DIN rail 'aardlekschakelaar' met Zigbee (en homey ondersteuning)

Homey’s, ik ga een warmtepomp en warmtepomp boiler installeren. Echt nu wil ik de aardlekschakelaars ‘slim’ laten zijn (zodat ik het verbruik kan uitlezen). Hebben jullie hier ervaring in en zo ja welke zouden jullie adviseren.

Waarom niet voor elk een smartplug met energiemeting gebruiken?

Een aardlekschakelaar is niet logisch omdat die vaak meerdere groepen beschermd. Een slimme installatieautomaat is ook niet per se logisch, tenzij ie alleen voor deze twee apparaten gebruikt wordt (maar dan krijg je alleen totaalgebruik van beide apparaten, niet van elk apparaat afzonderlijk).

Goedemorgen Robert, De smartplug klapt er bij mij steeds uit bij de wasmachine, (max 2300W). Dus ben bang dat deze oplossing ook niet werkt voor de WP/Boiler. En dacht misschien kan het meteen als aardlek (want moet toch 2 aparte groepen aanleggen).

1 Like

Daar heeft Homewizard een mooie oplossing voor. Deze praat ook met Homey. Geeft realtime vermogen en verbruik door
(Heb hem zelf ook)

Max 100A

2 Likes

Hoeveel vermogen gebruikt je WP dan? Denk toch niet meer dan 1500W?

Herkenbaar probleem. Innr en fibaro stoppen bij 2300/2500 watt en klappen er dan uit. Hier goede ervaringen met Popp voor de wasmachines. Deze gaan tot 3650w en werken al jaren uitstekend. Voor de warmtepompen gebruik ik de Aeotec heavy duty switch. Top dingen (2 warmtepompen) en deze gaan tot 40A. Deze schakelen en meten verbruik. Misschien heb je wat aan deze info?

1 Like

Ter info, een eenvoudige warmtepomp gaat er al snel over heen. Als ik 2 airco’s op ‘turbo’ zet trekt de wtp 3650w. Vanzelfsprekend een stuk minder bij ‘normaal’ gebruik. Maar mijn idee was wel dat ‘alles’ moet kunnen zonder problemen/uitval.

Bij wasmachines is de aansluitende vaak lager dan wat de fibaro aan kan. Toch slaan ze uit. Ik denk inschakelpiek bij warmte element of zo.

Popp geeft geen problemen.

Ik gebruik een Qubino Smart Plug 16A voor mijn wasdroger. . Deze kan 16A aan. Overigens Homewizard Din heb ik ook in mijn stoppenkast. Werkt perfect

Inderdaad, een mooie oplossing!
Er werd wel, om ik weet niet welke reden, naar een aardlekschakelaar gevraagd…

Ik denk dat de termen aardlekschakelaar en installatieautomaat vaak door elkaar gehaald worden.

Je kan ook de blitzwolff sph13 nemen. Hier kan 3600w door heen en is goedkoop

…en dus misschien best niet zelf aan gaan knutselen…

Ik heb ook een WP en WP-boiler. Heb een grote boiler (260lt) en deze topt al af bij 400W dus deze zou je wellicht wel aan de slimme stekker met energiemeting kunnen doen.

Maar even in aanvulling op Tasz hierboven: Homewizard heeft ook slimme stekkers met energiemeting, dan hoef je niet in je groepenkast te pielen met DIN rails. Deze gaan t/m 3680W (=16A) en gebruik ik ook voor vergaren inzicht. En ja, is geen aardlek etc. maar een meer simpele oplossing.

Hij hoeft ook niet perse in de meterkast. Ik heb het zo opgelost want ik had in de meterkast geen plek meer op de dinrail

2 Likes

Inderdaad, elke WP dient apart afgezekerd te worden omdat deze al snel naar de 3000W verbruik gaan.

Elke aardlekschakelaar mag maximaal 4 groepen achter zich hebben. De aardlekschakelaars hadden dit bij mij al, dus voor de nieuwe groep een aardlekautomaat ofwel een aardlek en automaat in een combinatie gekozen. Daarachter de homewizard op de dinrail geplaatst. Werkt perfect voor realtime inzicht en terugkijken.

Shelly Plus 1PM

1 Like

TOP! Super bedankt