Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

lijkt wel alsof er een String waarde i.p.v. nummerieke waarde gebruikt wordt? NAN is Not A Numeric value.

1 Like

Ik denk dat je spaties hebt laten staan in je “bereken” flow kaart, alle spaties moeten verwijderd worden, spaties kunnen voor rare dingen zorgen in de mobile app, de oude flow editor heeft hier ook af en toe last van, de nieuwe web app heeft hier minder last van.

Dit heb ik specifiek nog gecheckt, maar is echt een # var. Dus dat kan het eigenlijk niet zijn.

Ik heb hem juist in de webapp gemaakt. Nu ook een keer in de mobiele app. En de eerste keer is de berekening prima, dan zie ik ook in m’n tijdlijn het juiste voorbij komen. Maar de tweede is NaN. Ben heel nauwkeurig geweest dat er geen spaties in zitten, daar ben ik voorheen inderdaad al eens de mist mee ingegaan. Het blijft vreemd, maar via BL werkt het prima, dus ik vind het gescheten zogezegd.

2 Likes

@Torch1969 Probeer nu de omgekeerde versie ook werkend te krijgen. Ik weet alleen niet zo goed hoe MQTT werkt, maar het lijkt alsof itho/state de topic is die ik moet ‘ontvangen’, stuurt de broker die dan naar de client?

Want ik heb net als jij de flow gemaakt, maar er komt niets binnen. Ook niet als ik de var direct doorstuur naar de timeline zodat ik kan zien wat er gebeurt maar er triggert gewoon niets.

Als ik nu via de RF module of een knop (heb 3 knoppen gemaakt gekoppeld aan low mid en high) dan zie ik via MQTT explorer die keurig wijzigen ook de state. Maar er wordt door de client niets ontvangen. Druk ik in deze flow op de test knop, dan wordt deze test keurig op de timeline geplaatst.

Is er soms nog iets wat ingesteld dient te worden binnen de broker / client?

@Martijn_Hoogenbosch , je moet inderdaad itho/state uitlezen. Als je die goed gevuld ziet worden via MQTT explorer, dan werkt de MQTT keten (t/m de broker) verder goed. Je (eenvoudige) flow ziet er verder goed uit. Ik ga er ook vanuit dat je MQTT Client goed op de broker is aangesloten, anders werkt het aansturen van de Itho via itho/cmd ook niet goed, en dat doet het wel bij jou. Ik kan dit zo niet verklaren, enige wat ik soms merk is dat de notificaties niet meteen in de mobiele app verschijnen. Wat gebruik je om de tijdlijn uit te lezen? Als dat de mobiele app is, sluit die dan eens af en start opnieuw op?

Great! Everything works now!

Setting Low, Mid and High with a button flip, having a dimmer slider to set the value and set the slider to the speed.

@Torch1969 your help is highly appreciated! Love this device and learned something about MQTT too.

1 Like

And today installed my second wifi board and works flawless, great!

2 Likes

Sinds vandaag heb ik ook de itho-cve-rft-add-on-for-wifi-control module in gebruik. Ik heb versie 2 met een RF module erbij. Alles werkt goed doormiddel van 3 virtuele schakelaars in combinatie met HTTP request flowkaarten kan ik de 3 verschillende standen bedienen. Verder heb ik mijn bestaande RF afstandsbediening ook gekoppeld met de wifi module.
Nu wil ik vanuit de Homey met HTTP request flowkaarten uitlezen op welke stand de Itho draait als deze wordt bediend vanuit de RF afstandsbediening. Alleen krijg ik dit niet voor elkaar.
Als ik de de url handmatig uitvoer in mijn browser http://192.168.178.101/api.html?get=currentspeed dan krijg ik als resultaat 20 te zien. Maar via de flow werkt dit niet:
https://homey.app/f/a4Q83B/

1 Like

Ik heb deze module ook geïnstalleerd met de aangepaste temp/hum sensor om op die manier het toerental dynamisch te maken.
Bij het bepalen van het toerental in mijn configuratie wordt gekeken naar de buitenlucht kwaliteit, de binnenlucht kwaliteit en % vocht. Met wat formules wordt nu traploos automatisch het toerental geregeld. Dit werkt tot op heden perfect.
Voor het uitlezen van de temperatuur en Humidity maak ik gebruik van een script. Voor het uitlezen van het werkelijke toerental (0-254) van de Itho box maak ik gebruik van MQTT. Dit werkt het makkelijkste. Ook het instellen van het toerental kun je laten verlopen via MQTT.

