Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Hallo Wout,

Ik kan je de print voor de Itho Box aanraden.
Het werkt goed, en er zijn veel mogelijkheden te bedenken.

Zelf ben ik nog niet verder dan een aantal virtuele knoppen “Laag”, “Middel” en “Hoog”.
Deze heb ik op mij telefoon (Homey App). Omdat ik het ventilatie nog niet “geautomatiseerd” hebt bedien ik deze ook nog met de twee remote’s (keuken en badkamer).
De volgende stap is eigenlijk om de statussen mee te laten veranderen als ik een keer de remote gebruik. Dus als ik de ventilator op “Middel” zet, ook in de App de Virtuele knop “middel” aan gaat
(oplicht).

Ik zoek nog naar een goede en betaalbare oplossing voor het meten van Temp., CO2 en luchtvochtigheid om uiteindelijk volledig te kunnen gaan automatiseren. Ik zit te kijken naar de Netatmo, nadeel daarvan vind ik dat die geen eigen display heeft.

En dan wil ik nog een Dashboard aan de muur, zodat andere ook statussen kunnen zien en verlichting kunnen schakelen etc. Mijn eerst idee was een 2e hands tablet, maar een Samsung A8 tablet is er al voor zo’n €190,- en volgens mij voldoet dat wel. Die kan ook draadloos laden, wat weer mogelijkheden geeft om deze (afneembaar) aan de muur te monteren met een redelijk platte lader erachter.
Dan heb ik geen (lelijk uitstekend) kabeltje dat ik steeds in de tablet moet stoppen.
Via een App en een KAKU stekker is er vast wel iets te bouwen dat als de tablet onder 15% accu capaciteit komt, de KAKU stekker geactiveerd word en de tablet oplaad en afschakelt bij 80 of 100%.
Dit om de levensduur van de accu te vergroten.

Over het Dashboard zelf ben ik nog niet uit. Ik heb voor nu heb ik de Cornelisse Dash (op een laptop).
Maar ik ben er geheel nieuw mee, dus ik zal echt nog niet alles eruit halen wat het kan.
Meer hierover via: Homey Cornelisse Dash, een homey dashboard
Dit is een mooi Dashboard, maar ik denk dat ik later wel de behoefte ga krijgen om zelf alles in te richten.

Ik zit ook te kijken naar Node-RED, maar aangezien ik totaal geen ervaring heb, zal dit echt wel een aardige uitzoek klus gaan worden (dus veel vragen via de Community).

Je leest het, veel wensen en weinig kennis.
Mochten er ander zijn die adviezen hebben over een van mijn wensen, ze zijn altijd welkom.

Gr,
Robin