Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Ik ga dat zeker nog aanpassen maar daar heb ik momenteel even iets minder tijd voor.
Maar de zwarte en grijze draad krijgen na schakelen dus wel gewoon 230v. Dus die werken wel goed
Als de spanning er af moet dan gaat de groep op de zolder uit en zit ik in het donker.
Het is al van af de nieuwbouw zo en dat is 11 jaar geleden.

Ik heb net mijn flows weer weggegooid, ik kom er even niet uit.Misschien dat iemand even een voorzet kan geven, of de oplossing.
Ik wil graag dat de mechanische ventilator gaat draaien bij 70% luchtvochtigheid.
En dan op stand 3. Na ca 10 minuten mag dat naar stand 2. Dan mag hij uit na 15 minuten.

Op zich werkt dat maar als hij aangaat bij 70% schiet hij door naar zeg maar 85%.
Dat geeft niet maar bij de ALS staat “de luchtvochtigheid is veranderd” maar van 85% naar 80% is ook veranderen en begint hij overnieuw.
Dat wil ik dus niet. En om de ventilator te laten stoppen onder de 70% werkt ook niet echt lekker want daar heeft de sensor nogal wat tijd voor nodig. Reageerd erg traag.
Als ik er een andere sensor bij leg dan zit er na 10 minuten nog steeds een behoorlijk verschil tussen.

Dus hoe stel ik in dat Homey niet meer kijkt naar de 70% totdat het hele programma is afgewerkt?

Heb al een Boolean geprobeerd en timer maar daar kom ik ook steeds mee in de knoop.

Mocht er later weer iemand onder de douche gaan kunnen we hem ook weer even handmatig aanzetten als hij nog steeds in de flow valt om niet naar de verandering te kijken.

Een simpele aanpak zou kunnen zijn om de huidige flow aanpassen met extra DAN acties:

  • schakel flow uit (huidige flow)
  • zet stand op lager (na 10 minuten)
  • zet stand op uit (na 15 minuten)
  • schakel flow in (huidige flow, na 20 minuten)

Dit alles in dezelfde actielijst. Zelf niet gecontroleerd of dit werkt.

Dat hoef je niet te controleren want ik kan je vertellen dat dit niet gaat werken :wink:

Als je namelijk de flow uitschakelt dan zullen de andere kaartjes ook niet meer getriggerd worden. De flow is immers uitgeschakeld.

Dat geeft niet maar bij de ALS staat “de luchtvochtigheid is veranderd” maar van 85% naar 80% is ook veranderen en begint hij overnieuw.

Dit probleem is al vaker op dit forum gesteld. Deze denk fout word vaker gemaakt en kan je op de volgende manier oplossen

Maak gebruik van variabele bijv

Flow1
Als lucht vochtigheid is veranderd
En luchtvochtigheid is boven 70%
Dan set variabele “A” op Ja

Flow2
Als lucht vochtigheid is veranderd
En luchtvochtigheid is onder 60% < deze niet ook op 70% zetten, als de waarde schommelt dan zou hij de hele tijd aan en uit gaan.
Dan set variabele “A” op Nee

Flow3
Als variabele “A” is veranderd
En variabele “A” is gelijk aan Ja
Dan set stand op laag
set stand op lager na 10 min
Anders
Set stand uit

Dit zou hem ongeveer moeten zijn. Echter gaat het in dit voorbeeld nog fout als binnen 10 min de vochtigheid lager is dan 60%. Dan gaat hij namelijk uit onder de 60% maar als de 10 min voltooit is dan gaat hij weer aan op stand lager

Dit zou je op kunnen lossen door flow 3 te veranderen en een 4e flow te maken

Flow3
Als variabele “A” is veranderd
En variabele “A” is gelijk aan Ja
Dan set stand op laag
start flow 4 na 10 min
Anders
Set stand uit

Flow 4
Als deze flow is gestart
En variabele “A” is gelijk aan Ja
Dan set stand lager

1 Like

@Tasz Dank je voor de flows.
Ik heb ze alle 4 maar meteen aangemaakt al ga ik nooit onder de 10 minuten onder de 60.
Maar dat kan geen kwaad.
Heb het net evven getest door op de sensor te blazen en de ventilator gaat netjes aan, schakelt terug en gaat uit.
Morgen even kijken of het werkt met echte stoom. Maar daar ben ik niet bang voor.

