Stroomonderbreking

Ik heb de laatste paar dagen een paar keer 's nachts in huis een stroomuitval gehad. Het hele huis onverwacht stroomloos ! Na ontdekking - soms pas na enkele uren, ik probeer 's nachts te slapen - was het terugzetten van de hoofdschakelaar voldoende om weer overal in huis spanning terug te krijgen (probleem nog niet kunnen ontdekken).
Ik werd toen geconfronteerd met een paar voor mij onbegrijpelijke situaties met apparatuur:

• twee pc’s die hardwarematig waren uitgechakeld gingen spontaan aan(geen tussenschakelaar)
  • de vriezer ging niet aan (tussenschakelaar, alleen meting!)
  • Homey herstartte niet
    *wifi (deco) herstartte wel , maar pas na erg lange tijd.
    Sommige apparaten hadden een tussenschakelaar van INNR of kaku.

Ik ben waarschijnlijk nog wel even zoet met het zoeken naar de oorzaak, maar vroeg mij af wat er gebeurt na zo’n onderbreking - dus bij het opnieuw inschakelen van de stroom - met Homey, flows, slimme apparaten, tussenschakelaars etc. Is daar een bepaalde logica bij aanwezig en is via een flow uitval -zoals bij en vriezer - te voorkomen ?

Sommige lampen gaan altijd aan als er stroom op gezet wordt (IKEA spotjes bijvoorbeeld). Andere kan je soms vertellen wat ze initieel moeten doen of komen terug in de zelfde stand als waar ze in stonden toen de spanning er af ging. Apparaten als koelkasten en wasmachines gebruiken relatief veel stroom als ze aangezet worden. Als alles tegelijk aan zou gaan kan het zo maar zijn dat je dan te veel stroom trekt. Daarom zullen schakelaars meestal wel default uit zijn.

Er is een flow-kaartje dat triggert als homey (opnieuw) gestart is. Daarmee kan je, bijvoorbeeld na stroomuitval, een flow triggeren die alle peripherals voor je terugzet naar een bekende stand. Doe dat met vertragingen er tussen; je wil die stroompiek voorkomen.

1 Like

Het is wel heel apart/ongewoon dat je hele huis stroomloos is geraakt!
Meldt het iig even bij Liander of jouw specifieke netwerk beheerder.

En wat Joost schrijft, voor tussenstekkers en relais bestaat er gewoonlijk een “power on” instelling met keuzes wat er dient te gebeuren als de netspanning weer terugkomt:
-zelfde stand als vóór de stroom uitval
-laat hem uitgeschakeld
-schakel hem in.
Er is vaak ook een optie “altijd ingeschakeld”, voor tussenstekkers met meting.

Ter illustratie, hier een flow die ik gebruik

Let er ook ook dat homey de status van bepaalde apparaten die je zelf instelt ook kwijt zal zijn.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een virtual device “its dark” die ik met een flow zet op basis luxmetingen.
Als snacht de stroom uitvalt en ik die smorgens weer aanzet dan zal homey die nog op “its dark” hebben staan…

Goede tip. Het hangt wel af hoe je de flow hebt gemaakt.

Als lichtsterkte al groter is dan X nadat Homey is gestart, dan gaat deze flow inderdaad niet werken:
Als…
Lichtsterkte is groter dan X
Dan…
Zet “its dark” uit

Maar deze flow wel:
Als…
Lichtsterkte is veranderd
En…
Lichtsterkte is groter dan X
Dan…
Zet “its dark” uit

De 1e flow wordt ongeveer 1x per dag getriggerd; de 2e bij elke verandering van de luxwaarde.

Ik probeer inderdaad flows te vermijden die heel vaak triggeren…
Maar dat heeft dan dit nadeel…

Ja precies, het blijft een afweging welke te gebruiken.