Du kan legge inn bÄde MVA og en fast verdi for nettleie, men ikke strÞmstÞtte eller ulik nettleie for dag og natt.
Flere har allerede forespurt dette til Homey, sĂ„ forhĂ„pentligvis er det ikke sĂ„ langt unnađ
Nettleie i Homey Energi â Adjusting your dynamic electricity price in Homey
NÄr det gjelder StrÞmregning, har jeg selv mÄttet legge inn egne verdier for nettleien siden appen ikke har blitt oppdatert pÄ en stund. Jeg har ogsÄ lagt merke til at den runder strÞmprisen opp eller ned, sÄ den stemmer ikke helt 100%.
Kan hende det har skjedd noe i forbindelse med de nye 15-minuttersprisene fra Nord Pool.
NĂ„r det gjelder Heat Controller, kan du sjekke under âInnsikterâ eller âLoggâ pĂ„ enheten for Ă„ fĂ„ en pekepinn pĂ„ hvorfor den ikke slo pĂ„ VVB nĂ„r prisen var lav.
Jeg bruker ikke Heat Controller lenger etter at Homey innfĂžrte Energi flowkort.
Her er forresten min flow for styring av varmekabler basert pÄ strÞmpris, samt begrensning av nettleie/ effektledd ved Ä slÄ av/ skru ned varmekabler nÄr grensen nÊrmer seg.
Har ogsÄ lagt inn et par faktorer mtp Hjemme/ Borte/ Ferie.
Det er riktig som du sier at Sparegris- og StrÞmregning-appene er i utgangspunktet ikke nÞdvendige lenger, nÄ som Homey har fÄtt nye flowkort for bÄde strÞmpris og historisk forbruk.
NÄr det gjelder HAN-mÄler/strÞmmÄler sÄ rapporterer den flere verdier, der Importert energi (kWh) viser totalt forbruk siden mÄleren var ny.
Mens Effekt (W) viser strĂžmforbruket i sanntid. For Ă„ kutte forbruk nĂ„r kapasitetsleddet nĂŠrmer seg, mĂ„ du bruke NĂ R flowkortet som heter: âEffekt blir stĂžrre enn 9500 W i 60 minutterâ.
Da kan for eksempel varmekabler kobles ut nĂ„r du nĂŠrmer deg grensen. Du trenger ogsĂ„ et NĂ R flowkort som kobler dem inn igjen nĂ„r effekten synker, for eksempel âEffekt blir mindre enn 8000 W i 60 minutterâ.
Jeg anbefaler Ă„ teste dette i praksis, da jeg er litt usikker pĂ„ om flowkortet krever sammenhengende forbruk over 9500 W i 60 minutter. Det kan hende at smĂ„ âdippâ i effektforbruket gjĂžr at flowen ikke trigges slik man forventer.
Fordelen med StrĂžmregning-appen er at den tar hensyn âdippâ og de tre hĂžyeste forbrukstimene i lĂžpet av mĂ„neden. Dermed kan du ligge over 10 kW enkelte timer, sĂ„ lenge de Ăžvrige timene ligger lavere. Appen er enkel Ă„ sette opp og gir god oversikt over hvor nĂŠr du ligger kapasitetsleddet.
Her er et par eksempel pÄ hvordan StrÞmregning-appen kan brukes til Ä begrense kapasitetsleddet, du kan ogsÄ styre etter strÞmpris dersom du Þnsker det.
Tusen takk! Eg skal bruke tida framover pÄ Ä lese meg opp slik at eg fÄr laga flows som tek hensyn til bÄde pris og kapasitetsledd, flytting av straumforbruk, og dynamisk elbil-lading. Men enn sÄ lenge fekk eg lagt inn varmekablane slik at 2 av dei slÄr seg ut pÄ 9500 og dei to andre pÄ 7500.
Hei og takk for ovenstĂ„ende eksempel. Jeg er ogsĂ„ pĂ„ jakt etter en fornuftig/enkel flow som styrer samlet forbruk under typisk 10 kw/t. Jeg lurer pĂ„ nĂ„r/hvordan fĂžrste kort blir trigget i ovenstĂ„ende, altsĂ„ hvordan Homey forutser at âForbruk gjeldende time blir stĂžrre enn 8000whâ? Ett eksempel: Kl 1310 er det samlet strĂžmforbruk pĂ„ 7 kw. Elbillader koples til med 7 ytterligere kw, slik at summen blir 14 kw. Tenker Homey da at âgjeldende timeâ er peak-verdien akkurat daâŠeller venter den til neste time med Ă„ summere (og da er det jo for sent)âŠ? AltsĂ„: Hvordan skal gjeldende time oppfattes, og hvordan âserâ Homey inn i fremtiden (neste time)? Jeg har nemlig forsĂžkt ovenstĂ„ende, men fĂ„r ikke triggeren til Ă„ funke korrekt.