En av mange som har flyktet fra FH. Brukt de siste dagene pÄ Ä lese poster, oppskrifter osv uten at jeg opplever at jeg kommer videre.
Ănsker Ă„ sette opp prisstyring pĂ„ feks vvb (denne har puck-rele fra fh som er lagt inn). Sliter imidlertid med Ă„ fĂ„ lagt inn noe som kan fortelle homey hva aktuell spotpris (og det kommende dĂžgnet) er. Ănsker Ă„ sette opp en flow slik at vvb kjĂžrer de 6 eller 8 billigste timene forutsatt at ikke dette medfĂžrer et effekttrinn opp (dette tipper jeg sparegris-appen styrer).
Det jeg som sagt sliter med da jeg ikke er tibber-kunde er Ä fÄ lagt inn noen mÄte Ä mate priser inn til homey. NÄr jeg leser f.eks pÄ strÞmpriser-appen at en mÄ inn pÄ avanserte innstillinger finner jeg ingen mÄte Ä komme inn pÄ avanserte innstillinger i denne appen.
Noen som gidder hjelpe en frustrert noob litt pÄ vei her?
Hei og velkommen til Homey!
Jeg har forelÞpig begrenset erfaring med bÄde Sparegris- og StrÞmregning-appen da jeg ogsÄ nylig har gÄtt over fra Futurehome til Homey. Men her er det jeg har funnet ut sÄ langt, spesielt med tanke pÄ StrÞmregning-appen:
For Ă„ komme i gang mĂ„ du âlegge til en ny enhetâ og deretter velge âStrĂžmregningâ som enhetstype.
Etter at du har lagt den til som en âenhetâ sĂ„ fĂ„r du tilgang til âAvanserte innstillingerâ. Dette er litt misvisende fordi innstillingene ikke finnes i selve appen, men fĂžrst blir tilgjengelige pĂ„ âenhetenâ nĂ„r den er lagt til.
Neste steg er Ä videreformidle strÞmforbruk fra strÞmmÄler (HAN, etc) eller VVB/ rele. Dette kan gjÞres relativt enkelt med en Flow hvor du sender effektverdien til StrÞmregning-appen slik:
(Dette kan ogsĂ„ gjĂžres via mobilappen men det anbefales Ă„ gjĂžre dette i âAdvanced Flowsâ pĂ„ pc for bedre oversikt og flere muligheter).
Etter dette vil du kunne se strÞmforbruket i bÄde kr og watt per time, dag, mÄned, osv.
SÄ for Ä unngÄ Ä trigge et nytt effektledd og dermed hÞyere nettleie har jeg laget en enkel Flow som gjÞr fÞlgende:
NÄr neste effektledd (f.eks 2kW) nÊrmer seg sÄ slÄs varmekabler/etc av i 1t.
Etter 1t sÄ sjekkes det om strÞmforbruket fremdeles er hÞyt (f.eks over 1.8kW) og hvis JA sÄ blir pÄslÄing utsatt med 1 ny time. Hvis NEI sÄ slÄes varmekabler pÄ.
NÄr forbruket gÄr endel under effektleddet (f.eks under 1.5kW) sÄ slÄes varmekabler pÄ uavhengig om det har gÄtt 1t eller ikke.
Effektledd (kW), inn-/utkoblingstid og grenser (buffer) fĂžr effektledd kan justeres til hver enkelt behovđ
NÄr det gjelder Sparegris-appen sÄ trenger den ogsÄ tilgang til strÞmforbruk, enten fra en stÞttet strÞmmÄler (via HAN) eller fra VVB/rele slik som med StrÞmregning. Hvis du har en stÞttet strÞmmÄler, skal den dukke opp under:
Alternativt kan du bruke en Flow for Ä sende forbruket til Sparegris pÄ samme mÄte som med StrÞmregning.
Til slutt anbefaler jeg Ä gÄ nÞye gjennom alle innstillingene i Sparegris-appen og sette opp riktig spotprisomrÄde, effektledd, enheter osv.
