En av mange som har flyktet fra FH. Brukt de siste dagene på å lese poster, oppskrifter osv uten at jeg opplever at jeg kommer videre.
Ønsker å sette opp prisstyring på feks vvb (denne har puck-rele fra fh som er lagt inn). Sliter imidlertid med å få lagt inn noe som kan fortelle homey hva aktuell spotpris (og det kommende døgnet) er. Ønsker å sette opp en flow slik at vvb kjører de 6 eller 8 billigste timene forutsatt at ikke dette medfører et effekttrinn opp (dette tipper jeg sparegris-appen styrer).
Det jeg som sagt sliter med da jeg ikke er tibber-kunde er å få lagt inn noen måte å mate priser inn til homey. Når jeg leser f.eks på strømpriser-appen at en må inn på avanserte innstillinger finner jeg ingen måte å komme inn på avanserte innstillinger i denne appen.
Noen som gidder hjelpe en frustrert noob litt på vei her?
Hei og velkommen til Homey!
Jeg har foreløpig begrenset erfaring med både Sparegris- og Strømregning-appen da jeg også nylig har gått over fra Futurehome til Homey. Men her er det jeg har funnet ut så langt, spesielt med tanke på Strømregning-appen:
For å komme i gang må du “legge til en ny enhet” og deretter velge “Strømregning” som enhetstype.
Etter at du har lagt den til som en “enhet” så får du tilgang til “Avanserte innstillinger”. Dette er litt misvisende fordi innstillingene ikke finnes i selve appen, men først blir tilgjengelige på “enheten” når den er lagt til.
Neste steg er å videreformidle strømforbruk fra strømmåler (HAN, etc) eller VVB/ rele. Dette kan gjøres relativt enkelt med en Flow hvor du sender effektverdien til Strømregning-appen slik:
(Dette kan også gjøres via mobilappen men det anbefales å gjøre dette i “Advanced Flows” på pc for bedre oversikt og flere muligheter).
Etter dette vil du kunne se strømforbruket i både kr og watt per time, dag, måned, osv.
Så for å unngå å trigge et nytt effektledd og dermed høyere nettleie har jeg laget en enkel Flow som gjør følgende:
Når neste effektledd (f.eks 2kW) nærmer seg så slås varmekabler/etc av i 1t.
Etter 1t så sjekkes det om strømforbruket fremdeles er høyt (f.eks over 1.8kW) og hvis JA så blir påslåing utsatt med 1 ny time. Hvis NEI så slåes varmekabler på.
Når forbruket går endel under effektleddet (f.eks under 1.5kW) så slåes varmekabler på uavhengig om det har gått 1t eller ikke.
Effektledd (kW), inn-/utkoblingstid og grenser (buffer) før effektledd kan justeres til hver enkelt behov😉
Når det gjelder Sparegris-appen så trenger den også tilgang til strømforbruk, enten fra en støttet strømmåler (via HAN) eller fra VVB/rele slik som med Strømregning. Hvis du har en støttet strømmåler, skal den dukke opp under:
Alternativt kan du bruke en Flow for å sende forbruket til Sparegris på samme måte som med Strømregning.
Til slutt anbefaler jeg å gå nøye gjennom alle innstillingene i Sparegris-appen og sette opp riktig spotprisområde, effektledd, enheter osv.
Tusen takk for utfyllende og langt på vei oppklarende svar. Eneste jeg er usikker på er om jeg har fått til dette med å sende sanntidsmåling (via Tibber sin pulse) til appene. Når jeg prøvde å sette opp den flowen du viste ift dette måtte jeg sette inn en verdi for w. Her ble jeg usikker- skal jeg da sette opp en w nær grense for effekttrinn?
Ser jeg glemte å nevne det med “Tags”, det er viktig du velger “Effekt” Tag ifra strømmåler (Tibber) eller VVB hvis du bare ønsker å hente strømforbruk ifra denne. Vær også obs på W og KW så det blir riktige verdier i appen
Slik:
Ang effektrinn så velger du litt eller en endel under det trinnet du vil holde deg under, jeg har valgt 1800W mtp effektrinn 2kW for da har jeg 200W i “buffer” men dette er helt valgfritt. Bruker du en slik Flow for effektrinn og en Flow for strømprisen slik nevnt under så tror jeg du er i mål ang VVB.
