Ervaring met Homey en Plugwise

In een eerder draadje vroeg ik advies over de Tado X, die valt voor mij af. Ik wil mijn domme thermostaat met Homewizard Energylink vervangen voor een slimme thermostaat, met Zigbee technologie.

Ik ben uitgekomen bij de Plugwise Adam HA met een Lisa ruimtethermostaat. Dit lijkt te kunnen wat ik wil: een verwarmingsprogramma bouwen in Homey: zo kan ik de thermostaat gebruiken, maar ook mā€™n eigen temperatuursensoren, slimme stekkers gekoppeld aan radiatoren en later uitbreiden met radiatorkranen en extra ruimtethermostaten. Er is een officiĆ«le app in de Homey-app-store.

Ik kan echter geen ervaringen vinden van mensen die deze combinatie Homey+Plugwise gebruiken. Ook niet op bijvoorbeeld het Tweakers-forum.

Zijn er mensen die deze combinatie gebruiken? Ervaringen willen delen?
Werkt het goed met flows vanuit Homey of heb je toch nog de Plugwise-app zelf nodig (wat ik liever niet wil)?
Werkt het Stand-alone in Homey of heeft de Adam verplicht een internetverbinding nodig?

Ik hoor graag van jullie!

1 Like

Gebruiker hier!

Heb twee cv installaties, beide hebben een Adam. De ene installatie heeft daarbij een Plug en Lisa (alleen vloerverwarming), de andere een Plug en 5 Lisaā€™s en 6 Tomā€™s.

Het systeem werkt al een jaar of vier feilloos. Ik gebruik echter wel beide domotica systemen naast elkaar. Plugwise is handmatig te bedienen met Lisaā€™s en de Plugwise App. Snapt iedereen! Dat werkt dus stand alone en dus ook als Homey of internet eruit ligt. Plugwise App regelt ook het standaard verwarming schema. Dus in de nacht lagere temperatuur bijvoorbeeld.

Homey voegt extra logica toe. Wat voorbeelden:
Als iemand het huis verlaat wordt een schema onderbroken.
Als iemand thuis komt wordt - na 15 min - een schema hervat.
Als een Velux dakraam open staat, wordt niet verwarmd.
Ik meet ook douche tijden, leuk om huisgenoten te plagen.
Et cetera

Ik ben er tevreden over!
In de praktijk gebruik ik de Plugwise App nooit. Homey regelt alles. Andere huisgenoten gebruiken hem echter soms wel, om bijvoorbeeld de vloerverwarming alvast aan te zetten indien ze er nog niet zijn. Dat lijkt paradoxaal: verwarmen zonder dat iemand aanwezig is, maar dat heb ik met flows ondervangen. De cv mag niet aan als de betreffende persoon afwezig is, tenzij exact temperatuur x als setpoint wordt ingesteld.

De Homey App voor Plugwise is prima, maar kan nog niet schemaā€™s handelen. Is ooit wel aangekondigd, maar zo ver ik weet niet opgelost. Middels flows prima zelf op te lossen.

Laat maar weten of je nog specifieke vragen hebt!

1 Like

Hoe doe je dit als het buiten -10Ā°C is, en niemand thuis? Heb je een vaste minimum temperatuur ingesteld?
Even nieuwsgierig :grinning_face:

(Ex-)gebruiker hier.

Op Tweakers kun je dit topic volgen, zitten de homey gebruikers ook in.
En natuurlijk de topic voor Plugwise van homey hoewel die de laatste tijd niet heel actief is.

Ik heb ervoor gekozen om de aansturing van mijn cv primair bij de Plugwise Adam zelf te laten. Ten eerste om niet het risico te lopen dat een verstoring in de homey ervoor zorgt dat we in de kou zitten, en ten tweede om de schemaā€™s inclusief aanwarmtijd optimaal te benutten met de logica die in de Adam zit.

Ik gebruik(te) de koppeling met name om te monitoren en voor wat aanvullende logica die misbaar is (b.v. Overschakelen naar een schema ā€œniet thuisā€ op het moment dat de laatste persoon het huis verlaat).

Ik spreek in verleden tijd, omdat ik aan het overstappen ben naar home assistant en de Plugwise integratie inmiddels heb overgezet.

1 Like

Ik heb het nog andersom. Honeywell opentherm touch thermostaat (slim opwarmen en schema/dag/week planning). En de Homewizard heatlink ertussen als wij niet thuis zijn (onderbreking van thermostaat).
Geen cloud gedoe en lokaal grip op de situatie.

Yep, ik heb een nachtstand met een minimum temperatuur. Plugwise regelt dit middels een schema.

In dit deel van de flow zie je wat - als de gebruiker er niet is Ć©n toch de temperatuur wordt gewijzigd - er geregeld wordt.

Omdat het schakelen van schemaā€™s vanuit Homey naar Plugwise (nog) niet wordt ondersteund, heb ik in de flow ook een oplossing moeten maken om ā€˜de draad weer op te pakkenā€™; de ingestelde temperatuur gaat naar de correcte waarde, afhankelijk van het tijdstip.

Ook is er een algemene boolean variable ā€œstookstandā€ die sowieso op ā€œJaā€ moet staan.

1 Like

Ik had hiervoor een homeyscript lopen die de met REST commandoā€™s de handelingen doet om van schema te schakelen. Werkte feilloos. Staat volgens mij wel ergens in de homey Plugwise topic. Anders zoek ik het nog wel even op.

