Ervaring Smart elektrische convector radiatoren Homey

Korte situatie omschrijving:
Eengezinswoning (huur) woonkamer, open keuken, 2 slaapkamers, werkkamer, douche
Huidige verwarming CV TADO / oude radiatoren niet geschikt TADO radiatorknoppen
Verwarming in werkkamer Duux Edge 1000
Zonnepanelen aanwezig

Ik heb afgelopen maart een Duux Edge gekocht om hiermee de werkkamer te verwarmen op de momenten dat ik thuis werk zodat ik overdag niet het hele huis hoef te verwarmen met de CV. Dat werkt prima alleen is het soms wel koud als je in pauze of lunch even in de woonkamer zit.
Nu de winter aan komt wil ik graag gedeeltelijk overschakelen naar elektrisch verwarmen overdag in de werkkamer, keuken, slaapkamer en woonkamer (open keuken) wat gedeeltelijk gecompenseerd wordt door de zonnepanelen en in de avond overschakelen naar CV die gestuurd wordt door TADO.

TADO is een geweldig systeem, de APP, schema’s en integratie in Homey werken perfect. Een groot pluspunt van TADO als ik weg ga zet de locatiefunctie van zelf de thermostaat lager en zet de thermostaat weer terug naar het schema als ik thuis kom. Een groot minpunt gasverbruik.

De Duux Edge verwarmt mijn werkkamer goed, APP ziet er netjes uit maar heeft zeker nog werk nodig maar het ontbreekt aan locatiefunctie en die gaat er volgens Duux ook niet komen. Daarnaast heb ik begrepen uit het forum dat Duux is gestopt met ondersteuning van een aantal apparaten waardoor sturing via Homey geen optie is. Ik heb de Duux Edge achter een smart power switch gehangen om te kijken wat de Duux doet als de smart switch uit en weer ingeschakeld wordt maar dit is geen oplossing de Edge gaat naar de stand-by stand terug en vervolgt niet de laatste ingeschakelde stand.

Ik heb gekeken naar andere merken zoals Eurom of MillHeat maar daar ontbreekt het aan standaard locatiesturing en daar gaat voor mij als een groot deel van een apparaat smart noemen.
Heeft iemand ervaring met Millheat of Eurom in combinatie met Homey? Ik zie voor Eurom geen Homey App meer in de Homey App store en de Mill heat App is 2 jaar niet bijgewerkt dat geeft niet veel vertrouwen. Zijn er andere merken elektrische convectorkachels die goed werken met Homey?

Als je hieraan begint om geld te besparen realiseer je dan wel het volgende:

  • Verwarmen op gas is nog altijd flink goedkoper dan verwarmen met electrische verwarmingen. (Pas bij gas/m3 9.28x zo duur als electriciteit/Kwh ligt het omslagpunt. (Dan moet de gasprijs nog een bijna faktor 2 stijgen)
    ** als je 1 kamer wilt verwarmen kan het gunstiger uitpakken. Maar voor meerdere kamer zou ik toch gewoon voor gasgestookt gaan
  • in de winter leveren je zonnepanelen geen barst op. Dit jaar kun je nog salderen met de zomeropbrengst maar dat gaat vanaf Januari stoppen. Gaat het zonnepanelenvoordeel ook flonk mider worden

Tikje offtopic maar voor de geinteresseerden het sommetje:
——————
1 Watt is gelijk aan 1 Joule per seconde.
1kW =1000 Joule/sec
1uur= 3600 seconden

1 kWh heeft dus een warmte-inhoud van
1000J/s x 3600s = 3,6 MJ
——————
De verbrandingswaarde, van gronings aardgas is 35,17 MJ/ m3
Een HR Ketel heeft een rendement van 95%
Dus 33.42 MJ/m3
——————
Een m3 gas levert dus 33.42/3.6 =9.28x zoveel warmte als een Kwh electriciteit

Een warmtepomp maakt het verhaal gunstiger.
Met een CPO van 4 ben je dan dus 4x zo gunstig uit met stroom.
(Maar veel warmtepompen halen die CPO=4 niet meer bij temperaturen <+4C)

1 Like

Dat is veranderd, de salderingsregeling wordt pas vanaf 1 januari 2025 (geleidelijk) afgebouwd.

Niet vergeten: een m3 gas kost €2,08, een kWh electra kost €0,4921.

Daar wil ik nog niet op vooruitlopen, eerst zien dan geloven…:


Precies!
Dat is een faktor 4.23

Dus de gasprijs moet nog een faktor 2.2 omhoog voor het rendabel wordt… (maar liever niet :wink:)

2 Likes

Ik was niet echt op zoek naar berekeningen wat nu wel of niet goedkoper is. Met de huidige markt is alles onzeker. Mocht iemand ontopic zijn of haar ervaring over elektrische kachels in combinatie met Homey willen delen graag.

1 Like

Ik heb ook nog een on-topic :wink: link (engels) over hoe je een electrische verwarming kan aansturen via homey.
In dit geval gebruikmakend van evohome (maar zal met Tado waarschijnlijk ook lukken…)
“Evohome switch electric heater using homey”

Hierbij wordt gebruik gemaakt van een smart switch, dus kachel onafhankelijk.
(Mits de kachel natuurlijk wel inschakeld als hij van spanningloos naar spanning gaat.