@Erik_Z1 , ik gebruik zelf niet de http request flow kaarten, maar als ik die app zo zie dan denk ik dat het aan het volgende kan liggen:

  • die kaart controleert de response code, weet je zeker dat het resultaat dat je terugkrijgt (20) de response code is?
  • let goed op strings en numerieke waardes en spaties en nieuwe regel die wel eens roet in het eten kunnen gooien.
  • als je de mogelijkheid hebt om mqtt te gebruiken, dan heeft dat de voorkeur, je hoeft dan niet steeds te “pollen” elke minuut, maar krijgt bij wijziging een bericht gepushed.
    Verder:
  • let op dat het zetten van je virtuele schakelaars waarschijnlijk ook weer een actie richting de itho triggert? Zal wel goed gaan, maar zo krijg je wel een cirkeltje.

Interessant, hier wil ik ook naar toe. Op basis van meerdere binnen en buiten metingen (absolute(vochtigheid), temperatuur, co2) de ventilatie snelheid regelen. Bijvoorbeeld bij douchen, veel personen in de woonkamer, zomers het huis ‘s nachts koelen etc.
Kun je die formules die jij nu gebruikt eens delen?

@Torch1969 Ik zal een tutorial hiervan gaan maken aangezien deze automatisering uit verschillende onderdelen bestaat die uiteindelijk weer samenkomen in het aansturen van het toerental van de Itho.

Maar om je alvast een idee te geven zal ik de variabelen laten zien die ik gebruik in de verschillende formules:

  • Air Quality Inside: Deze sensor meet de CO2 waarde van de ruimte waar de sensor aanwezig is. Er wordt gekeken door de ontwikkelaar van de Itho aansturing om de CO2 meeting op te nemen in de sensorprint samen met de temperatuur en humidity. Dan meet je de CO2 in de luchtstroom van de Itho.

  • Air Quality Inside %: De CO2 waarde zet ik hier om naar een %.

  • Air Quality Outside: Deze waarde leest ik uit via een andere app. Afhankelijk van deze waarden wordt er een bepaalde categorie aangehangen. Indien de buitenlucht zeer slecht is dan wordt de Ithio in toerental terug gezet.

  • Air Quality Outside %: De waarde zet ik hier om naar een %.

  • Itho Humidity: Deze waarde lees ik via een Homey script uit vanuit de sensor van de Itho.

  • Itho Humidity %: Deze waarde wordt bepaald door de hoogte van sensorwaarde en kan bij een bepaalde Humidity drempel het toerental procentueel verhogen.

  • Itho Speed: Dit is de ingestelde snelheid dmv formules via Homey in een schaal van 0 - 253.

  • Itho Speed %: Dit is de ingestelde snelheid omgezet in % van het totaal.

  • Itho Speed State: Dit is de werkelijke Itho Snelheid. Het kan zijn dat je de remote gebruikte en daarmee een andere snelheid instelt. Dit gaat dan buiten Homey om en is dmv deze waarde te zien,

  • Itho Temperatuur: Deze waarde lees ik via een Homey script uit vanuit de sensor van de Itho.

De formules heb ik zo gemaakt dat de snelheid van de Itho altijd binnen de 0-253 blijft ofwel tussen de 0-100%. Binnen dit bereik spelen de Inside en Outside Air Quality een rol, zo ook de CO2 waarde.

Dus hoe hoger de CO2 waarde, des te hoger het toerental. Maar indien de buitenlucht slechter is, dat gaat het toerental weer naar beneden. Ook is hierin de humidity meegenomen. Dus wanneer je aan het douchen bent gaat direct het toerental vanaf een ingestelde drempel omhoog maar is ook weer afhankelijk van de CO2 waarde en de buitenlucht kwaliteit.

