Eurom verwarming

Ik heb een elektrische kachel van Eurom uit 2019 met wifi afstandsbediening. Kan deze gekoppeld worden aan homey?

1 Like

Ik heb een app voor deze kachel via de wifi

Is hier al meer informatie over? Zelf wil ik twee " Eurom Sani-Wall-Heat 2000 Wifi Badkamerkachel" kopen voor onder de overkapping!

Je zou de stekker van het apparaat, i.d.g. Sani400 IR, kunnen gaan in/uitschakelen met een via Homey te schakelen contact. Helaas blijft de vooraf ingestelde wenstemperatuur niet in het apparaat bewaard als het spanningsloos wordt. Dit is ook het geval als de apparaatschakelaar gebruikt wordt. De streeftemperatuur, na het inschakelen, is vast ingesteld op 18 graden Celcius, helaas te laag.
Dus doordat de instellingen zoals wenstemperatuur, timer- en stopwatch-instellingen verloren gaat bij het spanningsloos raken is deze work-around niet mogelijk.
Tenslotte heb ik nog gekeken of met andere apps van Homey het apparaat te besturen viel, maar helaas.

Hallo , is het nog iemand gelukt om deze te koppelen ?

Ik ben ook benieuwd!

Ik ben ook benieuwd of hier een oplossing voor is. Mogelijk via een andere bestaande app?

Heeft iemand hier al wat voor geschreven? Zijn mooie kacheltjes :blush:

Bij deze kachel komt de Eurom app. Hierin zit een smart-optie om scenes te maken, iets zoals “If This Then That”. Hiermee kan je instellen dat als de kachel uit is, hij aan moet gaan op temperatuur X.
Als er dus spanning op de kachel komt en de wifi verbinding komt tot stand, dan gaat de kachel door de scene van de off-stand naar de on-stand naar de ingestelde temperatuur.
Middels een (aan de Homey gekoppelde) externe temperatuur sensor en een smart stekker kan je vervolgens zelf de kachel aansturen (al is het alleen maar het aan- en uitschakelen van de kachel obv de temperatuur).

Ik heb dat als volgt gedaan:
Als het verschil tussen de temperatuur die ik instel op de Nest en de gemeten temperatuur meer is dan 1 graad, dan schkelt hij de kachel aan. Als het verschil tussen de gemeten temperatuur en de ingestelde temperatuur minder is dan 1 graad, dan schakelt hij de kachel uit.

Mooie oplossing!

Twee (onconventionele) manieren:

  1. Gebruik 1 of 2 Switchbot bots. Ik heb 2 stuks identieke Euroms en beiden laten zich bedienen met een dezelfde afstandsbediening. Maar beide Euroms laten zich ook gelijktijdig met beide afstandsbedieningen bedienen. Plaats bijv. op elke afstandsbediening 'n bot van Switchtbot.
  2. Gebruik van KlikAanKlikUit de APC3-2300R. Demonteer het* en zag de 2 stekkerpennen er ook af nadat je hem bij Homey aangemeld. Er is in de Eurom plaats voor 3 Kika’s. Verbindt ze intern met 230V en gebruik de ‘uitgang’ van elke Kika om resp. de ventilator, de verwarmingsspiralen ‘laag’ en ‘hoog’ in te schakelen. *Het grote blanke draadje is de ‘antenne’. Kun je weglaten, maar bij instabiliteit kun je die vervangen door een draadlusje van 2-lingsnoer.
    Ik heb manier 2 (€50) gebruikt, maar manier 1 (€20) is minder ingrijpend.

In plaats van spannend geknutsel met apparaten die er niet voor bedoeld zijn kun je ook kiezen voor een paar Shelly’s (~€15 per stuk).

Ik heb de WiFi module en interne thermostaat verwijderd.
En de stopcontacten schakel ik met een Fibaro switch.
Om de temperatuur te meten gebruik ik een plugwise Jip.

Beste Ysald,
Zijn dit losse componenten binnen de kachel en eenvoudig te herkennen / verwijderen?
Veranderd het gedrag hiermee van de kachel dat hij bij het krijgen van spanning niet eerst naar de standby stand gaat, maar direct aan?

Kunnen de eurom apparaten niet toegevoegd worden aan de tuya app?
Is dezelfde app als de eurom smart app.
Lijkt mij dat het enige verschil wat instellingen en een kleine skin is

@vjweirnogeenn, dit kan ja, ik heb hem zelf via de Tuya cloud app gekoppeld en heb nu via Homey volledige controle over mijn eurom alutherm 2000 wifi!

Voor de nieuwste versies is/komt ook een wifi thermostaat beschikbaar!

Hmm, ik ga me er in verdiepen. Tnx!

Hier kun je vinden hoe de Tuya cloud app werkend te krijgen.

De kachel toevoegen aan Tuya is een eitje. Zorg dat je oude verbinding met de Eurom app volledig gereset is. Zet de kachel aan met de aan/uit schakelaar en start de Tuya/Smart Life app. Drukb rechtsboven op +. Kies add device. Als het goed is zul je daar de kachel al zien staan.

2 Likes