Ik heb een flow gebouwd om bij teruglevering apparaten te starten. Via de Home Connect app heb ik de Siemens apparaten beschikbaar gekregen in Homey. Als ik nu bijvoorbeeld de wasmachine wil starten moet ik elke keer het programma, de temperatuur en de centrifuge snelheid, in de DAN-actie, opgeven. Bestaat er een mogelijkheid om de keuzes op de machine in te geven en alleen de start van het programma via de flow te doen?
Blijven de gegevens die je invult niet in het DAN kaartje staan dan?
Hoe maak je nu de flow en hoe start je die?
Nu moet ik elke keer als ik een ander programma wil gebruiken mijn DAN kaartje aanpassen. Het lijkt mij toch handiger dat je de machine instelt, de besturing via app ook op de machine instelt en dan in de flow alleen een DAN kaartje hebt die zegt Start de machine, zonder de naam van het programma en de aanverwante instellingen in te moeten voeren. Mijn partner wil best meedenken om zoveel mogelijk stroom zelf te gebruiken, maar om nu elke keer een flow aan te gaan passen gaat haar wat te ver.
Hoeveel verschillende wasprogramma’s gebruik je werkelijk? Stel dat het er 9 zijn. Je zou een nummervariabele kunnen aanmaken en negen DAN-kaartjes met de 9 wasprogramma’s.
Afhankelijk van de inhoud van de nummervariabele wordt één van de 9 DAN-kaartjes uitgevoerd
Dat is natuurlijk allemaal mogelijk, maar het blijft natuurlijk nogal omslachtig. Je staat voor de wasmachine en je vult deze met wasgoed, daarna moet je naar Homey om een programma te starten. Dat werkt natuurlijk niet optimaal. Eenvoudiger is het om het programma dan direct op de machine in te geven en de app bediening te activeren. De flow draait standaard en werkt niet als de functie niet op de machine geactiveerd is.
Zoals @Wim_Post al aangeeft zou je dan toch echt, in het geval van 9 programma’s, 9 DAN kaarten moeten maken.
Dat is even werk maar dan zijn die klaar.
Leg een Ikea drukknop bij de wasmachine, als je wil dat de machine pas gaat draaien indien er voldoende opwek is, en je wilt DAN kaartje 3 gebruiken, druk 3x op de knop.
Een teller telt hoe vaak je gedrukt hebt en als dit herkend word als 3x drukken in bv 1 minuut, dan start de flow met ,
ALS vermogen is …….
EN drukknop is X ingedrukt
DAN start flow……. (de flow die hoort bij 3x drukken)
Eventueel nog wat aanpassingen aan de flow zodat het lekker werkt en dat is het.
Persoonlijk vind ik de flows aansturen via Homey ook een beetje omslachtig.
Wij kijken ‘s avonds even wat de volgende dag het weer doet. Als de zon er rond 8 uur doorkomt stel ik die tijd in met de Home Connect app.
Was klaar, dan de was in de droger, volgende was in de wasmachine, kijken wanneer die klaar is en die eindtijd stel ik meteen in als begin tijd voor de droger.
Tweede was word meestal opgehangen.
Voor de vaatwasser gebruik ik soms ook een Ikea drukknop.
Als ik die indruk word er ook 1 vast programma gestart, ook ‘s morgens. Maar vaak zet ik die handmatig aan.
In het geval je de machine instelt op de machine zelf:
Wat (vaak) prima werkt is een tussenstekker van goede kwaliteit (min. 16A). Stel de (af)wasmachine / droger in, wacht tot machine start en schakel dan direct de stroom uit middels de tussenstekker.
Nu kun je de machine op een gewenst moment starten door de tussenstekker via een flow aan te zetten.
(ik snap natuurlijk wel dat je dit uiteindelijk “gewoon” met de app zou willen kunnen doen; dien dan een verzoek in bij de app beheerder en wie weet: mailto:bsh.homey@webarray.nl zoals vermeld op de app pagina in de homey.app store)
Mocht je slechts 6 verschillende programma’s gebruiken: de aqara cube kent 6 standen afhankelijk van welke zijde boven ligt.
Deze wasmachine heeft geen mechanische klok dus als de spanning eraf is geweest weet de machine niks meer van een programma wat was ingesteld.
@Hilluk Aqara heeft ook een schakelaar met 6 knoppen. Kan je ook nog gebruiken met dubbelklik geloof ik.
Ik gebruik de 4 knops variant om verschillende,voorgeprogrammeerde, tijden in te stellen bij onze wake-up lamp.
Ik krijg hier wel goede aanbevelingen om het probleem, via een omweg, hetzij met hardware of aangepaste flows, te omzeilen. Aangezien ik het systeem ook voor niet automatiseerders eenvoudig bruikbaar wil maken, heb ik het probleem zowel bij HomeConnect als Homey bekend gemaakt. In ieder geval bedankt voor jullie adviezen en ik wacht af wat de reacties van beide clubs zullen zijn.
Zeker weten? Het is zoals Peter zegt. Wij hebben ook een Siemens wasmachine, alles digitaal. Als ik de manier doe die Peter aangeeft, werkt dit gewoon. Volgens mij werkt dit bij heel veel wasmachines, want stel dat er een stroomstoring is, en de stroom komt weer op, dan zullen de meeste wasmachines verder gaan met het programma waar ze gestopt waren.
Ik mag dan wel een ouwe lul zijn, maar heb al heel lang geen machines met mechanische knop meer ![]()
Als ik ná het instellen even wacht totdat ik de machine daadwerkelijk hoor starten, en pas op dat moment de stroom eraf haal, gaan mijn machines keurig verder waar ze gebleven waren als Homey de tussenstekker heeft inschakelt ![]()
Maar het kán zijn dat dat niet bij alle elektronische (af)wasmachines en drogers het geval is, en ik mazzel heb bij toeval?
Misschien heb je mazzel ![]()
Als ik de spanning eraf haal en er weer opzet dan weet mijn wasmachine niet meer wat hij aan het doen was. Dat is aan 1 kant ook wel handig, als hij in de war is kan je hem resetten door de spanning er even af en weer op te zetten. (Heb ik 1x gehad)
Even out of the box. Stel je stelt de wasmachine in en start hem direct. Homey ziet dit zet hem op pauze. En laat hem verder gaan wanneer jij wilt.
Dan blijft natuurlijk nog steeds het probleem bestaan, dat ik het wasprogramma ook in de flow moet vermelden. Ik kan geen commando vinden dat zegt Start het actieve programma.
Het zou inderdaad het beste zijn als de App van Bosch/Siemens kan worden aangepast.
De pauze of uitgestelde startfunctie zou het meest ideaal zijn en de optie zit al in de meeste machines.
De oplossing met de tussenstekker zal ik afraden omdat dan ook de kans bestaat, dat de wifi verbinding niet meer wordt hersteld na het inschakelen. (Ik heb deze ervaring na stroomonderbreking en/of update van de verschillende machines)
Ik blijf de topic nog even volgen😁
Dat zou inderdasd de beste oplossing zijn, maar tot op heden, zowel van de zijde van Homey als van Home Connect alleen maar doodse stilte…….
Euhm wat bedoel je nu? Verwacht je dat Athom of Bosch/Siemens dit forum lezen? En wat zou Athom hierin kunnen betekenen? De app is niet van hen.
Of heb je contact gezocht met Bosch/Siemens support en krijg je enkel “doodse stilte” als reactie?