Hallo,

Dank voor je on-topic reactie :grinning:. Ik ga zeker even kijken naar de link om te zien of ik hiermee iets kan. Of een switch gaat helpen is twijfelachtig dit is afhankelijk van het gedrag van het apparaat bij inschakelen van stroom. Ik heb de Edge achter een smart power switch gehangen en de Edge aangezet. Als ik de power switch uitschakel dan gaat de Edge uit. Schakel ik power switch weer aan dan gaat de Edge naar stand-by. Dat was op zich niet zo erg geweest als ik vervolgens via Homey hem verder kon aansturen en uit de stand-by stand kon halen maar daar mist dan net weer het kunnen aansturen van Edge via Homey.

Hi Mathias,

Ik ben benieuwd voor welk product je uiteindelijk gegaan bent, zit namelijk in vergelijkbare situatie en kwam er net achter dat Duux niet langer ondersteund gaat worden.

@Woutervde2 hallo,

Nee heb nog geen keuze kunnen maken, ik ben in een draadje ingehaakt van de Mill App. Deze wordt een tijdje niet meer onderhouden door de ontwikkelaar maar een mede forum lid wist te vertellen uit een contact wat hij had met Mill support dat Mill zelf met een app bezig is voor Homey maar dit lijkt nog in een vroege fase te zitten. Ik blijf de ontwikkeling van de verschillende merken volgen.

Thanks voor je bericht. Had dat van Mill ook gezien ja, even afwachten wat er mee gaat gebeuren. In tussentijd ga ik me wat verdiepen in een IR paneel icm powerplug en temperatuur/motion sensor.

Ook hier hetzelfde vraagstuk. Ben nu aan het onderzoeken wat het gedrag is van de Eurom Alutherm 1500 Wifi. Gedrag na spanningloos te zijn geweest, en omdat er een wifi-app is, de hoop dat de instellingen ergens in de cloud staan die hij ophaalt bij online komen.

Update: Dit staat er in de handleiding:
Maak een schema met dagen en tijden in de Eurom Smart-app. Timerinstellingen die in
de app worden ingesteld:
• worden opgeslagen op het apparaat;
• zijn niet zichtbaar op het apparaat;
• blijven beschikbaar als de wifi-verbinding wordt verbroken;
• blijven beschikbaar als het apparaat wordt uitgeschakeld of als de stekker uit het
stopcontact wordt gehaald;

Dus als je een “always on”. schedule maakt met een temp. van zeg 30 graden, dan kan je met een externe temp sensor een slimme schakelaar zelf de kachel aan en uit gaan schakelen.

Dit weekend de Eurom Alutherm 1500 wifi in huis gekregen.
De app ondersteund ook wat “smart” scenes, a-la If This Then That. Daarop ingesteld dat als hij uit staat, aan moet gaan en naar een bepaalde temperatuur moet gaan.
Als hij nu geschakeld wordt door een plug, gaat hij in de off-stand aan, wifi komt op en de scene wordt getriggerd waardor hij aangaat en naar de ingestelde temperatuur gaat. Verder aan/uit schakelen van de kachel obv temperatuur of aanwezigheid kan dan middels Homey.

Tot zover werkt dit dus.

1 Like

Hoi, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook de eurom 1500 wifi. Als ik de smart schakelaar aan zet via homey, gaarlt de eurom in de off stand, komt online maar blijft off. Welk schema ik ook kies, hij komt niet in de on stand

Hoi Albert Jan,
Je hebt in de Eurom app een “smart” option om scenes te maken.
Maak een scene met “IF” → “Power: OFF” THEN “Power:ON” (en eventueel een temperatuur).
Als de kachel nu spanning krijgt en z’n wifi heeft opgezet, gaat hij van de standby stand naar de On stand

1 Like

Wat misschien leuk is om te weten is dat de apps van Eurom gebruik maken van Tuya (in de cloud). In plaats van aan de Eurom app koppel je hem dan aan de Smart Life app van Tuya, en dan heb je ineens volledige controle over de werking van de kachel. Aan- en uitzetten en de temperatuur instellen wordt dan een eitje.

1 Like

Beide manieren werken, maar de Tuya smart life app is wel de mooiste. Het aanmaken van aan api key is nog wel een dingetje. Uiteindelijk gelukt. Bedankt!

Hoi,

Na exact een maand werkt de api niet meer. Precies zoals in de email staat. In de toelichting bij de Tuya app van homey staat dat je dit kunt negeren. Niet dus. Wat doe ik verkeerd?

Niks denk ik, sinds eind 2021 is de api alleen betaald te gebruiken. Je krijgt een maand gratis…

Dat is gek. Ik gebruik de Tuya app zonder problemen en ook in combinatie met Homey heeft dat prima gewerkt.

Op dit moment heb ik helaas geen Homey in bezit (ik wacht nog op de levering van de 2023 versie), waardoor ik het nu even niet met de Homey kan testen. Ik ben tijdelijk aangewezen op Google Home, via dezelfde Tuya app, en dat werkt voor mij zonder problemen.

Wel heb ik gezien dat er meer mensen zijn geweest die problemen hebben gehad met de Tuya cloud app voor Homey, omdat er blijkbaar iets is veranderd. Maar omdat mijn Homey toen net de deur uit was, heb ik daar zelf geen last van gehad. Misschien heeft het daarmee te maken?

Lees de eerste post van de relevant thread even goed door.

Meerdere keren zelfs… Het heeft exact een maand goed gewerkt met de nieuwe api. Maar in het IOT platform zie ik dat de licentie voor het gebruik van de core service is expired. Dat kun je alleen met een betaalplan weer laten autoriseren. En dat kost heel veel geld. Dit geldt alleen voor nieuwe gebruikers vanaf 2021.

Als jij een alternatief weet hoor ik het graag.

Ik heb het nu met een smart socket en iftt binnen de eurom app opgelost. Minder fraai maar het werkt.