Krijg Homey niet meer verbonden met Wifi

Je kunt proberen om 5Ghz WiFi tijdelijk uit te zetten of voor 2.4Ghz een aparte SSID te gebruiken.

Binnen de app van Deco heb ik onder kopje WIFI de optie gevonden om 5 GHz uit te zetten. De 5GHz heb ik uitgezet en de installatie van Homey is nu gelukt. De 5GHz heb ik hierna weer aangezet. De Homey werkt daarna nog steeds. Voor mij was dit de oplossing. Dank voor tip.

Een gemiddelde consument gaat hier niet uit komen vrees ik…

Dit probleem bestaat inmiddels al zo lang dat ik denk dat Athom het simpelweg niet gefixt krijgt. Terwijl ik niet snap waarom het zo lastig is, zelfs microcontrollers van een paar euro met ingebouwde WiFi kunnen omgaan met gedeelde 2.4/5Ghz WiFi, waarom een apparaat van €400 dan niet?

1 Like

Aha, dus ze moeten gewoon in alle Homey’s de microcontrollers gaan vervangen door die wondere nieuwe die wel met mesh Wifi om kunnen gaan? En zou dat dan gratis kunnen omdat het natuurlijk de schuld is van dat domme Athom dat dit 6 jaar geleden niet heeft voorzien?
Kan dat dat ook in mijn HomeWizard? En in mijn oudere WiFi camera’s?

Homey heeft geen microcontroller voor WiFi.

Het lijkt me geen hardwareprobleem, want ik heb genoeg hardware die (veel) ouder is dan Homey (bv RPi’s) die prima met mesh WiFi of 2.4Ghz/5Ghz op dezelfde SSID werkt.

En als het wel een hardwareprobleem zou zijn, dan zou je toch verwachten dat het in de Homey Pro opgelost zou zijn?

1 Like

Allemaal aannames, geen enkel feit. Zoals gewoonlijk. Jammer dat je het dan toch weer zo stellig en negatief moet brengen. Heb je dit overigens al eens getest met je vervangende Homey?

Peter, ga een terug naar bed en stap er eens opnieuw uit. Dit is al het derde topic dat ik me verbaas over je opmerkingen.

3 Likes

Dus? Mag dat niet? Ik vind het raar dat Athom door bepaalde en altijd dezelfde personen constant wordt neergesabeld op basis van aannames.

Feit: Homey heeft geen microcontroller voor WiFi.

Feit: ik heb genoeg hardware die (veel) ouder is dan Homey (bv RPi’s) die prima met mesh WiFi of 2.4Ghz/5Ghz op dezelfde SSID werkt.

Feit: de persoon waarop ik reageerde krijgt Homey niet verbonden met WiFi totdat ie de 5Ghz (wat Homey helemaal niet ondersteunt en zich dus ook niks van moet aantrekken) uitzet.

Feit: de persoon waarop ik reageerde is verre van de enige met dit probleem, want het is gewoon bekend. Anders zou ik “zet 5Ghz WiFi uit of gebruik een aparte SSID voor 2.4Ghz” ook niet zo uit m’n mouw schudden.

Aanname: Athom krijgt het probleem niet gefixt. Die aanname is gebaseerd op het feit dat dit probleem al jaren bestaat en dat er sindsdien nieuwe hardware op de markt is gekomen die hetzelfde probleem heeft.

ok, waarom gebruik je dat dan als argument?

Ok, maar er is dus blijkbaar ook genow oude hardware die dat NIET kan. Ik heb die hardware wel in huis en vele anderen ook.
Dan nog: is het daarom dan een feit dat dit aan Homey ligt? Je weet helemaal niet welke mesh systemen die gebruikers in huis hebben. Misschien ligt het wel aan hun mesh systeem dat niet goed omgaat met switchen van oudere apparaten die alleen op 2.4Ghz draaien. Of aan de nieuwe mu-mimo technieken of de instelling daarvan.

Geldt trouwens ook voor mijn HomeWizard. Ook daar is het een bekend probleem. Grappige is dat het met een LinkSys mesh niet gebeurde, maar met mijn huidige Netgear mesh wel.

True. Dat is een bekend probleem. Maar dan kun je de oplossing ook aandragen zonder negatieve ondertoon. En ik zie niet in waarom het een feit zou zijn dat dat aan Homey ligt. Als dat echt zo is zou IEDEREEN er last van moeten hebben…

Inderdaad, Maar again, is het dan ook een feit dat het aan de Homey ligt ligt?

