Flow for maks kW samtidig belastning

Hei! Har noen en flow som feks kan skru av enheter som feks vaskemaskin og tørketrommel (disse går over kontaktorer styrt via Zwave idag)
Feks ved 4 kw
Og gjerne ved maks kWh på en dag…
Dette for å møte ny effekttariff :slight_smile:

Hei! Jeg har laget en app med tanke på dette med effekttariff: Power of the hour heter den. Du kan legge til en device fra denne og koble den mot f.eks Tibber pulse for å få oversikt over forbruket i hele huset. Du kan bli varslet når faktisk forbruk går over en satt grense, men også estimert forburk. Den kan også varsle når estimert forbruk går under en grense igjen, dette med tanke på at du har redusert forbruket nok til å kunne gå tilbake til normal strømtrekk igjen.

Edit: Appen tar bare for seg time for time, og ikke hele dagen slik du også spørr om.

1 Like

Aah! Tusen takk:) den skal jeg prøve!!

1 Like

God morgen kjeet90! Jeg sliter litt med at den fungerer helt til den skal resette estimertvarsel da kjører den ikke siste flow…? Her er siste flow ser du noen feil?

Hei!

Senest før ser ut til å være feil. Dersom du ønsker å ha f.eks senest 06.55 så må du ha 55 på senest før. Alt er i forhold til klokketime :slight_smile:

Ok hvis jeg endrer senest før til 20 min og tidligst 15 min så skal det gå? Satt å rotet litt med dette igår kveld😬 ble litt sent😅

Da vil den kun ha et 5 minutters tidsvindu hvor den vil varsle om reset, altså f.eks mellom klokken 06:15 til 06:20.

Tidligst etter betyr at den ikke varsler før X antall minutt ut i timen. Senest før er det seneste antall minutter ut i timen den varsler.

Edit: Her er mitt oppsett hvor jeg ønsker varsel når som helst om faktisk forbruk og kun siste halvtime av timen med estimeringsvarsler

Opplagt🙈 bare jeg som har misforstått hele oppsettet takk, ut ifra din effekt antar jeg at du ikke har elbil😅

Flott at det ordnet seg :blush: dårlig med elbil her ja, dessverre :yum:

Ser nå at den vil ikke kjøre flow 3 når estimert varsel blir resatt hva er galt?

Shared Flow | Homey


Hei

Ut ifra bildet du legger ved har ikke estimeringsvarselet ditt blitt trigget, så da er det ingenting som kan bli resatt.

Ble trigget for 4 timer siden, men forbruket sank fort etter det, men flow 3 ville ikke kjøre etter det🤔 17:53 trigget den på estimert varsel og du ser at effekten er under 8000 W nå men ennå ikke skjedd noe.

Resett skjer bare dersom forbruk går under grensen igjen innenfor samme time som den er trigget. Du kan velge å resette varsel på ny time også, men det var ikke aktivert i dine innstillinger ser jeg.

Edit: du har resett varsel på 7000, ikke 8000. Det er estimeringsvarselet som trigges på 8000

Ok trodde den ville resette alt under 7000 W? For det skjer ikke nemlig?! Ok da har jeg aktivert at den resetter ved ny time​:+1::thinking:

Baser på dine innstillinger så vil den varsle om estimert forbruk over 8000Wt i den siste halvtimen av klokketimen. Dersom den har trigget dette varselet i løpet av den tiden og går under 7000Wt igjen så vil den trigge reset-varselet.
Den vil også varsle på faktisk forbruk over 9000Wt når som helst innenfor timen.

Edit:
merk at det er kun innenfor samme klokketime trigger/resett gjør noe. Som du sier at den gikk over 8000Wt klokken 17:53, da måtte det estimerte forbruket gått under 7000 før 18:00 for at reset skulle trigget. (Eller hatt nullstill på ny time aktivert)

Bildene du legger ved sier “Nei” på estimeringsvarsel er sendt denne timen. Da vil ingen resett-trigger kunne skje.

Ok! Når jeg da har aktivert resett hver nye time så vil det gå en hel time til før den vil kjøre flow 3? Forstått det rett da?

Den vil ikke kjøre den med mindre estimeringsvarselet har trigget den inneværende timen. En reset kan ikke skje uten at et varsel har vært aktivert den samme timen.

Du kan bruke flow-trigger-cardet “Ny time startet” dersom du vil kjøre en resett-flow hver time.

1 Like

Mulig jeg misforstår hva du ønsker å oppnå, men jeg prøver meg:

La oss ta for oss klokketimen 18:00-19:00

  • Du ønsker å få varsel om faktisk forbruk over 9000Wt når som helst i løpet av timen.
  • Du ønsker å få varsel ved estimert forbruk over 8000Wt mellom 18:30 og 19:00. (Setter da ned temperatur)
  • Du ønsker å få varsel dersom estimerte forbruket går under 7000Wt igjen (og det skjer KUN hvis forbruket allerede har vært over 8000Wt denne samme timen, mellom 18:30-19:00). (Setter da opp igjen temperatur)
  • Du ønsker resett ved ny klokketime dersom estimeringsvarselet har vært aktivert (mellom 18:30 og 19:00). (Setter da opp igjen temperatur)

Da vil det være tilstrekkelig med å aktivere innstillingen “Nullstill varsel ved ny time” i forhold til innstillingene dine lenger opp i tråden her. Og du trenger da bare “Estimeringsvarsel resatt”-flowcard, men ikke “Ny time startet”-flowcard.
For da har kun temperaturen ha blitt satt ned dersom estimeringsvarselet har vært aktivert, og resett vil enten trigge ved et lavere estimert forbruk eller ved overgang til en ny time.

Hei kjeet90
Håper du kan hjelpe meg litt i gang. Power of the hour. Hvordan starter jeg i Homey appen for å begynne med den? Jeg har installert power of the hour appen i Homey appen, men kommer ikke videre. Jeg har en Aeotec Heavy Duty Switch som er koblet til vvb.