
P.S.: ik heb overigens ook weer dat Port Forwarding ingesteld. Misschien dat dat ook een bepaalde trigger geeft om de Homey actief te houden. Eerlijk gezegd, technisch gezien weet ik niet hoe dat allemaal werkt
Heb ook dat scriptje geprobeerd wat eerder in dit topic werd genoemd. Dit maakte geen verschil en ik zou ook niet kunnen verklaren waarom het regelmatig pollen van een website het offline gaan zou kunnen voorkomen.
Het is overigens niet alleen de connectie die verloren gaat. De flows werken ook niet meer. Het lijkt dus meer op een ‘crash’ van de Homey. Wellicht dat toch de vele draadloze protocollen ergens een conflictje veroorzaken.
Heb in elk geval de adapter besteld.
Duidelijk. Bij mij speelde dit probleem terwijl ik op vakantie was. Ik had wel de indruk dat de flows bleven werken. Ik heb nl ook binnen een camera hangen en kon daardoor zien dat de rolgordijnen gewoon naar beneden gingen. Of op dat specifieke moment de Homey offline was, durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik weet wel dat ie vaak en redelijk lang offline ging/was.