Plugwise TOM direct aan Homey

Ik heb een paar dagen geleden een TOM gekocht van Plugwise en heb deze gelijk gekoppeld aan Homey (3.1.0)via de App Plugwise Zigbee support v1.0.4. Alles gaat helemaal goed en zie alle waarden die er zijn. Maar als de temperatuur bereikt is, dan veranderd de verwarmingsvraag niet naar 0% en sluit ook het ventiel van de verwarming niet. Nou lijkt mij dat dit de TOM zelf hoort te regelen en dat de verwarmingsvraag niet aangepast wordt door Homey want ik ben deze ook niet tegen gekomen om bijv. een flow daarvoor te maken. Ik heb het gevoel dat de TOM kapot is en heb mijn vraag gesteld bij Plugwise, daar krijg ik te horen dat hij aangestuurd wordt door de gateway waar de TOM is aan verbonden. Voor hun is het nu lastig omdat deze nu niet via de Adam aangestuurd wordt en kunnen mij niet echt helpen. Hij zou waarschijnlijk niet kapot zijn omdat via de 5sec knop hij wel gewoon open en dicht gaat.
Zijn er mensen die ook de TOM via Homey gebruiken i.p.v Adam? En hebben hier ervaring mee?
Ik heb ook het idee dat het kalibreren niet goed gaat, bij mij is dat echt 2 sec. Maar volgens mij moet hij helemaal open en dicht gaan, kan iemand mij dat bevestigen?

Alvast bedankt

@Erikje Ik heb meerdere Tom’s / Floor’s, maar dan aangesloten via de Adam, maar ben ook bekend met de Plugwise Zigbee app.

De Tom zelf, maar eigenlijk alle “slimme” radiator kranen, is slechts een actuator van de thermostaat kraan met ingebouwde temperatuur sensor. De aansturing van deze kraan, wanneer hij open of dicht gaat, wordt gedaan door Adam of de Zigbee Controller (Homey) en dus niet door de kraan zelf.

Met de Plugwise Zigbee app, is het mogelijk om middels flows de aansturing van de Tom te maken, waarbij je bijvoorbeeld ook een andere temperatuur sensor gebruikt, maar je hebt dan mogelijk ook een ketel aansturing nodig, om de ketel in en uit te schakelen (indien van toepassing).

@TedTolboom Dan kan jij ook mijn vraag beantwoorden van het kalibreren want dat doe jij waarschijnlijk via de app van Adam? Maar dat kan ik dus nu niet, hij doet dit alleen maar bij mij als ik de batterijen/usb erin doe. Maar dit is zo kort, dat ik twijfel of dat wel goed is. Moet deze helemaal uit en weer in gaan of duurt dit echt maar 2 sec?

Jij zeg dus dat ik flows aan kan maken om de Tom aan te sturen, maar ik kom alleen maar het kaartje ‘stel de temperatuur in’ tegen. Maar niet 1 om hem te veranderen van de warmtevraag aan te passen en hij gaat dus niet open en dicht bij het bereiken van de temperatuur en daar maak ik mij zorgen over, omdat ik daardoor denkt dat hij kapot is. En zou ik hem nu nog terug kunnen sturen omdat ik hem nog niet zo lang heb.

Ik wil wel in de toekomst een Adam kopen, maar dacht eerst, laat ik dit eens testen of dat het een beetje werk. Deze heb ik nu op de kinderkamer geplaatst om de temperatuur niet te hoog laten oplopen terwijl de vloerverwarming beneden aan het opwarmen is. In toekomst de bedoeling om de vloerverwarming ook aan te sluiten en zo verschillende zones te hebben.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Hallo, hebben we hier al een oplossing voor? Plugwise support zegt mij dat ik15 seconde de knop in moet drukken, maar dat schiet niet op.
Thnx, Peter

Pagina 11 van deze handleiding:

1 Like

Ik heb hem ook nooit op die manier weten te kalibreren. Ik heb uiteindelijk toch een Adam gekocht, omdat ik die in toekomst toch wilde kopen. En daarmee is het gelukt om hem te kalibreren. Ik ben nu heel blij mee het hele systeem, en kan ook gewoon alles instellen via homey

Duidelijk, gaat dan vast wel lukken. Dank