Styring etter prisnivÄ, fra Tibber

Hei,
Jeg har hatt Homey Pro i en liten stund nÄ og er veldig fornÞyd med den, jeg har ikke brukt den til avansert styring enda men med den veien strÞmprisene gÄr her i SÞr Norge sÄ begynner dette Ä bli mer og mer relevant.

Jeg hadde en ide med Ä styre VVB etter prisnivÄ taggen som jeg fÄr fra Tibber.
Men her mÞtte jeg en utfordring, med slik Tibber beregner pris nivÄene.

Er det noen her inne som har funnet en lÞsning pÄ hvordan vi kan styre det slik at det gÄr pÄ nÄr prisen er pÄ det laveste for gjeldene dag? Jeg hadde sett for meg de samme fem nivÄene men for en dag om gangen.

Eg bruker disse to appene, som fungere utmerket til Ä styre ting basert pÄ strÞmprisen:

Bruker hovedsakelig Heating-Controller appen, der eg fÄr strÞmprisen inn og basert pÄ det kan eg velge Ä slÄ av ting nÄr strÞmmen er dyreste innenfor en tidsperiode ilÞpet av et dÞgn,

Legger ved en simpel flow der eg slÄr pÄ ting nÄr strÞmmen er billigste ilÞpet av to timer mellom 07:00-23:00.

Takker for kjapt svar, skal teste dette i kveld og se om jeg kan fÄ satt det opp!

SpÞrsmÄl ang. flow du bruker her, vil det utstyret du legger til pÄ denne flowen slÄ seg av igjen etter de 2 timene eller blir det stÄende pÄ til du skrur det av?

Jeg har prÞvd meg litt frem ogsÄ med panelovner, men ikke helt i mÄl. Ny med pro-versjonen av flows. Har bedt den sende meg meldinger nÄr den endrer, but so far nothing.
Frem til nÄ har jeg kun styrt ovnene pÄ tid - hÞyere temperatur pÄ natta og midt pÄ dagen nÄr det er billig, og lavere pÄ morgenen og ettermiddagen, men det blir veldig upresist.
Tar gjerne imot tips om noen ser noe riv ruskende galt i flowen under her.

NÄ har jeg ogsÄ prÞvd meg pÄ VVB. Har to stk av dem, en pÄ 3000w og en pÄ 2000w. Fungerer utmerket med Homey og Tibber. Eneste jeg mÄ fÄ til nÄ er at ikke ovnene, VVB og elbilene skrur seg pÄ samtidig slik at fastleddet blir skyhÞyt.

Hei,
jeg endte opp med Ă„ bruke de to appene som JohanN anbefalte og det virker veldig greit for meg med styring av VVB.

Tester ogsÄ ut denne pÄ lading av hybridbil. Til nÄ har det funket helt fint.

Det neste blir Ä se pÄ power of the hour appen og se om det er noe jeg trenger. jeg er enda ikke over 5kWh time leddene sÄ haster ikke. Men jo mer jeg leker med dette jo mer kjÞres samtidig pÄ de billige timene. SÄ vurdere og legge den til for Ä se om jeg kan fÄ den til Ä virke.

Og til deg @Nitram jeg prÞvde meg ogsÄ med Ä bruke den innebygde pris gjennomsnittet til tibber, men det funket veldig dÄrlig for meg. pga mÄten den blir regnet ut pÄ. (se bilde som ligger i den fÞrste posten min)

KjÞrer en mye enklere flow. VVB fÄr lov Ä stÄ pÄ de 8 billigste timene i dÞgnet. Dvs at normalt sett vil den alltid vÊre varm pÄ morgenen, og hvis det er en prisdipp pÄ dagtid, som det var i dag kl 14-16 sÄ vil den booste litt da ogsÄ. SÄ bruker jeg signaler fra POTH appen for Ä skru av VVB hvis estimert forbruk vil overstige satt grense. Samme med elbillader.

Ser at Tibber har kommet med effekt-styring ogsÄ nÄ, sÄ de kan justere elbil-lading. Fordelen her er at de kan justere ned ladeeffekten og ikke bare skru av/pÄ, sÄ kanskje en kombo med Homey + tibber kan funke der. Hvis ikke satser jeg pÄ at Sparegris appen i fremtiden vil kunne effektstyre Easee

NĂ„ som effektbasert tariff har slĂ„tt inn sĂ„ kjĂžrer jeg VVB dersom effekt er lavere enn X og “current price is x percent below average of the next y hours”. Har egen flow som kjĂžrer dersom vvb ikke har vĂŠrt pĂ„ i 48h sĂ„nn at legionellan ikke tar oss.

Kunne du ha delt flowen din? Jeg er alltid ute etter og lÊre nye og enklere mÄter Ä gjÞre ting pÄ.
Er helt ny pÄ Homey fronten, har ikke hatt den mer en et par mÄneder sÄ jeg har masse Ä lÊre.

Det kan du fÄ til pÄ flere mÄter, men jeg bruker sparegris appen. Den er laget for slikt.

Jeg regner med at den som heter “piggy bank” er det samme som sparegris?
Jeg klarer ikke heeelt Ä skjÞnne hvordan best Ä fÄ den til, men sÄ har jeg heller ikke brukt sÄ mye tid pÄ den ennÄ. Har du en flow du kan dele som eksempel? :slight_smile:

Det er den som omtales som piggy bank i forumet, ja.
Mesteparten av oppsettet gjÞre ved konfigurasjon av appen, og ikke i flows. Hvis du vil styre VVB pÄ grunnlag av strÞmpris sÄ kan du dele opp i soner i Homey. Hver VVB kan vÊre i sin egen sone. SÄ kan du bruke flows til slÄ av og pÄ soner som funksjon av strÞmpris.

I konfig i Sparegris setter du opp hvilke enheter den skal styre. SÄ setter du prioritet pÄ hver enhet (f.eks releene som styrer vvb). Da vil Sparegris selv slÄ av og pÄ enheter som funksjon av hvor nÊr maksgrense pr time du er. Den lavest prioriterte enheten slÄs av fÞrst.

Hvis du bruker sparegris til Ä styre ovner sÄ kan den justere temperaturen som funksjon av strÞmpris, men det bruker ikke jeg.

Noen som har peiling pÄ nÄr/hva som skal til for at disse appene blir tilgjengelig pÄ homey bridge?
Evt alternativ prisnivÄ-styring til bridge?