Dat het (nog) niet is gefixt moet ik je gelijk in geven. Maar dan nog is dat imo geen reden om elke keer te azijnen.

En ik ben erg benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

Ik zal het (enigszins) kort houden, want je hebt duidelijk geen zin om goed te lezen wat ik schrijf (ik schrijf nergens dat Homey een microcontroller heeft voor WiFi, ik schrijf dat microcontrollers van een paar euro beter met WiFi kunnen omgaan met een Homey van €400).

Als Homey niet om kan gaan met (semi-)moderne WiFi-netwerken dan is dat een probleem van Homey en Athom. Homey wordt verkocht als een apparaat om al je andere apparatuur in huis met elkaar te verbinden, maar als (kennelijk?) de hardware van Homey dusdanig verouderd is dat het niet eens met een 2.4/5Ghz combined WiFi netwerk om kan gaan dan vind ik dat niet kunnen in 2021, zeker niet voor een apparaat van die prijs.

Je vergelijkt met het een HomeWizard. Hoe oud is dat apparaat in termen van hardware? Hoe oud is de Homey Pro? Je kunt me niet wijsmaken dat ten tijde van het uitkomen van de Pro 2.4/5Ghz of mesh-WiFi iets was dat nog in de kinderschoenen stond.

Waar het op neer komt is wat degene op wie ik reageerde schreef: “Een gemiddelde consument gaat hier niet uit komen vrees ik…”.

Mijn vraag was: Heb je dit overigens al eens getest met je vervangende Homey?

In antwoord op jouw vraag: De HomeWizard is van 2015. Dus ongeveer net zo oud als de eerste Homey’s.

Dat de (oude?) Homey’s (soms?) een probleem hebben met 2.4/5Ghz en/of mesh is een feit. Dat je dat anno 2021 niet vindt kunnen is ook prima en je goed recht. Dat het niet is opgelost is ook een feit. Misschien kan dat wel helemaal niet worden opgelost, daar weten we niets van.

Het probleem is overigens wel dat ik nergens zie staan dat het een Pro betreft. De eerste melding in dit topic is uit 2018, dus dat was zeker al geen Pro. Iemand had een probleem dat niets te maken had met 2.4/5 of mesh en ik zie ook nog iemand melden dat hij na omruiling geen enkel probleem had.
Ook van Heiko (waar je op reageert) is niet bekend of hij een Pro heeft of niet.

Nee, ook geen zin in want m’n Homey staat ergens stof te vangen. Maakt ook niet uit, want als het voor mij werkt betekent dat niet dat het voor iedereen werkt.

Aha. Helder.

Maar dat geldt dan blijkbaar andersom niet?

Blijft toch de vraag waarom je dan zo negatief blijft doen over Athom en Homey als je het product niet eens actief gebruikt. Puur op basis van ervaringen in het verleden?

Stemmingmakerij. Mensen wees lief voor elkaar. #bleumonday.

Inderdaad. Nergens voor nodig al die negativiteit.

Is er al een betere oplossing dan de 5Ghz band uit te zetten? Dat lijkt op mijn Google Wifi niet te kunnen, netzomin als die 5Ghz band een andere naam te geven.

Dan is imho de enige oplossing: Homey aan een verlengsnoer/powerbank hangen en op je mobiel het 5GHz signaal meten met bijv. de Wifi Analyzer app.
Als het 5GHz signaal op een moment heel laag of weg is, kun je stoppen met lopen en proberen Homey te koppelen met de 2.4GHz band, nu zonder storend 5GHz signaal.
5GHz reikt een stuk minder ver dan 2.4GHz namelijk.

Gelukt, op elke verdieping staat een Wifi point. Op een etage uitgezet en daar gaan zitten met alle zooi. Dan zijn de andere Wifi points een etage hoger of lager, door een betonnen vloer. Zonder te controleren of de telefoon overschakelde naar 2.4Ghz werkte het toen. Daarna Wifi point weer aan gezet.

Heb nu wel een blijkbaar instabiele verbinding waar ik nog in moet duiken. Nu lijkt hij offline te zijn … terwijl de regenboog kleurt.

Hmmm - geen enkel ander (iot) device in huis werkt zo instabiel op mijn Wifi als deze Homey Pro 2019. Na een herstart is de verbinding is weer snel weg. Heeft iemand al een flow gedefinieerd zodat ie zichzelf herstart als de Wifi connectie kwijt raakt?