Ik zal alles wat ik hiervoor heb gemaakt eens uitwerken in een tutorial en hoop dat andere hier dan ideeën uit op kunnen pikken om een eigen setting te maken.

3 Likes
  • Ik weet niet zeker of de waarde als response code wordt uitgelezen. Als ik handmatig naar de url ga dan krijg in een lege webpagina met het getal te zien.
  • Ik heb de regel nog even gecontroleerd, maar ik zie geen spaties o.i.d…
  • Het is het overwegen waard om mqtt te gaan gebruiken, maar ik vond het wat omslachtig om alleen voor de afzuiging een broker en een client app te gaan installeren. Ik heb nog een Homey van 2016 en ik probeer het aantal apps te beperken. Ik wil het eerst via de http api werkend krijgen.
  • Goede tip om geen cirkel / loop te krijgen. Denk dat ik dit ga oplossen met een Logic waarde.

Ik heb hieronder nog wat info over de API van de wifi module neergezet:

API Description

General information HTML API

A simple HTML API is available at the following URL: api.html

The request should be formatted as follows:
http://[DNS or IP]/api.html?[param]=[value]

ie. http://192.168.4.1/api.html?command=medium
or
http://192.168.4.1/api.html?speed=150&timer=15

Unless specified otherwise:

  • A successful command will return ‘OK’, an unsuccessful command will return ‘NOK’
  • String params/values are supplied without quote marks
  • Values outside specified values/ranges will be ignored or 0 in case of an overflow

General information MQTT API

Unless specified otherwise:

  • The command must be sent as valid JSON
  • The command must be sent to the command topic
  • Values outside specified key/value ranges will be ignored or 0 in case of an overflow
  • String values must be supplied with quote marks in accordance with JSON standards

Ik heb deze itho WiFi module zelf ook, heb er dus ervaring mee, maar gebruik zelf mqtt.

Response codes bij een http request: HTTP response status codes - HTTP | MDN

Informeer eens in de tread bij de http request app hoe je die waarde 20 kunt uitvragen.

Ok, thx voor de info. Heb nog gezocht op internet maar ik kom er niet uit. Ben al wat aan het testen met MQQT, maar dit is helemaal nieuw voor mij.
De instellingen zijn helemaal leeg bij mij, weet iemand wat je hier moet invullen?

Die gegevens worden automatisch ingevuld op het moment dat je MQTT Active op On zet.
Je moet wel bij de Server het IP adres van Homey ingeven. Bij Username en password moet het zelfde zijn die je gebruik bij de MQTT Broker app. Naast de Broker app moet je de MQTT client app installeren. Hieronder een voorbeeld van de mogelijke settings:

Misschien kan het MQTT Device van de MQTT Hub app je verder helpen en dingen vereenvoudigen?

Daarmee kunnen device capabilities direct aan mqtt topics worden verbonden. Waar nodig kan gelijk een conversie of berekening worden toegepast. Ook kan de waarde rechtstreeks uit een JSON bericht worden geplukt, mocht dit nodig zijn.

Bijvoorbeeld:

Je kan meerdere sensoren, knoppen, sliders, etc. toevoegen aan een MQTT device, die allemaal luisteren naar mqtt topics of commandos versturen naar een topic.

Bij mij waren de instellingen weg, en ook bij het opnieuw activeren kwamen ze niet terug. Maar ik het het nu werkend gekregen en ik begin het een beetje te begrijpen hoe het werkt. Dit filmpje heeft mij ook een beetje geholpen hierbij om te begrijpen wat MQTT precies is: (24) What is MQTT and How It Works - YouTube

Ik heb het nu aan de praat gekregen met MQTT. Misschien kan het efficiënter maar het werkt in ieder geval wel.

Ik heb voor elke stand een virtual device aangemaakt die de afzuiging bedient vanuit homey app
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey

En ik heb een aantal flows die de stand uitlezen en ook de virtual device activeren zodat de status in sync is. Dit omdat de afzuiging ook vanuit de douche met een RF remote bedient kan worden
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey

Ziet er goed uit, heb je toevallig ook wat voorbeelden in combinatie met de itho wifi module?