Tusen takk for utfyllende og langt pÄ vei oppklarende svar. Eneste jeg er usikker pÄ er om jeg har fÄtt til dette med Ä sende sanntidsmÄling (via Tibber sin pulse) til appene. NÄr jeg prÞvde Ä sette opp den flowen du viste ift dette mÄtte jeg sette inn en verdi for w. Her ble jeg usikker- skal jeg da sette opp en w nÊr grense for effekttrinn?
Ser jeg glemte Ă„ nevne det med âTagsâ, det er viktig du velger âEffektâ Tag ifra strĂžmmĂ„ler (Tibber) eller VVB hvis du bare Ăžnsker Ă„ hente strĂžmforbruk ifra denne. VĂŠr ogsĂ„ obs pĂ„ W og KW sĂ„ det blir riktige verdier i appen
Slik:
Ang effektrinn sĂ„ velger du litt eller en endel under det trinnet du vil holde deg under, jeg har valgt 1800W mtp effektrinn 2kW for da har jeg 200W i âbufferâ men dette er helt valgfritt. Bruker du en slik Flow for effektrinn og en Flow for strĂžmprisen slik nevnt under sĂ„ tror jeg du er i mĂ„l ang VVB.
Siden du har Tibber og skal âkunâ styre VVB etter de billigste timene kan det vĂŠre like sĂ„ enkelt Ă„ bare bruke en Flow Ă la noe som den her og droppe Sparegris appen:
Problemet mitt er at jeg IKKE har Tibber (som jeg antar ville forenklet dette noe da jeg kunne hentet strÞmprisene rett fra dem). Mitt hovedmÄl er Ä holde meg innenfor/ under effektledd 10kw. Enn sÄ lenge har jeg heller ikke smart Elbillader slik at jeg tenker jeg vil klare dette hovedsakelig ved Ä unngÄ lading, vvb, all gulvvarme og andre standardforbruks-element samtidig. Selvsagt et mÄl og ogsÄ fÄ mest mulig til Ä utnytte den berg og dalbanen strÞmprisene har utviklet seg til ved Ä unngÄ de dyreste timene. Er fremdeles litt frem og tilbake om jeg skal bruke sparegris (som virker Ä automatisere mye nÄr satt opp) vs strÞmregning (hvor det meste mÄ settes opp med flows) - om jeg har forstÄtt disse appene rett
Vil jeg unngÄ behovet for Ä sette en konkret verdi pÄ effekten ved Ä bruke tag?
Men igjen - tusen takk for veldig gode og utfyllende svar.
Jeg tolket det som om at du hadde Tibber Pulse siden du nevnte det i siste innlegg.
Det skal vÊre mulig Ä hente ren strÞmpris og nettleie rett ut ifra StrÞmregning appen uten Ä ha noe strÞmmÄler tilkoblet.
Hvis du ikke har strĂžmmĂ„ler for hele boligen sĂ„ skal det vĂŠre mulig Ă„ âsamleâ forbruket ved Ă„ legge sammen alle effekter ifra VVB, varmekabler, osv sĂ„ fremt disse rapporterer strĂžmforbruk nĂžyaktig eller fast forhĂ„ndsvalgt effektforbruk. (Det er ogsĂ„ vĂŠre mulig Ă„ bestemme en effekt for en enhet ut ifra om den er pĂ„ eller av hvis den ikke har strĂžmmĂ„ler innebygd)
Da kan du lage en Flow der du legger inn alle enheter sĂ„ summeres de sammen til en Variabel (Tag) som da blir det totale strĂžmforbruket. Denne âTotal strĂžmforbrukâ Tagen kan du bruke som en âstrĂžmmĂ„lerâ til Ă„ forsyne til f.eks Sparegris eller StrĂžmregning.
