Strømstyring med Homey eller tibber/vibb

Hei

Jeg tenker at dersom du kun skal styre elbillader, noen få lys og en varmtvannsbereder så kan dette fint gjøres i Tibber. Som du nevner er det litt hipp som happ hva man velger i et slikt scenario. Men siden du allerede har Homey gir det god mening å samle alt der for bedre oversikt og kontroll.

Dersom skal legge til en del flere enheter så vil det være mest hensiktsmessig å samle alt i Homey. Da får du én felles plattform med full kontroll og komplett oversikt over boligen.

I mitt tilfelle er det hovedsakelig varmekabler jeg styrer med tanke på å unngå neste effektledd. Jeg har ikke elbillader og øvrig oppvarming skjer via fjernvarme. Men for styring av dette har jeg laget en Flow i kombinasjon med Strømregning-appen (som henter strømpriser, effektledd, forbruk, osv).

Ellers benytter jeg Homey til å styre nesten alt i boligen med over 70 tilkoblede enheter.
Her er noen eksempler:

• Helautomatisk styring av lys, varme, ventilasjon, persienner, sensorer og mer basert på tilstedeværelse, moduser og tidspunkt ift solnedgang (f.eks. hjemme, borte, dag, kveld, natt, morgen, hverdag og helg).
  • Strømbegrensing av enheter for å unngå dyrere effektledd.
  • Ved utløst brannalarm så:
    • Alt lys slås på
    • All varme og elektriske apparater slås av (stekeovn, oppvaskmaskin, vaskemaskin, platetopp, vannkoker osv.)
    • Persienner heves
    • Ventilasjon stoppes
    • Varsling til telefon med mulighet til å avstille ved falsk alarm
    • Enheter går automatisk tilbake til opprinnelig stand ved tilbakestilling av brannalarm
  • Varslinger ved vannlekkasje, høy temperatur, bevegelse, åpning/lukking av dører og vinduer m.m.
  • Ventilasjon styrt av Co2 og luftfuktighet, kjøkkenvifte starter/stopper automatisk ved bruk av platetoppen.
  • Med mer…

Homey gir stor fleksibilitet og kontroll spesielt når man har mange smarte enheter i hjemmet. Man kan også skreddersy grafer, status osv i appen og på nettbrett/ pc for enda bedre oversikt.