Bosch-Siemens Home Connect

Goed dat ik dat weet. Stond op het punt een Bosch wasmachine te kopen.

@Ria_Banis Zoals hierboven reeds gezegd is dat niet waar. De app is onlangs bijgewerkt en er wordt gewerkt aan een nieuwe versie met meer functies op basis van de feedback.

Omdat ik meerdere keren contact heb moeten opnemen met Bosch Home Connect-ondersteuning, geloof ik dat hun eigen app niet veel goede, slecht gestructureerde gebruikersinterface en beperkte functies is, niet in de laatste plaats de noodzaak om Remote Start op de computer constant opnieuw te selecteren, zodat de app er veel van kan doen.

Why are you posting German in a Dutch thread? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

whoops. I’ll fix right now

1 Like

Misschien probeer ik het wel nog eens als er een grote update is en als je tenminste de kookplaat kan toevoegen. Een jaar geleden eens getest (hier kookplaat en afzuigkap van Siemens) maar de functionaliteit was volledig zoek.
Nu staan de kookplaat en afzuigkap in directe verbinding met elkaar en dan is het onmogelijk om ze nog te koppelen aan Home Connect, dus je moet kiezen tussen 1 van de 2 systemen.
Het werkt perfect nu, kookplaat aan = afzuigkap automatisch aan en deze gaat automatisch de goeie stand kiezen. Kookplaat uit = afzuigkap nog even draaien en dan ook automatisch uit.
Ik zie dus geen meerwaarde…

En inmiddels werkt de einde programma trigger weer niet meer :frowning:
Homey V5.0.1->V5.0.2 nog geprobeerd maar geen verschil.

1 Like

Heb dit ook gemerkt. Ik heb stromen die de kleur van sommige lampen veranderen toen een programma klaar was, geen van hen werkt meer. Klikken op “test” binnen de stroom werkt, maar de trigger niet.

Alfgelopen week was er een cloud storing bij Bosch-Siemens, gisterenavond leek die verholpen. Ik heb op proef mijn vatwasser ontkoppeld en opnieuw gekoppeld, en heb toen voor het eerst via Homey een einde programma notificatie werkend gekregen. Maar dat is dus wel pas één zwaluw…

Fingers crossed dat er wat meer zwaluwen mogen komen… Morgen weet ik het ook :wink:

Werkt weer, lijkt op een tijdelijk server-side issue. Is nu weer OK

Door Athom in API Code mogelijk gemaakt in Firmware v5.0 en in de Bosch-Siemens Home Connect App voor Homey | Homey App v3.0.2 is dit voor mij voor de Wasmaschine opgelost.

Yes, ik zag het hier ook voor de vaatwasser, wasmachine en wasdroger.
Jammer dat het via de App developer moest, @tjallingt ik denk dat gebruikers graag de flexibiliteit willen dat het niet door de App developer bepaald wordt maar dat ze zelf kunnen bepalen welke alarmen meedoen in de zone activity.
Maar goed, voor de Siemens apparatuur is het opgelost - ben blij!

Ik merk dat het af en aan gaat met de notificaties. Gisterenavond geen notificaties, vandaag weer wel…
Ik mag hopen dat dit in de toekomst weer betrouwbaarder wordt anders kan ik net zo goed de triggers weer uitzetten…

Ik dacht ook dat het opgelost was met zone activiteit door de vaatwasserdeur maar denk nu te weten waarom het bij mij toch niet helemaal goed gaat: als ik Homey reboot met de vaatwasser open is het weer mis:

De app developer biedt geen directe ondersteuning, ik denk dat ik het bij Athom in de support meld want het zou heel goed in hun code fout kunnen zitten.

Maak voor test even een extra zone aan en verplaats de vaatwasser dan weet je het vrijwel meteen zeker welk apparaat het is.

Ik heb sinds eergisteren de siemens EQ.9 plus connect s700 koffievolautomaat. De duitse versie met engels opschrift, want ja dit scheelde maar 500€ op de aanschafprijs vergeleken met een Nederlandse :face_with_raised_eyebrow:
Deze heb ik toegevoegd aan de home-connect app en daarna aan de homey app. Dit ging allemaal goed en vrij gemakkelijk.
Nu krijg ik echter elke melding 2x achter elkaar op de homey bij elke scene die ik gemaakt heb van de opties van de koffiemachine . Ook in de lijst met koffiesoorten komt er niks tevoorschijn. Het aan/uit zetten gaat prima en werkt in beide apps en met spraakbediening goed.
Komt vast door de Engelse taal waar het apparaat op ingesteld is denk ik zo. De eigen home-connect app werkt met alles in het Nederlands. Met de google home werkt alleen het aan/uit zetten en de huidige geselecteerde optie starten. Nu ben ik niet zo van het snel opgeven en heb ik gevonden dat je wel degelijk het apparaat via praten tegen google home het voor elkaar kunt krijgen dat deze de koffie maakt die je wilt. In tegenstelling tot het aan/uit zetten, zul je in dit geval in het engels moeten praten tegen je google assistentent. Dat word dan : “hey google zet <-naam koffiemachine-> aan” en nadat het ding gespoeld is en klaar: “hey google, make a cappuccino” of welk ander soort je wilt.
Om het simpel te houden kun je ook een routine maken met trigger “geef me een bakkie pleur” en uitvoering custom commando met text er in “make cappuccino”
Let wel op want de machine gaat direct koffie maken zonder vragen of wat, letterlijk direct ± 1 seconde na de spraakopdracht. Heb je het spoelen omzeilt met het niet op standbye laten staan, moet je nog die melkkan uit de koelkast halen en er op klikken of wat handiger is: de accessoire melkslang adapter. Doorspoelen op de gemakkelijk manier, clean starten, even los trekken 3 sec, in klikken, slangetje in beker wat onder de plek voor beker staat en gaan.
Maar hoe ga ik die lijst van selecties in homey home-connect app krijgen? En hoe kom ik van die dubbele berichten af ? Ik gok dat het in de source vd app zelf veranderd/aangepast zal moeten worden. Misschien dat iemand een workaround heeft intussen?

Inmiddels 1 optie in de lijst. De rest is niet te vinden .
Dubbele meldingen zijn ook opgelost.

Zijn hier mensen met ervaring met een Bosch of Siemens wasmachines om deze aan te schakelen als er veel opwek is van de zonnepanalen?
Ik moet een nieuwe wasmachine kopen en twijfel tussen Bosch en Samsung.

Bedankt!

Jazeker, dat kan. Siemens in dit geval.

1 Like