Siden du har Tibber og skal “kun” styre VVB etter de billigste timene kan det være like så enkelt å bare bruke en Flow à la noe som den her og droppe Sparegris appen:
Problemet mitt er at jeg IKKE har Tibber (som jeg antar ville forenklet dette noe da jeg kunne hentet strømprisene rett fra dem). Mitt hovedmål er å holde meg innenfor/ under effektledd 10kw. Enn så lenge har jeg heller ikke smart Elbillader slik at jeg tenker jeg vil klare dette hovedsakelig ved å unngå lading, vvb, all gulvvarme og andre standardforbruks-element samtidig. Selvsagt et mål og også få mest mulig til å utnytte den berg og dalbanen strømprisene har utviklet seg til ved å unngå de dyreste timene. Er fremdeles litt frem og tilbake om jeg skal bruke sparegris (som virker å automatisere mye når satt opp) vs strømregning (hvor det meste må settes opp med flows) - om jeg har forstått disse appene rett
Vil jeg unngå behovet for å sette en konkret verdi på effekten ved å bruke tag?
Men igjen - tusen takk for veldig gode og utfyllende svar.
Jeg tolket det som om at du hadde Tibber Pulse siden du nevnte det i siste innlegg.
Det skal være mulig å hente ren strømpris og nettleie rett ut ifra Strømregning appen uten å ha noe strømmåler tilkoblet.
Hvis du ikke har strømmåler for hele boligen så skal det være mulig å “samle” forbruket ved å legge sammen alle effekter ifra VVB, varmekabler, osv så fremt disse rapporterer strømforbruk nøyaktig eller fast forhåndsvalgt effektforbruk. (Det er også være mulig å bestemme en effekt for en enhet ut ifra om den er på eller av hvis den ikke har strømmåler innebygd)
Da kan du lage en Flow der du legger inn alle enheter så summeres de sammen til en Variabel (Tag) som da blir det totale strømforbruket. Denne “Total strømforbruk” Tagen kan du bruke som en “strømmåler” til å forsyne til f.eks Sparegris eller Strømregning.
Du kan lage en tag (Variabel) som henter en verdi fra en annen tag istedenfor en konkret verdi mtp effektrinn osv. Eller du kan bruke en hvilken som helst annen tag i fra hvilken som helst enhet du vil.
Tags er sånn sett ganske geniale og realt å bruke til det meste egentlig. De fleste tag oppdaterer seg automatisk og hele tiden så sånn sett er de levende vs en fast konkret verdi
Husk at du må linke sammen flowkort først for at tag skal dukke opp i neste flowkort, altså skal du bruke en tag ifra “VVB Bad” så må du linke denne til neste flowkort for at den skal dukke opp i listen der.
Hyggelig å hjelpe til da dette er relativ nytt og lærerikt for min del også
Igjen - utrolig takknemlig for at du tar det bryet med å gi så gode og utfyllende svar. Har Tibber pulse fra tidligere kundeforhold hos Tibber og lagt pulse til i Homey. Antar det eneste jeg da må gjøre er å linke pulse til strømregning via en enkel flow? Evt gjøre det samme om jeg velger å bruke sparegris (som jeg fremdeles oppfatter som litt mer automatisert).
Bor i No2 så kommer nok til å gå for norgespris (om)/når den kommer slik at eneste jeg vil ha styring på er at nettleie holdes under effekttrinn
Trivelig å høre : ) Hvis du har fått inn pulse måler i Homey så er det egentlig bare å lage en slik flow med pulse som strømmåler. Akkurat det samme blir for Sparegris.
Sparegris skal være lik FH sitt Strømkontroll system som tar høyde for det meste av faktorer.
Strømregning blir jo egentlig bare en oversikt over strømforbruk/ kostnad men har muligheten til å styre ift effekttrinn osv via flows.
FH var sånn sett noe bedre på denne biten med brukervennligheten ift strømstyring, MEN tilnærmet alt det andre henger de lagt bakom. For å ikke snakke om feil/ forslag som aldri ble utbedret, samt støtte for enheter utover dem sine egne produkter og muligheten til å enkelt lage avanserte flows. Det er bare å glemme å lage litt avanserte flows i FH sitt system (Thingplex), da skal man prøve og feile mye om man i det hele tatt får det til.