Start sÄ med Ä lage en ny Flow (Totalt strÞmforbruk)
Legg inn alle enhetene som har mulighet til Ă„ rapportere med tagen â#effektâ
Linke alle disse sammen til flowkort âCalculate as a numberâ som ligger under appen âTemporary Variablesâ
Legg inn alle tags med â#effektâ tag
Husk Ä starte med {{ ogsÄ + i mellom hver tag ogsÄ avslutt med }}
Eksempel: {{ #effekt1 + #effekt2 + #effekt3 }}
Legg inn flowkort âOppdater forbruk medâ ifra StrĂžmregning der du velger tag â#Result numberâ
Trykk lagre ogsÄ sjekk at verdier oppdateres under StrÞmregning.
Du kan lage en tag (Variabel) som henter en verdi fra en annen tag istedenfor en konkret verdi mtp effektrinn osv. Eller du kan bruke en hvilken som helst annen tag i fra hvilken som helst enhet du vil.
Tags er sÄnn sett ganske geniale og realt Ä bruke til det meste egentlig. De fleste tag oppdaterer seg automatisk og hele tiden sÄ sÄnn sett er de levende vs en fast konkret verdi
Husk at du mĂ„ linke sammen flowkort fĂžrst for at tag skal dukke opp i neste flowkort, altsĂ„ skal du bruke en tag ifra âVVB Badâ sĂ„ mĂ„ du linke denne til neste flowkort for at den skal dukke opp i listen der.
Hyggelig Ä hjelpe til da dette er relativ nytt og lÊrerikt for min del ogsÄ
Igjen - utrolig takknemlig for at du tar det bryet med Ä gi sÄ gode og utfyllende svar. Har Tibber pulse fra tidligere kundeforhold hos Tibber og lagt pulse til i Homey. Antar det eneste jeg da mÄ gjÞre er Ä linke pulse til strÞmregning via en enkel flow? Evt gjÞre det samme om jeg velger Ä bruke sparegris (som jeg fremdeles oppfatter som litt mer automatisert).
Bor i No2 sÄ kommer nok til Ä gÄ for norgespris (om)/nÄr den kommer slik at eneste jeg vil ha styring pÄ er at nettleie holdes under effekttrinn
Trivelig Ä hÞre : ) Hvis du har fÄtt inn pulse mÄler i Homey sÄ er det egentlig bare Ä lage en slik flow med pulse som strÞmmÄler. Akkurat det samme blir for Sparegris.
Sparegris skal vĂŠre lik FH sitt StrĂžmkontroll system som tar hĂžyde for det meste av faktorer.
StrĂžmregning blir jo egentlig bare en oversikt over strĂžmforbruk/ kostnad men har muligheten til Ă„ styre ift effekttrinn osv via flows.
FH var sÄnn sett noe bedre pÄ denne biten med brukervennligheten ift strÞmstyring, MEN tilnÊrmet alt det andre henger de lagt bakom. For Ä ikke snakke om feil/ forslag som aldri ble utbedret, samt stÞtte for enheter utover dem sine egne produkter og muligheten til Ä enkelt lage avanserte flows. Det er bare Ä glemme Ä lage litt avanserte flows i FH sitt system (Thingplex), da skal man prÞve og feile mye om man i det hele tatt fÄr det til.
Makan til tungvint og uoversiktlig system innpÄ thingplex sammenlignet med Homey Advanced Flows. Jeg hadde bÄde Phillips Hue og SmartTings sin hub i tillegg kjÞre noe via Google Home for at mine enheter skulle vÊre mulig Ä styre via FH.