Ja! Ik heb die volgens mij van jou gekregen :slight_smile:

Dat werkte prima, maar had het voor 1 van de twee Adamā€™s in gebruik. Later - toen ik met de tweede Adam aan de slag ging - heb ik het met flows anders opgelost.

PS
Dit script:

//Script om een schema wijziging naar de plugwise Adam door te geven
// argumenten: b.v "<schema>,<zone>" <schema> mogelijkheden: Aanwezig, Afwezig, Vakantie
// Later nog uitbreiden dat meerdere zones meegegeven kunnen worden. Die moeten namelijk ineens 
//
let a = args[0].split(',')
// a = ["Afwezig","Studio"];
let schema = a[0].trim();
let zone = a[1].trim();
let error = false;
let location_id = "";
let rule_id = "";
let name = "";
//
//console.log(schema,zone)
//
//
//
//
// the location_id staat in <your_bridge_ip/core/appliances)
//
switch (zone){
  case "Studio":
    location_id = "41f43c862e84433ab74eee035b9ddb61";
    break;
  case "Woonkamer": 
    location_id = "348b2d27615044a7a1f04b913db22219";
    break;
//  case "Werkkamer achter": 
//    location_id = "xxxxxxxxxxxx";
//    break;
//  case "Werkkamer voor": 
//    location_id = "xxxxxxxxxxxx";
//    break;
  default:
    error = true;
};
//
//
switch (schema){
  case "Aanwezig": 
  switch (zone){
     case "Woonkamer": 
        rule_id = "b66c16a70dc34f8099739362f6d4fa0f";
        name = "WK schema Aanwezig";
        break;
     case "Studio": 
        rule_id = "6150b7480dc744a598756d990c4a4985";
        name = "ST schema Aanwezig"
        break;
//   case "Werkkamer achter":
//        rule_id = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx";
//        name = "Werkkamers achter"
//   case "Werkkamer voor":
//        rule_id = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx";
//        name = "Werkkamers Nacht"
//        break;  
      default:
        error = true;
    }
    break;
//
//
    case "Afwezig": 
    switch (zone){
        case "Studio": 
        rule_id = "6947928e473a45878c6672ab8e86f82d";
        name = "ST schema Afwezig";
        break;
      case "Woonkamer": 
        rule_id = "7bd80927a93643a2ad6a7c009eb4116c";
        name = "WK schema Afwezig"
        break;
      default:
        error = true;
    }
    break;
//  case "Vakantie": 
//    rule_id = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx";
//    name = "Vakantie"
//    break;
  default:
    error = true;
};

if (!error){
  let url = "http://192.168.50.32/core/rules;id="+rule_id;
  console.log(url);

let payload = '\<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?><rules><rule id="'+rule_id+'"><name><![CDATA['+name+']]></name><template tag="zone_preset_based_on_time_and_presence_with_override"/><contexts><context><zone><location id="'+location_id+'"/></zone></context></contexts></rule></rules>';

console.log(payload);

const response = await fetch(url, {
      method: 'POST',
      headers: {
          'content-type': 'text/xml',
          'content-length': payload.length,
          'authorization' : 'Basic c21pbGU6a25rcGxxa2Y='
      },
      body: payload
  }).then(response => response.text())
  .then(data => {
    console.log('Success:', data);
  })
  .catch((error) => {
    console.error('Error:', error);
  });

}
return !error;  
1 Like

PS
Weet niet hoe ik ā€œcodeā€ plak in een bericht.

@Caseda
Dank je wel!

Dankjewel @Eternity, en @Torch1969,

Dat klinkt goed. Ik lees dat jullie alles hebben ingesteld vanuit Plugwise. Op zich klinkt dat goed, maar in jullie opinie, zou het goed kunnen vanuit Homey?

Ik maak gebruik van verschillende variabelen in Homey (bijvoorbeeld ā€˜vakantieā€™ en ā€˜uitslapenā€™ en ā€˜op_vakantieā€™), op basis daarvan wil ik bepaalde ruimtes anders/later/minder verwarmen: later op de dag of juist helemaal niet. Maar dan moet het helemaal vanuit Homey komen, toch? Of zou je dan een basis-programma in PW moeten hebben en op basis van variabelen in Homey dat laten aanpassen? Hoe moet ik dat zien?

Alles kan prima vanuit Homey!

Oorspronkelijk deed ik ook alle logica via Homey. Dus ook de schakel schemaā€™s per zone. Dat waren een hele berg flows en werd wat onoverzichtelijk. Ook zul je dan moeten anticiperen op handmatige wijzigingenā€¦wat doe je als iemand op een Lisa de temperatuur verhoogt? Mag dat, hoe lang mag dat?

Het is prima te maken en ik gebruikte daar destijds ook een Homey App voor (iets met ā€˜Advanced Schedulerā€™ meen ik), maar ben uiteindelijk voor een mix gegaan: Plugwise regelt de basis en Homey voegt extra logica toe.

Zelf gebruik ik een Samsung warmtepomp, vloerverwarming en radiatoren i.c.m. Homey en plugwise. Ik gebruik in mijn flows de Plugwise scĆØnes.

@AndRacer

Off topic!

Twee jaar geleden zou er hier een warmtepomp (Quatt) geĆÆnstalleerd worden, maar men bedacht op het laatst dat zone verwarming en een WP niet samengaan.

Vraag: het jij met jouw Plugwise setup ook verschillende stook zones?