Makan til tungvint og uoversiktlig system innpå thingplex sammenlignet med Homey Advanced Flows. Jeg hadde både Phillips Hue og SmartTings sin hub i tillegg kjøre noe via Google Home for at mine enheter skulle være mulig å styre via FH.
Nå går alt rett inn i Homey Pro uten ekstra huber eller problemer
Jeg har forsøkt meg med mye av det tlsvarende som nevnt tidligere i denne tråden. Men i tillegg tatt i bruk Power by the Hour for å hente strømpriser. Alt funker egentlig veldig bra, men .. hver dag i timen mellom kl 13 og 14 skjer det noe rart med strømprisene i appen. Bildet som viser graf over dagens timepriser viser kun en tom graf (uten priser) og de reelle verdiene i tabellen blir feil. Kl 14 ser det ut til at problemet er borte, det vises igjen graf med riktige strømpriser og tabellen inneholder også korrekte verdier. Jeg kan rett og slett ikke finne ut hvorfor denne feilen oppstår i Power by the hour. Antakelig er det noe med publisering av neste dags verdier (som skjer kl 1300) men jeg vet virkelig ikke…Er det noen som har samme erfaring?
Oppdatert kl 1420: Nå er de riktige prisene og grafen tilbake:. Nå er det helt andre og helt korrekte verdier, som stemmer helt overens med verdiene fra andre kidler og NordPool direkte.
Har sett litt i Power By The Hour-tråden, og flere norske brukere har rapportert det samme problemet til utvikleren for en stund tilbake.
Foreløpig virker det som det kun gjelder norske brukere.
Jeg har forsøkt å deaktivere automatisk oppdatering av valutakurs i appen for å se om det har noe effekt, da det kan være relatert.
Kan være en god idé at flere norske brukere rapporterer dette til utvikleren, det er mulig det blir nedprioritert hvis det kun er noen få som melder fra. Jo flere som sier fra, jo større sjanse er det for at det blir tatt tak i
Har forsøkt flere ganger.
Men siden det synes kun å gjelde for norske bruker, er det null respons fra utvikler.
Han svarer ikke engang på mine henvendelser her, men fint om andre også rapporterer dette til han.
Oppdatering:
De siste dagene har Power By The Hour (PBTH) ikke hatt prisutfall kl. 13 slik som tidligere. Jeg mistenker at dette enten er løst gjennom den siste programoppdateringen av Homey, eller at det skyldes at jeg tok strømmen til Homey for et par dager siden.
Hvis dere fortsatt opplever problemer med PBTH-appen, kan Heat Controller-appen være et alternativ. Den har flowkort med stort sett de samme funksjonene som PBTH, men siden den henter data fra Strømregning-appen så tar den med effektledd (nettleie) i vising av strømprisen i appen. Heat Controller-appen
I tillegg har Homey nylig lansert integrasjon av dynamisk strømpris i Energy-siden i Homey-appen, hvor man kan se strømprisen direkte sammen med strømforbruket.
Obs: Denne integrasjonen tar ikke hensyn til strømstøtte eller forskjellig effektledd-pris for dag og natt. Mer om dynamisk strømpris i Homey
Etter den siste Homey oppdateringen (versjon 12.06.0) idag så er det nå mulighet til å styre enheter i Homey basert på ren strømpris uten bruk av en ekstern app!
Det stemmer, Homey har fra 1. oktober gått over til å vise strømpriser hvert 15. minutt i Homey Energi.
Så vidt jeg vet, er det foreløpig ikke mulig å endre visningen tilbake til timepriser.
Du kan gjerne spørre om dette i den aktuelle Homey Energy tråden, eller sende inn et ønske direkte til Homey her.
Når det gjelder bruk av Energi-flowkort, benytter disse foreløpig gjennomsnittsprisen per time. Det betyr at de fortsatt fungerer som tidligere, selv om strømprisene nå vises per 15. minutt.
“Strømregning” is cheating on me too. The electricity price doesn’t quite match Nordpool. And I use Heating Controller and it turned on the water heater at 9:00 today, but should have been on almost all night when the price was lower!
It’s been working fine since I installed Heat Controller and Strømregning i sommer.