Strømkontroll uten tibber

Hei

Jeg er helt ny med Homey etter overgang fra Futurehome, og ønsker i prinsippet det samme oppsettet med Max belastning per time og de 10-12 rimeligste timene per døgn for de strømkrevende enhetene i huset.

Jeg ønsker heller ikke bli avhengig av Tibber i løsningen, jeg har forsøkt meg litt med ‘sparegris’ og ‘happy spot price’ men føler ikke helt jeg mestrer dette.

Jeg har tatt med meg han enheten fra futurehome, og trenger vel i prinsippet bare en app og kommando som sier noe om aktuell strømpris for dagen for no01.

Super glad for alle innspill og hvordan rekkefølge og oppsett må bli i flow.

Stian

Først av alt, velkommen til Homey Community!

For å være sikker på at du er klar over forumreglene, vennligst les innlegget Velkommen til forumet! her.
(Oversatt med deepl.com)

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.

Beklager om jeg har fått gjort noe feil, har lest meg opp og forsøkt å finne svaret via andre, men ikke klart å bli klok. Derfor spør jeg på min måte og håper det er greit :blush:

1 Like

Therefore moved to 🇳🇴 Norsk (Norwegian) - Homey Community Forum

pls look at this app [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year

1 Like

Hei og velkommen til Homey!

Jeg har også flyttet nylig over ifra FH til Homey og angrer på at jeg ikke har gjort det tidligere😎

Appen “Strømregning” er fin å bruke til diverse flows ifbm strømforbruk, effektledd osv.

Ang maks begrensning ift effektledd så kan det settes opp relativt enkelt slik:

Ang flow ift de 10-12 billigst timene så er det beste å bruke Tibber eller så kan du bruke Power By The Hour. Husk å se igjennom alle instillinger nøye så det blir korrekt😉

Mer info se linker i denne tråden.

1 Like

Det jeg stanger hodet i veggen på er flowen som skal mate forbruk fra pulse til strømregning hvor jeg må sette inn en verdi for watt når strømbruket endres?
Har lagt dette litt på hyllen til ferien er forbi men har ikke gitt opp helt enda

Jeg har ikke strømmåler fra Tibber selv, men ser i appen at det finnes to nesten identiske kort. Det kan være du må bruke det andre kortet :thinking:

Hvis jeg forstår deg riktig, så skal du ikke skrive inn et tall der det står “Effekt/Watt”, men heller bruke #Effekt-taggen fra Tibber-måleren. Denne taggen oppdaterer strømforbruket (Watt-verdien) automatisk til Strømregning-appen.

Når du klikker på taggen (“lappen”), får du opp en liste med alle tilgjengelige verdier fra alle enheter som er koblet til Homey.
Der må du finne #Effekt-taggen fra Tibber-måleren.
Du kan søke etter navnet på måleren eller bla deg ned i listen.

Du må også sjekke om verdien rapporteres i W eller kW:

• Hvis verdien er for eksempel 2500, er det W.
  • Hvis det står 2.5, er det kW.

På min strømmåler er det Watt. Hvis du velger kW så husk å dele på 1000 for å få riktige verdier ift kWh i flows mtp mine eksempler :wink:

Noe slik skal det se ut på PC:

Og noe slik på mobil appen:

Når riktig tag er valgt, må du huske å lagre.
Da skal Strømregning-appen begynne å oppdatere seg etter noen minutter.

Gi beskjed hvis det fortsatt ikke fungerer, så ser vi videre på det😉

1 Like

Kunne du delt hva som skjer videre med din flow? For eksempel, når slår termostater, VVB og elbillader seg på igjen, etter at de har blitt slått av gjennom denne flowen? :slight_smile:

Det kan jeg gjøre! Her er et eksempel på en flow der elbillader, termostat og lignende enheter slår seg på igjen når strømforbruket den siste timen har falt godt under valgt effektledd.
Dette gir en buffer, slik at man unngår at enhetene må slå seg på og av igjen etter bare noen minutter fordi forbruket allerede ligger tett opp mot grensen.

Som du ser i eksempelet, er elbilladeren høyest prioritert, den slår seg av sist og på først, mens varmekabler (lavest og medium prioritert) slår seg av først/ nest sist og på sist.

Du kan også sette opp en timer, f.eks. at enhetene slår seg på igjen etter én time. Eller du kan bruke andre betingelser, som at temperaturen har falt mer enn 3 grader, strømprisen er lav, klokkeslett er xx, eller at du manuelt ønsker å overstyre systemet.

Mulighetene er mange og nærmest uendelige, det handler bare om hva som passer dine behov og preferanser :wink:
Husk å teste flowene før du stoler 100% på dem. Det gjør du enkelt ved å trykke på den blå play-knappen (logo) på første flowkort eller høyreklikke og velge “Test herifra” på hvliken som helst flowkort😏

1 Like

Finnes det en enkel måte å vise dagens strømpris på Hjem-skjermen? Har funnet en widget som heter Dagens strømpris, men den viser bare fra midnatt og frem til nåværende tidspunkt, og ikke resten av dagen. Noen som vet? :slight_smile:

Hvis du tenker på Hjem-skjermen i Homey-appen, så kan du vise nesten alle typer verdier fra alt som er koblet til Homey :smiling_face_with_sunglasses:

Verdiene kan du legge til enten på Hjem-skjermen eller på Homey Dashboard, alt etter hva som passer deg best.

For å gjøre dette velger du kontrollprogrammet “Innsikter (diagramlinje)”, og deretter enheten/type du ønsker å vise for eksempel Strømregning, Power by the hour, eller en annen enhet med relevante verdier :wink:

Her er et eksempel på strømpris (de siste 24t) hentet fra Strømregning og strømpris (står de neste 8t men mistenker det er de siste 24t) fra Power by the hour.
Merk at ikke alle faktorer som mva, nettleie og strømstøtte nødvendigvis er inkludert her. Instillinger i appen må sjekkes for å vite hva som blir inkludert i diagramet.
Du må se bort ifra mine verdier på strømpris da det er forskjellige soner (NO1 og NO3) og verdier som vises😏

Velger du derimot Kontrollprogramet "Kamera (øyeblikkesbilde)" også “Power by the hour” så skal det komme opp riktige verdier. (Du kan se hele dagen idag og imorgen).

Disse verdiene kan du se via Strømregning-appen:

Og disse kan du se i Power by the hour:

1 Like