Stroomonderbreking

Ik heb de laatste paar dagen een paar keer 's nachts in huis een stroomuitval gehad. Het hele huis onverwacht stroomloos ! Na ontdekking - soms pas na enkele uren, ik probeer 's nachts te slapen - was het terugzetten van de hoofdschakelaar voldoende om weer overal in huis spanning terug te krijgen (probleem nog niet kunnen ontdekken).
Ik werd toen geconfronteerd met een paar voor mij onbegrijpelijke situaties met apparatuur:

  • twee pcā€™s die hardwarematig waren uitgechakeld gingen spontaan aan(geen tussenschakelaar)
  • de vriezer ging niet aan (tussenschakelaar, alleen meting!)
  • Homey herstartte niet
    *wifi (deco) herstartte wel , maar pas na erg lange tijd.
    Sommige apparaten hadden een tussenschakelaar van INNR of kaku.

Ik ben waarschijnlijk nog wel even zoet met het zoeken naar de oorzaak, maar vroeg mij af wat er gebeurt na zoā€™n onderbreking - dus bij het opnieuw inschakelen van de stroom - met Homey, flows, slimme apparaten, tussenschakelaars etc. Is daar een bepaalde logica bij aanwezig en is via een flow uitval -zoals bij en vriezer - te voorkomen ?

Sommige lampen gaan altijd aan als er stroom op gezet wordt (IKEA spotjes bijvoorbeeld). Andere kan je soms vertellen wat ze initieel moeten doen of komen terug in de zelfde stand als waar ze in stonden toen de spanning er af ging. Apparaten als koelkasten en wasmachines gebruiken relatief veel stroom als ze aangezet worden. Als alles tegelijk aan zou gaan kan het zo maar zijn dat je dan te veel stroom trekt. Daarom zullen schakelaars meestal wel default uit zijn.

Er is een flow-kaartje dat triggert als homey (opnieuw) gestart is. Daarmee kan je, bijvoorbeeld na stroomuitval, een flow triggeren die alle peripherals voor je terugzet naar een bekende stand. Doe dat met vertragingen er tussen; je wil die stroompiek voorkomen.

1 Like

Het is wel heel apart/ongewoon dat je hele huis stroomloos is geraakt!
Meldt het iig even bij Liander of jouw specifieke netwerk beheerder.

En wat Joost schrijft, voor tussenstekkers en relais bestaat er gewoonlijk een ā€œpower onā€ instelling met keuzes wat er dient te gebeuren als de netspanning weer terugkomt:
-zelfde stand als vĆ³Ć³r de stroom uitval
-laat hem uitgeschakeld
-schakel hem in.
Er is vaak ook een optie ā€œaltijd ingeschakeldā€, voor tussenstekkers met meting.

Ter illustratie, hier een flow die ik gebruik

Let er ook ook dat homey de status van bepaalde apparaten die je zelf instelt ook kwijt zal zijn.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een virtual device ā€œits darkā€ die ik met een flow zet op basis luxmetingen.
Als snacht de stroom uitvalt en ik die smorgens weer aanzet dan zal homey die nog op ā€œits darkā€ hebben staanā€¦

Goede tip. Het hangt wel af hoe je de flow hebt gemaakt.

Als lichtsterkte al groter is dan X nadat Homey is gestart, dan gaat deze flow inderdaad niet werken:
Alsā€¦
Lichtsterkte is groter dan X
Danā€¦
Zet ā€œits darkā€ uit

Maar deze flow wel:
Alsā€¦
Lichtsterkte is veranderd
Enā€¦
Lichtsterkte is groter dan X
Danā€¦
Zet ā€œits darkā€ uit

De 1e flow wordt ongeveer 1x per dag getriggerd; de 2e bij elke verandering van de luxwaarde.

Ik probeer inderdaad flows te vermijden die heel vaak triggerenā€¦
Maar dat heeft dan dit nadeelā€¦

Ja precies, het blijft een afweging welke te gebruiken.

Hallo,

Vandaag had ik te maken mer grote stroomstoring in Flevoland. Bij thuiskomst was alle verlichting maximaal aan geschakeld. Ik wil dit graag volgende keer voorkomen. Nu las ik eerder in bericht van Peter_Kawa dat er een kaartje is, ā€œHomey has startedā€ in system.
Wie kan me helpen en vertellen waar ik dat kaartje kan vinden of is het in een bepaalde app?
Wil ook als je terug komt van vakantie niet hebben dat hele huis aan staat in volle verlichting. Zeker nu niet met huidige energieprijzen

@JohnB63
Als ik het goed heb zit dat onder de knop ā€œPower userā€
In de Homey app, meer, instellingen, Experimenten.

De meeste lampen kan je ook instellen dat ze na een stroomonderbreking ook uit blijven, of aan.

Dank je wel,

Ik heb kaartje gevonden.
Ik wil flow maken dat als homey opnieuw is opgestart, na stroomstoring en de wifi verbinding aanwezig is, dat de flow dan alles uitzet.

