Styring etter prisnivå, fra Tibber

Hei,
Jeg har hatt Homey Pro i en liten stund nå og er veldig fornøyd med den, jeg har ikke brukt den til avansert styring enda men med den veien strømprisene går her i Sør Norge så begynner dette å bli mer og mer relevant.

Jeg hadde en ide med å styre VVB etter prisnivå taggen som jeg får fra Tibber.
Men her møtte jeg en utfordring, med slik Tibber beregner pris nivåene.

Er det noen her inne som har funnet en løsning på hvordan vi kan styre det slik at det går på når prisen er på det laveste for gjeldene dag? Jeg hadde sett for meg de samme fem nivåene men for en dag om gangen.

Eg bruker disse to appene, som fungere utmerket til å styre ting basert på strømprisen:

Bruker hovedsakelig Heating-Controller appen, der eg får strømprisen inn og basert på det kan eg velge å slå av ting når strømmen er dyreste innenfor en tidsperiode iløpet av et døgn,

Legger ved en simpel flow der eg slår på ting når strømmen er billigste iløpet av to timer mellom 07:00-23:00.

1 Like

Takker for kjapt svar, skal teste dette i kveld og se om jeg kan få satt det opp!

Spørsmål ang. flow du bruker her, vil det utstyret du legger til på denne flowen slå seg av igjen etter de 2 timene eller blir det stående på til du skrur det av?

Jeg har prøvd meg litt frem også med panelovner, men ikke helt i mål. Ny med pro-versjonen av flows. Har bedt den sende meg meldinger når den endrer, but so far nothing.
Frem til nå har jeg kun styrt ovnene på tid - høyere temperatur på natta og midt på dagen når det er billig, og lavere på morgenen og ettermiddagen, men det blir veldig upresist.
Tar gjerne imot tips om noen ser noe riv ruskende galt i flowen under her.

Nå har jeg også prøvd meg på VVB. Har to stk av dem, en på 3000w og en på 2000w. Fungerer utmerket med Homey og Tibber. Eneste jeg må få til nå er at ikke ovnene, VVB og elbilene skrur seg på samtidig slik at fastleddet blir skyhøyt.

Hei,
jeg endte opp med å bruke de to appene som JohanN anbefalte og det virker veldig greit for meg med styring av VVB.


Tester også ut denne på lading av hybridbil. Til nå har det funket helt fint.


Det neste blir å se på power of the hour appen og se om det er noe jeg trenger. jeg er enda ikke over 5kWh time leddene så haster ikke. Men jo mer jeg leker med dette jo mer kjøres samtidig på de billige timene. Så vurdere og legge den til for å se om jeg kan få den til å virke.

Og til deg @Nitram jeg prøvde meg også med å bruke den innebygde pris gjennomsnittet til tibber, men det funket veldig dårlig for meg. pga måten den blir regnet ut på. (se bilde som ligger i den første posten min)

1 Like

Kjører en mye enklere flow. VVB får lov å stå på de 8 billigste timene i døgnet. Dvs at normalt sett vil den alltid være varm på morgenen, og hvis det er en prisdipp på dagtid, som det var i dag kl 14-16 så vil den booste litt da også. Så bruker jeg signaler fra POTH appen for å skru av VVB hvis estimert forbruk vil overstige satt grense. Samme med elbillader.

Ser at Tibber har kommet med effekt-styring også nå, så de kan justere elbil-lading. Fordelen her er at de kan justere ned ladeeffekten og ikke bare skru av/på, så kanskje en kombo med Homey + tibber kan funke der. Hvis ikke satser jeg på at Sparegris appen i fremtiden vil kunne effektstyre Easee…

Nå som effektbasert tariff har slått inn så kjører jeg VVB dersom effekt er lavere enn X og “current price is x percent below average of the next y hours”. Har egen flow som kjører dersom vvb ikke har vært på i 48h sånn at legionellan ikke tar oss.

Kunne du ha delt flowen din? Jeg er alltid ute etter og lære nye og enklere måter å gjøre ting på.
Er helt ny på Homey fronten, har ikke hatt den mer en et par måneder så jeg har masse å lære.

Det kan du få til på flere måter, men jeg bruker sparegris appen. Den er laget for slikt.

Jeg regner med at den som heter “piggy bank” er det samme som sparegris?
Jeg klarer ikke heeelt å skjønne hvordan best å få den til, men så har jeg heller ikke brukt så mye tid på den ennå. Har du en flow du kan dele som eksempel? :slight_smile:

Det er den som omtales som piggy bank i forumet, ja.
Mesteparten av oppsettet gjøre ved konfigurasjon av appen, og ikke i flows. Hvis du vil styre VVB på grunnlag av strømpris så kan du dele opp i soner i Homey. Hver VVB kan være i sin egen sone. Så kan du bruke flows til slå av og på soner som funksjon av strømpris.

I konfig i Sparegris setter du opp hvilke enheter den skal styre. Så setter du prioritet på hver enhet (f.eks releene som styrer vvb). Da vil Sparegris selv slå av og på enheter som funksjon av hvor nær maksgrense pr time du er. Den lavest prioriterte enheten slås av først.

Hvis du bruker sparegris til å styre ovner så kan den justere temperaturen som funksjon av strømpris, men det bruker ikke jeg.

Noen som har peiling på når/hva som skal til for at disse appene blir tilgjengelig på homey bridge?
Evt alternativ prisnivå-styring til bridge?