Ik heb een keer gehad dat een aardlek is uitgevallen en op deze groep zat ook de diepvries. Daar kwam ik gelukkig na bijna 2 dagen achter ( diepvries stond op -7 )
Ik ben nu vlijtig aan het proberen om met een powersocket van homewizard een flow te maken over de status van deze socket.
Met de gedachte als deze geen stroom meer heeft en daarmee ook de diepvries ik een melding moet krijgen. ChatGPT stelde voor dit met deze unit te doen en de controle uit te laten voeren over de status van deze powersocket ( dit met bijvoorbeeld een tijdroutine )
Maar ik krijg het niet voor elkaar. Heeft hier iemand zich in dit forum ook al eens mee bezig gehouden voor een oplossing? Lijkt me toch een status die je wil weten en moet geautomatiseerd kunnen worden.
Ik hoor graag even jullie input.
Ik ga er vanuit dat de diepvries meerdere keren per dag ‘aanslaat’.
Dus de socket meet meerdere keren per dag een verandering in het stroomverbruik. (Her-)Start een timer (van één uur?) iedere keer als het stroomverbruik verandert. Bij stroomuitval zal de timer doorlopen en uiteindelijk aflopen. Als de timer afloopt stuur je jezelf een notificatie.
Test dat eens door de slimme stekker uit het stopcontact te trekken. Ik denk dat het laatste bericht aan Homey was dat hij bijvoorbeeld 50 watt gebruikte. En ik denk dat 3 weken later Homey dat nog steeds aanheeft als laatst bekende waarde.
Dus ik denk dat je daarop geen betrouwbare flow kan maken zoals jij beschrijft.
Hallo Dijker, terechte opmerking in deze.
Mijn grootste probleem in deze is dus, dat als de stroom uitvalt ook de powersocket uitvalt en deze als dood wordt verklaard en geen melding meer kan geven.
Het zal dus in een routine moeten komen waarbij de Homey op gaat merken na een bepaalde tijdsinterval dat deze socket geen teken van leven meer geeft en deze een pushmelding gaat geven dat ik dit moet gaan controleren.
Hallo Win_post,
Je draagt hiermee een oplossing aan die kansen bied. Dit dat op deze manier moeten worden gerealiseerd omdat bij stroom uitval de socket zelf geen melding meer kan gaan geven.
Zou je hiervoor een kleine opzet kunnen maken zodat ik deze uit kan gaan werken?
P.S.
Zou dit in een normale flow kunnen of is het dan beter om met een advance flow te gaan werken?
Even mijn vorderingen. Om het simpel te houden gebruik ik een normale flow.
Ik zie dat de vriezer om het uur aanspringt met een vermogen van een 20-25 watt.
Dat betekend een flow voor de registratie als de socket een vermogen detecteert groter dan 5 watt er een zandloper moet gaan lopen van 7200 seconden. ( 2 uur )
Wanneer de zandloper leeg is er een pushmelding moet komen dat er iets mis is met de vriezer.
Wanneer er in die tussen tijd alles normaal loopt en er dus een wattage piek komt van de vriezer van meer dan 5 watt wordt de zandloper weer gereset en begint de telling van 7200 seconden weer te lopen.
Hoe simpel kon het inderdaad zijn.
Iemand toch nog op/of aanmerkingen of verbeteringen om het zo te doen?
Dank allemaal voor jullie input.
Zorg wel dat homey niet op dezelfde aardlek zit als de vriezer…
Want anders loop je nog het risico dat je hem mist.
(Zowiezo zou ik de offline melding van homey aanzetten, dat is altijd fijn om te weten)
En vergeet ook niet om in te stellen dat de stekker na een stroomuitval automatisch weer naar de “aan” stand gaat als de stroom terug komt. Anders blijft de vriezer ook uit.
Dank voor de tips FKey en Mike1233,
Diepvries zit op een aparte groep dus dat komt goed.
De Socket van Homewizard had ik al ingesteld dat deze vergrendeld moest zijn voor uitschakelen ( dit kan in Homey en ook nog in Homewizard ), maar goed wat gebeurt er als de stroom er weer opkomt vanuit een nul stand. Staat hij dan gelijk aan…?
Dat moet ik uitproberen hoe dit gaat.
Vanmiddag wel de test gelopen of deze flow ging werken en kreeg netjes een melding om even naar de diepvries te gaan kijken. Dus deze routine werkt in deze.
Wist trouwens niet dat men de een melding kon generen dat de Homey offline is.
Die moet ik even gaan onderzoeken.
Fijn forum hier. Toppie.
Maar alleen bij de eigenaar van de Homey Pro.
Dank voor de tip FKey.
Inmiddels deze ook aangezet.
Inmiddels de socket ook getest en :
- of deze komt in de laatste stand terug ( dus aan )
- of dat komt omdat Homey én de Homewizard app zeggen dat deze socket niet uitgeschakeld mag zijn en mag worden.
Maar hij gaat standaard weer aan als er spanning is. Dus dat is goed. En ik heb uiteindelijk al een melding gehad dat ik moet gaan controleren dat er iets aan de hand is.
Verder nog even contact gelegd met de maker van Device Capabilities app.
Volgens mij moet deze app dat ook kunnen en ik denk zonder het systeem constant een zandloper te hoeven laten draaien. En misschien zou je willen dat er meer units in de gaten gehouden moeten worden en dan zouden meer dan 5 zandlopers denk ik niet gunstig zijn voor de werking van de homey… Maar dat denk ik dan maar.
Maar hopelijk hoor ik dat nog even van de maker.
Dit alles aan de hand van deze topic:
Thanks.
Kun je niet een stekker in een loos stopcontact stoppen en het voltage monitoren ? Dat wejt dan voor heel de groep en niet alleen de vriezer.
Als het voltage 0 is ligt de groep eruit…
Als de aardlekschakelaar de groep uitschakelt en dus de groep stroomloos is en dus ook de plug, rapporteert de plug dan nog wel een voltage van nul aan Homey?
Nope, dat bericht komt nooit aan omdat de stekker geen spanning heeft om het bericht te versturen.
Het stond hierboven al,
Verander alleen 50 Watt in ~ 230 Volt…
Dat is het mooie met homey, zoveel ma ieren om het op te lossen….
@Rob_Klijn Ben benieuwd of device capabilities dit ook kan…
Als je geen zandloper wilt kan je ook “insight trends” op de status van de plug.
Als het maximum van de uitlezingen over een periode van 20min niet groter is geweest dan 1W
Nooit gemerkt dat homey daar last van heeft…
En als je dan toch lekker met die vriezer aan het sleutelen bent…
Hier een thread met oplossingen voor als je de vriezerdeur open laat staan en de temperatuur is gezakt: xx correctie gestegen xx
(Geen oplossing voor stroomuitval, tenzij je wilt wachten tot de vriezer begint te dooien…
Je hebt gelijk, idd alleen beschikbaarheid v/h device werkt…
Om dit te ondervangen; maak een flow die reageert op een verandering in verbruik om de timer te starten.
(Voorbeeld flow, negeer de plug en variabele naam)
Ik kan me niet voorstellen dat een plug die uit is een verandering in verbruik zal sturen, dus zal na 4 uur de timer aflopen.
(Deze zou wel eens heel vaak getriggered kunnen worden, wellicht debouncen om niet elke keer de varaibele in te stellen)
Kon dat maar, meestal stijgt de temperatuur als je de deur open laat.