Spar strøm varmtvannsbereder

Hei er det noen som kan dele en flow for styring av varmtvannsbereder ? Ønsker en flow som kun varmer opp vannet når strømmen er på sitt “rimeligste”.

Jeg har montert et rele som skrur av og på

Jeg har Tibber som leverandør. Bruker Tibbers app og får strømprisen pr time.
Har en flow som kjøres hver gang prisen endres og som slår på releet de 14 billigste timene i døgnet, og bare når strømmen ikke er dyrest blant de 3 neste timene. På den måten vil vvb typisk starte på de billigste punktene i døgnet. Dette funker ok, forutsatt at vvb rekker å varme opp vannet i løpet av en time. Det gjør den hos oss.

Jeg antar at det avhenger av appen som gir deg strømprisen hvilke flow cards du har tilgjengelig for å velge de billigste timene.

I tillegg bruker jeg sparegris åpen for å sikre at vvb slås av dersom forbruket forøvrig blir for høyt.

1 Like

Hei, @isitsmart
jeg bruker denne flowen til å styre min VVB og det virker bra for meg.


Her tar den de 5 billigste timene mellom 21 - 07 der den legger inn. Og så har jeg valgt at den skal kunne legge inn de 2 rimeligste timene ila dagen.

Appene jeg bruker her er:

Og jeg er medlem av Tibber, og har montert Tibber pulse.

4 Likes

De 2 på toppen er ikke nødvendig eller? ( the power changed og update consumption ) kortene

Skrur av og på med elko 16a smartplug

Har ikke noen måling på strømmåler

Hei,
For at den flowen jeg bruker skal virke er de nødvendige. Det er til strømregning appen.

Jeg har lagt inn Norwegian Electricity Bill og Heating Controller, begge kommer opp under apper, men de kommer ikke opp som valg når jeg starter en ny flow. Er det noen som kan si hvorfor?

du må legge til noen devicer først da. trykk på + på device fanen og legg til

Da har jeg fått det til, takk for hjelpen :grinning: :grinning:

Hei, prøvde å lage til denne flowen som illustrert på screenshot. Når jeg også legger inn slå av så slår flowen den på og deretter av igjen etter 1 sekund. Sikkert en bagatell, men burde vel kommet inn enn “eller” ett sted.
Ser du har alle flowene på samme diagram, men i appen vises det ikke likt. Tips?

Det er laget i avanserte flows, det er noe ekstra du kan kjøpe. Trur ikke det vil virke bare i app.

Hei Jeg har prøvd denne her. men får ikke flowen til å gå på hp23.

har w.måler fra oss/vibb.

men lagt inn de verdiene som du har lagt opp :smile:

vet det er en stund siden du har lagt ut denne.