Heb je persé plugwise thermostaten nodig voor een zoneregeling?

Hallo,
Ik vroeg me af of ik persé nog extra thermostaten nodig heb om een zoneregeling te realiseren op basis van vloerverwarming en de plugwise Adam met Koen motoren.
We hebben verschillende manieren om de temperaturen uit te lezen via andere apparatuur in verschillende ruimtes. Heb ik dan nog een extra thermostaat nodig? Of kan ik volstaan met het uitlezen van de reeds aanwezige thermometers?
Hoop dat iemand kan helpen!
Groet,
Linda

Behalve uitlezen van de temperatuur neem ik ook aan dat je de temperatuur wilt regelen, en dus de (radiator)kraan of zonneklep verder open of dicht wilt draaien. Daar is dan bv de Tom radiator kraan voor nodig.

Hoi Linda, voor zover ik weet is het Plugwise systeem gesloten (eigen Zigbee netwerk) en kun je daarbinnen geen zone aanmaken waarbij je via eigen temperatuursensoren de temperatuur kan doorgeven (ook niet vanuit Homey). Als dat wel zo is, dan lees ik hier graag mee hoe dat wel zou kunnen. Het is b.v. ook niet mogelijk eigen temperatuur sensoren (b.v. Aqara) werkend te krijgen in het Plugwise Zigbee netwerk (koppelen lukt, maar ze blijven dan als “unknown device” staan). De goedkoopste oplossing is de Jip temperatuur sensoren op te hangen in de ruimtes die je wilt regelen als aparte zone. En dan natuurlijk moet je die ruimtes dan ook nog apart kunnen regelen met Tom’s of Koen’s zoals Rmb aangeeft.

Klopt, op basis van de temperaturen van de apparatuur al aanwezig in de ruimtes zou ik de kleppen van de vloerverwarming willen aansturen via Homey.
Daarvoor zijn de Koen motortjes bedoeld. De programmering zou dan via Homey moeten lopen.

Ik zou graag Homey de motortjes van de Koen laten aansturen op basis van de temperatuur in de ruimte. En dan zou ik via de Adam een signaal moeten kunnen sturen naar de ketel. Dat is het doel :-). Maar ben er dus niet achter of ik dat zo kan programmeren.

Die Koen motortjes zitten op je vloerverwarming. Ik neem aan dat om die aan te sturen er ergens ook de temperatuur gemeten wordt. En dat die motortjes met die temperatuursensor een zone vormen. Wil je die zone dan opdelen in meerdere zones?

1 Koen = 1 zone (daar kunnen meerdere slangen vloerverwarming mee geregeld worden).
De temperatuur in de zone wil ik dus niet meten met een extra thermostaat, want die informatie is al beschikbaar via andere door Homey uit te lezen apparatuur.
Maar ik weet dus niet zeker of ik die KOEN’s kan aansturen via homey, of dat dat dus echt alleen kan met een extra thermostaat van plugwise.

Er zijn een aantal apps voor plugwise, maar geen enkele kan de Koen aansturen.
Dus het gaat niet wat je wilt.
Maar wat is je probleem met de huidige regeling, dat is mij nog steeds niet duidelijk, en misschien zijn er andere oplossingen?

De Koen vanuit homey aansturen via de Plugwise app kan niet.
Maar de Koen wordt aangestuurd door een Aqara plug. Die kun je eventueel rechtstreeks aan de homey koppelen en aansturen (maar dan kan de Adam de aansturing niet meer doen!). Maar daar ben je er niet mee en is niet verstandig volgens mij.
De Adam functioneert als thermostaat en krijgt de huidige temperatuur in een zone via temperatuur sensoren (Jip) of thermostaatknoppen (Tom), temperatuur sensoren met een display en instel mogelijkheid voor gewenste temperatuur in een zone (Lisa), of een bedraad aangesloten thermostaat (waarbij de Plugwise alles negeert, behalve de temperatuur in de ruimte en een wijziging op de gewenste temperatuur). Er zit veel logica en lerend vermogen in de Adam om de ketel en al die zone’s goed aan te sturen. Vraag jezelf af of je daarop wilt ingrijpen. De logica gaat namelijk verder dan “klep dicht als temperatuur bereikt, klep open als temperatuur te laag”.

Heb je trouwens geen pomp op die vloerverwarming groep? Als dat wel zo is, moet je die ook nog uitschakelen als je de kleppen dichtgooit….

Die Aqara plug zie ik in het plaatje niet terug.

Op dat plaatje staan een Tom en Floor (niet meer te krijgen), geen Koen. Heb je de blog geopend en doorgebladerd tot het einde naar de beschrijving en plaatjes van de Koen?

Ik heb zelf een Koen, geleverd met (standaard) Aqara plug.

Ja, deze foto bedoelde ik.
Dan zit die aqara in het doosje zeker?

Nee, als je goed kijkt zie je een plug tussen de stekker van de Koen en de wandcontactdoos. Hier is dit een (duurdere) plug van Plugwise zelf (die ook verbruik meet), in de praktijk leveren ze daarvoor dus de goedkopere Aqara plug.

Dat witte doosje bevat alleen een verdeelblokje tussen de binnenkomende kabel en de uitgaande kabeltjes naar de stelmotoren. Dit moet je zelfs nog zelf in elkaar zetten :weary:.
Je bent trouwens goedkoper af als je de stelmotoren en Aqara plug los koopt op robbshop en zelf een stekker en verdeelblokje in elkaar knutselt (wel veilig en afgesloten natuurlijk).

Nu zie ik het ook!

1 Like