Vaatwasser starten

Ik ga een nieuwe vaatwasser aanschaffen en zoek er een, die ik via Homey kan starten als mijn zonnepanelen voldoende leveren. Welke merken hebben een app, waarmee dit lukt?

Ik kijk momenteel naar de Miele app, maar zoals ik het lees kan ik alleen zaken aflezen, maar het starten zie ik niets over

Ik heb zelf geen slimme vaatwasser. Maar ik heb deze slim gemaakt.

Wat ik doe is als volgt.

Ik heb een blitzwolff SPH-13 tussen de vaatwasser gedaan.
Ik start mijn vaatwasprogramma en doe de deur dicht.
Op dat moment druk ik op een knop die de stekker uit zet.
Vervolgens zorg ik doormiddel van een flow dat die tijdens de laagste energieprijs in de aankomende 12 uur de vaatwasser aanzet.

Flow voorbeeld hier onder is ook gelijk om meldingen te krijgen als de vaatwasser klaar is.
Hiermee voorkom je ook dat je een slimme vaatwasser moet kopen en je weer een cloud koppeling hebt waar ze na een aantal jaren mogelijk de stekker uit trekken.

Bosch of Siemens met de home connect app

3 Likes

Dát is echt een slimme oplossing. Dat ga ik proberen!
Bedankt voor de reactie.

Maar dan moet het wel een apparaat zijn die, zodra die onder spanning komt, verder gaat met het programma waar die mee bezig was toen de spanning werd onderbroken.
Denk dat veel apparaten met elektronische aansturing dan opnieuw opstarten en stand-by staan voor een nieuwe programma……

2 Likes

Ik heb zelf een Siemens vaatwasser en die doet dit uiteraard. Dit lijkt me ook logisch dat een vaatwasser dit altijd doet.
Maar dit is uiteraard makkelijk te testen

Ik pas dit trucje voor meer dingen toe.
Denk bijvoorbeeld aan het opladen van je electrisch fiets

Dit werkt dus b.v. niet bij mijn Miele droger en wasmachine….

Siemens (of Bosch) en Miele werken prima met deze functionaliteit, Miele heeft vaak meer extra opties qua functionaliteiten vanuit de apps/of terugkoppelingen, maar het is maar de vraag of je die nodig hebt.

Beste leuk natuurlijk dat je van bv elke programmafase die doorlopen word een update kan gebruiken, maar veelal voegt die weinig echt toe

Voor de Siemens vaatwasser zijn deze “When” cards beschikbaar

En deze “Then” cards
image

Bij m’n Miele wasmachine heb je wat meer “When” cards, maar de vraag is of dat voor jou echt veel toevoegt

1 Like

Maar kun je de Miele ook via de Homey inschakelen?

@Henk_Wijnbergen Misschien even hier kijken https://homey.app/nl-nl/app/com.miele/Miele/
en dan op de vaatwasser klikken om te kijken welke funkties er beschikbaar zijn.
Ik zie wel een kaart bij DAN “Start”.

Bij mijn wasmachine en droger wel, dus ik verwacht bij de vaatwasser ook.

image

Mits je Miele apparaat Miele@Home ondersteunt….

Heeft Miele nog meer soorten slimme apparaten? Die dus geen gebruik maken van Miele@Home
Ik heb geen idee.

Nee, ik bedoel dat er ook apparaten zijn die helemaal niet slim/connected zijn… we moeten hier niet de indruk wekken dat alle apparaten van de genoemde merken aan te sturen zijn met de Homey, ook al is er een Homey app voor….

Oh ja, nu zie ik het. Had niet ver genoeg naar beneden gescrollt. Bedankt voor de reactie!!

@Torch1969 Ik nam eigenlijk aan dat als iemand zoekt naar een apparaat dat slim kan worden aangestuurd dat ze zelf wel weten dat je daar een slim apparaat voor nodig hebt.
We kunnen moeilijk bij elke vraag ook meteen gaan vragen of ze weten dat ze er wel een geschikt apparaat voor nodig hebben die werkt met een bepaalde app.

Dat was zeker bekend bij mij.
Ik weet nu, dat beide opties : de Miele vaatwasser, als de Siemens via Homey aangestuurd kunnen worden. Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!!

1 Like

Als het goed is werken Bosch apparaten met dezelfde app als de Siemens, dus die kan je dan ook nog overwegen (ik heb zelf geen Bosch, dus kan ik dat niet testen)