Ik zat eerst even de flow na te kijken en zag dat er stond
Als variabele “A” is veranderd
En variabele “A” is gelijk aan Ja.
Dan gaat hij toch weer aan als hij zakt van 80 naar 75. Maar dus niet want de Ja is niet veranderd.
Daar ging het bij mij dus mis om zoiets te maken.

Bedankt.

1 Like

Inderdaad, daar zit het trucje in.

Fijn dat het werkt

1 Like

@JPe4619 Heb eindelijk de tijd gevonden om het in te richten. Duurde wat langer omdat m’n Shelly 2.5 met geen mogelijkheid een wifi signaal uit wilde sturen. Dus via RMA een nieuwe gekregen van @Domotica_Shop_nl , waarvoor dank!

Nu heb ik het ingericht als dusdanig en het werkt (deels). Heb hem zoals geadviseerd werd op een rollershutter ingesteld.

UP = Mid
DOWN = High

Zie (stroommeter) en hoor dat dit ook zo werkt, echter maar van korte duur. Ongeveer een halve minuut blijft de ventilatie op de juiste stand en daarna valt hij weer terug naar stand 1 (= LOW wat een fallback stand is zoals ik het begrijp).

Via de RF afstandsbediening blijft het nog wel gewoon goed gaan, daar blijft hij gewoon voor ‘oneindig’ aan.

Kan dit te maken hebben met de roller shutter modus en moet ik hem dan toch naar relay wijzigen met het risico beide aan te hebben?


Edit; om alvast antwoord te geven; Ja, daar heeft het mee te maken. Stel ik hem in op Relay dan werkt het wel gewoon goed.

Hoe is dit het beste af te dichten… de knoppen kunnen we niet echt verbergen vermoed ik in de interface. Als ze alleen controleerbaar zouden zijn met flows dan is het al een beetje veiliger.

Beste Martijn wij raden het af om ieder ander device dan een rollershutter in deze modus te gebruiken. De kalibratie modus is bedoeld voor motoren up-down niet voor meerdere standen. Dus nooit de roller modus gebruiken en ook geen Shelly dimmer voor dit doel. Weet niet wie met dit idee is gekomen maar dit kan nooit de bedoeling zijn. Er zijn zat andere opties. voor een 3 standen mechanische schakeling en een Shelly 2.5 in de " normale" modus alleen verschillen deze per installatie vandaar dat we geen standaard tekening online zetten om ongelukken te voorkomen…

dus om ‘2’ in te schakelen, schakel je eerst ‘1’ uit en na 1 sec ‘2’ in, en omgekeerd.

Zo heb ik het inderdaad nu ingesteld, maar in de Shelly app zelf heb je dat niet. Heb ook ingesteld dat wanneer 1 aan gaat automatisch 2 uit gaat. Weet alleen niet of dat snel genoeg is.

lees nogmaals wat ik hiervoor schreef. (dat heeft betrekking op de Keuze Flows)
image

Ja dat snap ik. En dat heb ik ook. Alleen er zijn meerdere verschillende situaties. Je kunt niet afvangen dat iemand op het device zelf op een knop drukt.

Heb nu 2 flows waarin de schakeling wordt gedaan en daarin staat inderdaad zoals jouw voorbeeld ingesteld. Daarnaast heb ik nog flows die het indrukken van de knop zou moeten afvangen.

Boven had iemand de opmerking gemaakt dat met een rollershutter je altijd voorkomt dat een van de opties aan staat. Dus aangezien je geen keuze hebt voor de tweede input kan je nooit beide outputs tegelijk aan hebben. Klinkt als een goede situatie, ware het niet dat het niet werkt. Begrijp niet zo goed waarom de dimmer er bij wordt gehaald, want heb het over de 2.5. En het is geen 3 standen schakelaar. Hij heeft eigenlijk 2 standen, midden en hoog. Beide uit houdt in dat hij op laag gaat, écht uit gaat hij alleen als de stekker er uitgetrokken wordt, niet te adviseren want dan heb je geen afzuiging meer in je huis. Maar het werkt nu keurig, ben er prima blij mee.