NÄ gÄr alt rett inn i Homey Pro uten ekstra huber eller problemer
Jeg har forsĂžkt meg med mye av det tlsvarende som nevnt tidligere i denne trĂ„den. Men i tillegg tatt i bruk Power by the Hour for Ă„ hente strĂžmpriser. Alt funker egentlig veldig bra, men .. hver dag i timen mellom kl 13 og 14 skjer det noe rart med strĂžmprisene i appen. Bildet som viser graf over dagens timepriser viser kun en tom graf (uten priser) og de reelle verdiene i tabellen blir feil. Kl 14 ser det ut til at problemet er borte, det vises igjen graf med riktige strĂžmpriser og tabellen inneholder ogsĂ„ korrekte verdier. Jeg kan rett og slett ikke finne ut hvorfor denne feilen oppstĂ„r i Power by the hour. Antakelig er det noe med publisering av neste dags verdier (som skjer kl 1300) men jeg vet virkelig ikkeâŠEr det noen som har samme erfaring?
Oppdatert kl 1420: NĂ„ er de riktige prisene og grafen tilbake:. NĂ„ er det helt andre og helt korrekte verdier, som stemmer helt overens med verdiene fra andre kidler og NordPool direkte.
Har sett litt i Power By The Hour-trÄden, og flere norske brukere har rapportert det samme problemet til utvikleren for en stund tilbake.
ForelĂžpig virker det som det kun gjelder norske brukere.
Jeg har forsĂžkt Ă„ deaktivere automatisk oppdatering av valutakurs i appen for Ă„ se om det har noe effekt, da det kan vĂŠre relatert.
Takker. Da er det ihvertfall ikke bare undertegnede som sliter med nettopp dette. Godt poeng Ă„ rapportere til utviklerenâŠdet skal jeg straks gjĂžre!
Har forsĂžkt flere ganger.
Men siden det synes kun Ă„ gjelde for norske bruker, er det null respons fra utvikler.
Han svarer ikke engang pÄ mine henvendelser her, men fint om andre ogsÄ rapporterer dette til han.
Oppdatering:
De siste dagene har Power By The Hour (PBTH) ikke hatt prisutfall kl. 13 slik som tidligere. Jeg mistenker at dette enten er lĂžst gjennom den siste programoppdateringen av Homey, eller at det skyldes at jeg tok strĂžmmen til Homey for et par dager siden.
Hvis dere fortsatt opplever problemer med PBTH-appen, kan Heat Controller-appen vÊre et alternativ. Den har flowkort med stort sett de samme funksjonene som PBTH, men siden den henter data fra StrÞmregning-appen sÄ tar den med effektledd (nettleie) i vising av strÞmprisen i appen. Heat Controller-appen
I tillegg har Homey nylig lansert integrasjon av dynamisk strĂžmpris i Energy-siden i Homey-appen, hvor man kan se strĂžmprisen direkte sammen med strĂžmforbruket.
Obs: Denne integrasjonen tar ikke hensyn til strĂžmstĂžtte eller forskjellig effektledd-pris for dag og natt. Mer om dynamisk strĂžmpris i Homey
Etter den siste Homey oppdateringen (versjon 12.06.0) idag sÄ er det nÄ mulighet til Ä styre enheter i Homey basert pÄ ren strÞmpris uten bruk av en ekstern app!
Som nevnt i forrige post sĂ„ kan strĂžmpriser for i dag (og i morgen) vises pĂ„ âEnergiâ siden eller legges til under âHjemâ siden i appen slik:
Det stemmer, Homey har fra 1. oktober gÄtt over til Ä vise strÞmpriser hvert 15. minutt i Homey Energi.
SĂ„ vidt jeg vet, er det forelĂžpig ikke mulig Ă„ endre visningen tilbake til timepriser.
Du kan gjerne spÞrre om dette i den aktuelle Homey Energy trÄden, eller sende inn et Þnske direkte til Homey her.
NÄr det gjelder bruk av Energi-flowkort, benytter disse forelÞpig gjennomsnittsprisen per time. Det betyr at de fortsatt fungerer som tidligere, selv om strÞmprisene nÄ vises per 15. minutt.
âStrĂžmregningâ is cheating on me too. The electricity price doesnât quite match Nordpool. And I use Heating Controller and it turned on the water heater at 9:00 today, but should have been on almost all night when the price was lower!
Itâs been working fine since I installed Heat Controller and StrĂžmregning i sommer.