Homey ziet de stekker eruit trekken ook als een stroomstoring dus als je hem reset en Homey is opgestart dan gaan ook alle lampen uit.

Was wel een flinke kortsluiting vandaag.
https://youtu.be/9JKgGESux94

Check ook even of je backups nog goed draaien!
Tijdens verbouwen meerdere maken de stroom eraf gehad.

Een aantal keren meegemaakt dat backup daarna volledig op hol geslagen waren.
Waardoor ik geen backups meer bewchikbaar had

Ik zal wel even totale controle uitvoeren.
Inmiddels mijn gehele woning van slimme lampen sensoren etc voorzien.
toch kwetsbaar als er wat mis gaat. Als je thuis bent kun je meteen alles weer goed zetten, maar is vervelend als er niemand thuis is en spanning komt terug na stroomstoring. zeker als het gebeurd in je vakantie, vandaar dat ik daar nog even een slimme flow wil maken.
in ieder geval bedankt voor jullie hulp

1 Like

Voor de Homey Pro zijn er meerdere oplossingen zoals hierboven beschreven. Een nieuwe App van @martijnpoppen ā€œNetwerk Controleā€ geeft ook nog eens extra inzicht in de beschikbaarheid van Internet.

Voor de Homey Bridge heb ik nog niets kunnen vinden. Heeft iemand al een oplossing voor een trigger van herstarten van de Homey Bridge? (er zijn geen geavanceerde instellingen voor de Bridge)

1 Like

Update: in de tijdline maakt de Homey Bridge een melding van het verbreken en weer terugkomen van de verbinding.
Er is een ā€˜ALSā€™ kaartje wat als trigger heeft met een tijdlijn notificatie. Deze is bruikbaar om vervolgstappen te ondernemen, met een ā€˜ENā€™ logica kaartje kan de tekst van de melding worden gebruikt om te testen wat er is gebeurt. Vervolgens kan er met ā€˜DANā€™ een actie worden ingesteld.
Update 2: mijn Homey Bridge staat op een locatie waar de stroom iets vaker uitvalt dan normaal.
De eerder beschreven oplossing werkt maar de melding in de tijdlijn is niet na elke stroomuitval beschikbaar. Ik weet dus niet altijd of er een stroomuitval is geweest, dat zie ik pas als er IKEA lampen branden in huis. Hue lampen kan je netjes instellen wat ze moeten doen na stroomuitval. Bij IKEA lampen niet.

Ik ben dus nog opzoek naar een melding die altijd beschikbaar is, en in een flow kan worden gebruikt, na een stroomuitval op de Homey Bridge.

Iemand hier al een goede flow voor of is er inmiddels een app voor ? Het is vervelend alsmede stroom uitvalt en sommige lampen dan blijven branden overdag.

Het mooiste zou in mijn opzicht zijn als er stroomuitval is , dat alles opnieuw opstart, dat dan alles wordt uitgezett, en dat homey dan kijkt welke flows actief waren / zijn op dat moment en die heractiveert.

iemand ideeen voor zoā€™n flow zelf te maken ? voor die met dat homey kijkt welke flows op dat moment actief zijn en die weer automatisch aanzet die kan ik niet vinden.

Als dit echt zoā€™n groot probleem is voor je kun je beter kijken naar een UPS voor je Homey.

Er is geen mogelijkheid om te zien (of op te slaan) welke flows actief zijn (Homey houdt dat intern ook helemaal niet actief bij denk ik), maar het is sowieso niet verstandig om langlopende flows te hebben.

Nee dat begrijp ik kort maar krachtig is hier ook maar het gaat me erom stroom is eraf prima komt er weer op top allemaal, echter sommige lampen kun je instellen wat ze moeten doen na stroomstoring/ uitval.

Echter sommige ook niet als homey dan alles opstart zet die die lampen automatisch allemaal aan, dus bij thuiskomst staat alles aan zonde van de energie als dan de tuinverlichting allemaal brand dus zou fijn zijn als homey die uitzet maar als het bijv begin avond is en er staan flows aan met verlichting en hij zet dan alles uit na een stroomstoring zou het fijn zijn dat die flows weer aangaan

Ik gebruik deze, en zet er alle lampen mee uit na 15min en 45min (just in case) wanneer ik niet thuis ben.

Dat spreekt elkaar tegen. Overigens zou het niet zo mogen zijn dat Homey iets uit zichzelf doet zonder daar opdracht voor te hebben gekregen (via een flow of via een app).

Maar wat jij (denk ik) wilt is dat Homey zo slim is dat als je een flow hebt die om 19:00 alle lampen aan zet, en er een stroomstoring is van18:55 tot 19:05, dat Homey die flow van 19:00 toch nog uitvoert. Maar zo slim is Homey helaas niet.

En nogmaals: als je zo vaak last hebt van stroomstoringen is het misschien logischer om de oorzaak daarvan te vinden, of om Homey aan een UPS te hangen zodat ie bij stroomstoringen blijft doordraaien.

1 Like