Blir ikke helt klok på hva som blir beste løsning for strømstyring.
Har handlet en tibber pulse og homey pro, samt noen smart plugs til å begynne med.
Det jeg i utgangspunktet tenkte på var lys/varme styring, men så begynte tankene rundt strøm generelt å komme.
Så da er spørsmålet, hvis type tibber og vibb appene styrer elbil lading og en del annet basert på pris og evt kWh maks grense per time, trenger man da egentlig homey pro til dette?
Eller er det like greit å samle alt i homey, ikke benytte smart funksjonene til tibber/vibb appene og heller koble på elbild lader i “sparegris” appen evt andre homey apps?
Eller er det bare helt hipps om happ?
Ønsker jo også å kunne få grafet opp på en fin måte hva i huset som bruker strøm, styre lading/vvb o.l. til å bruke strøm når strøm er billigst og mest mulig jevnt fordelt utover døgnet.
Jeg tenker at dersom du kun skal styre elbillader, noen få lys og en varmtvannsbereder så kan dette fint gjøres i Tibber. Som du nevner er det litt hipp som happ hva man velger i et slikt scenario. Men siden du allerede har Homey gir det god mening å samle alt der for bedre oversikt og kontroll.
Dersom skal legge til en del flere enheter så vil det være mest hensiktsmessig å samle alt i Homey. Da får du én felles plattform med full kontroll og komplett oversikt over boligen.
I mitt tilfelle er det hovedsakelig varmekabler jeg styrer med tanke på å unngå neste effektledd. Jeg har ikke elbillader og øvrig oppvarming skjer via fjernvarme. Men for styring av dette har jeg laget en Flow i kombinasjon med Strømregning-appen (som henter strømpriser, effektledd, forbruk, osv).
Ellers benytter jeg Homey til å styre nesten alt i boligen med over 70 tilkoblede enheter.
Her er noen eksempler:
Helautomatisk styring av lys, varme, ventilasjon, persienner, sensorer og mer basert på tilstedeværelse, moduser og tidspunkt ift solnedgang (f.eks. hjemme, borte, dag, kveld, natt, morgen, hverdag og helg).
Strømbegrensing av enheter for å unngå dyrere effektledd.
Ved utløst brannalarm så:
Alt lys slås på
All varme og elektriske apparater slås av (stekeovn, oppvaskmaskin, vaskemaskin, platetopp, vannkoker osv.)
Persienner heves
Ventilasjon stoppes
Varsling til telefon med mulighet til å avstille ved falsk alarm
Enheter går automatisk tilbake til opprinnelig stand ved tilbakestilling av brannalarm
Varslinger ved vannlekkasje, høy temperatur, bevegelse, åpning/lukking av dører og vinduer m.m.
Ventilasjon styrt av Co2 og luftfuktighet, kjøkkenvifte starter/stopper automatisk ved bruk av platetoppen.
Med mer…
Homey gir stor fleksibilitet og kontroll spesielt når man har mange smarte enheter i hjemmet. Man kan også skreddersy grafer, status osv i appen og på nettbrett/ pc for enda bedre oversikt.
Så man kan vel da si at ett helt enkelt oppsett med få enheter og minimalt behov for tilpasning så vil det fungere å bare bruke tibber appen.
Ønsker man mer automatisering og type dashboard med knapp for “nå skal jeg se film - rullegarden går ned, lys skrus av, TV skrus på osv”.
Samt ennå mer kontroll på strømstyring så kan man egentlig ha hvilken som helst strømleverandør (selv uten noen form for app) og da bare gjøre alt i homey, gjerne da ha en tibber pulse (eller tilsvarende) for å få i gang info på total bruk.
Da selv ting som holde seg under gitt energiledd, av og på med elbil lader, VVB osv osv kan fint gjøres i homey uten behov for strømselskap app.
Ja det stemmer men du bør sjekke i Tibber Store eller Tibber appen hvilke enheter som støttes via WIFI (uten behov for en smarthub) da dette er svært begrenset sammenlignet med Homey.
For å bruke smarte produkter som kommuniserer via trådløse protokoller som ZigBee og Z-Wave trenger du en smarthub.
" Hvis du ser ikonet nedenfor på et produkt i Tibber Store, betyr det at det kan kobles direkte til Tibber, helt uten en smarthub eller annet tilbehør. Du finner informasjon om alle tilgjengelige Power-ups i appen."
Vibb tilbyr også “smartstyring” men dette gjelder hovedsakelig støttede varmepumper, termostater og panelovner så derav et noe mer begrenset bruksområde.
Det er også helt korrekt slik du nevner at strømstyring i Homey (f.eks. med eller uten bruk av Homey appene Sparegris, Strømregning eller lignende) fungerer uavhengig av hvilken strømleverandør eller hvilken strømmåler du har. Alt kan integreres og styres direkte i Homey uten å være avhengig av tredjepartsapper fra strømleverandøren (med enkelte unntak).
Håper det er greit at jeg slenger meg inn her. Er i samme situasjon, flyttet fra FH til Homey og har Tibber. Har satt opp Pulse og Sparegris-appen, og 16a releet til VVB. I dag tidlig var det dusjing i kaldt vann
Ser på effektforbruket til VVB at den har prøvd å slå seg på flere ganger men at Sparegris har slått den av igjen.
Hva slags instillinger bruker folk for å forhindre dette? Har midlertidig deaktivert styring av VVB i Sparegris…