1 Like

Hallo Martijn, ben inmiddels ook naar boven gescrolled en heb het gelezen. De dimmer komt voort uit het feit dat in het geval een een " oud type" Dimmer deze vaak kon worden ingezet als traploze regeling voor een ventilatiemotor. Dit dus maar gelijk vermeld dat dit met de Shelly Dimmers geen optie is en schadelijk kan zijn voor een installatie en zelfs brand kan veroorzaken. De kennis op dit forum is hoger dan gemiddeld maar toch wilde ik dit even melden. We lezen de meest vreemde combinaties en gevaarlijke situaties.

We gingen uit van Shelly 2.5 omdat die nog beschikbaar was, maar er zijn natuurlijk veel andere merken met allerlei schakelmogelijkheden, het kan goed zijn dat er dubbele-relais met mogelijkheid van wederzijdige-blokkering zijn of rolershutter relay’s met deze mogelijkheid (voor toepassingen van motors met eindschakelaars).

1 Like

Even laatste puntje, t.a.v. het ‘niet’ beide aan staan. Wat ik heb gedaan, op advies van Shelly support is bij de Action in de Shelly device zelf bij ‘output switched ON url’ http://localhost/relay/0?turn=off ingevuld. Bij Switch 1 heb ik relay 1 en bij Switch 2 heb ik relay 0. Volgens mij moet het dan “redelijk” fool proof zijn.

Wat ik gemerkt heb met de flows in mijn sturing voor de ventilatie is dat stand 3 ook geactiveerd wordt als het buiten erg vochtig is. Ik heb een raam in de badkamer en als deze open staat is het een kwestie van tijd voor de luchtvochtigheid binnen > 70% is.
Ik ben het daarom anders opgelost.

Ik heb om te beginnen twee ‘nummer’ variabelen aangemaakt:
“Laatste LV badkamer” en
“Delta LV badkamer”

Dan een flow als volgt:

De flow die gestart wordt vanuit de bovenstaande ziet er zo uit:

Komt erop neer dat er gekeken wordt naar de snelheid waarmee de luchtvochtigheid stijgt. Als het raam open staat gaat dit heel langzaam, ga je douchen dan springt het met flinke stappen omhoog. Daarnaast controleert hij nog op >77%, maar deze controle zou er eigenlijk ook uit kunnen. Als ik de douche open zet gaat stand 3 na ongeveer een minuut aan.
Ik zet ook nog een boolean variabele om in de vervolg flows onderscheid te kunnen zien tussen de automatisch sturing op basis van luchtvochtigheid of handmatige met de 3 standen schakelaar in de keuken.
In de eerste flow (bij wijziging van de luchtvochtigheid) gaat hij naar stand 2 als de waarde <65% is. Daarnaast gaat hij na een uur altijd weer van stand 3 naar 2. Een andere flow zet hem van 2 naar 1 na een half uur.

Voor de volledigheid ook de andere flow die aangeroepen wordt:

En de flow die stand 3 na een uur uitzet:

1 Like

Ik heb dit antiek stuk ventilatie, wel zonder perilex. Dit werkt met een bedraade afstandsbediening waarop ik 3 debieten kan aanklikken. Maar er is ook een mogelijkheid om een 4 standenschakelaar aan te sluiten.

Kan ik hierop een rgbw controller van fibaro op aansluiten om het zo verder te automatiseren?
Alvast bedankt

Hi All,

Lees al een tijdje mee en gisteren eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en mijn mechanische ventilatie aangepakt.
Met een shelly 2.5, 2X shelly H&T en wat steeklasdoppen…

Gelukkig was er reeds een voorbeeld van JPe4619 waarvoor dank!
Ook ik Martijn_Hoogenbosch zijn ‘output switched ON url’ toegepast. Werkt ook goed!

Nu heb ik 2 badkamers en 1 ventilatie. Hiermee ben ik nog een beetje zoekende hoe dit het beste aan te pakken.

Schakelen jullie het systeem nog in de badkamer handmatig?
Ik heb nu een 3 standenschakelaar welke dus niet meer is aangesloten.

1 Like

Ik doe dat middels een hygrometer en de app vThermo.

Die app leest de hygrometer uit waar je dit virtuele apparaat plaatst. Als je een Vhumidity hebt aangemaakt plaats die dan in de zone waar je badkamer en hygrometer is. Stel de doelvochtigheid in en maak een flow dat als de Vhumidity onder de ingestelde waarde komt de ventilatie (shelly) aangaat en een flow dat het weer uitgaat (eventueel met vertraging)