Bedenkingen bij de nieuwe Homey Bridge

Hoi,

Even een vraagje naar aanleiding van de aanschaf van mijn nieuwe Homey Bridge.

Ik had thuis een setup met een reeks devices die ik voornamelijk via de google home app of de app van het device zelf aanstuurde:

  • een serie Philips Hue lampen, schakelaars en friends of Hue Schakelaars
  • een hele reeks shelly relays en motion sensors (lampen, garagepoort)
  • een aantal Tuya wall plugs
  • airco (aangestuurd met melcloud app)
  • zonnepanelen met Solaredge inverter
  • TV met chromecast aangesloten op een receiver met chromecast audio beiden bediend via Harmony Hub
  • iPhone
  • google home & nest mini

Daarnaast nog een aantal andere zaken waarvoor ik er tot dusver niet in slaagde deze ā€œonlineā€ aan te sturen:

  • Salora TV met chromecast
  • Bose bluetooth speaker

Met het oog op een betere communicatie tussen al die devices, de creatie van flows en de mogelijkheid ā€œgelijk welk bluetooth of infrarood toestelā€ mee in de cloud te krijgen, en om bovendien alles vanuit 1 app aan te sturen besloot ik na het zien van de prachtige keynote session een Homey Bridge aan te schaffen.

Zeven weken nadat de bridge toekwam, kreeg ik eindelijk de verlossende mail met mijn beta code. Na ingebruikname van het toestel, stel ik vast:

  • tuya: niet ondersteund
  • melcloud (airco): niet ondersteund
  • solar edge: niet ondersteund
  • chromecast: niet ondersteund
  • harmony: niet ondersteund
  • bose: niet ondersteund
  • salora: niet ondersteund (al lig ik hier niet wakker van)

Ik vraag me bij deze dan ook af, wat het nut is van dit speelgoed, want voor zover ik tot dusver heb kunnen uitvogelen kan ik er helemaal niets mee. (ok, je kan me verwijten dat ik geen goeie research gedaan heb).

Bovendien geeft de desktop app (Mac) voortdurend aan dat homey niet online is.

Terugsturen die handel? Of iemand tips zodat dit toch nog een waardige upgrade is/kan worden voor mijn pogingen ā€œrichting domoticaā€.

Alvast bedankt!

Ach, je bent niet de enige die verblind is door de marketingpraatjes van Athom. Feit is dat de Bridge zeer beperkt is en eigenlijk alleen bedoeld is voor mensen die een paar smart home apparaten hebben, en dan ook nog eens van De Bekende Merken (Philips Hue, Klik aan klik uit).

Voor alles waar lokale netwerkaansturing voor nodig is kun je de Bridge al niet gebruiken en moet je naar een Homey Pro kijken. Daarnaast wil Athom apps voor Homey Cloud/Bridge beperken tot ā€œmerkappsā€, apps die door de merkhouder zelf gemaakt zijn (of in ieder geval waar de merkhouder zā€™n naam aan wil verbinden), wat al een hoop apps uitsluit. Apps uit de ā€œtoolsā€ categorie gaan er ook niet komen voor Cloud/Bridge.

Kortom, als je een beetje serieus wilt beginnen met domotica moet je een Homey Pro hebben.

4 Likes

Niet echt, ik vond het allemaal vrij onduidelijk en omslachtig.
In de app store had je dan per app op de knop ā€œHomey betaā€ moeten klikken om te ontdekken welke apparaten er (momenteel) ondersteund worden.

homey-beta-button

Ik besloot toen om een overzicht te maken, de zg beta app wiki; pas recentelijk heeft Athom een lijst met beschikbare apps online gezet.
Verder heeft Geurt dit mooie topic gemaakt, vanwege de vele vragen en onduidelijkheden.
Maar ja, dat moet je maar allemaal zien te vinden als nieuwe Homey gebruiker.

1 Like

Bluetooth speakers al zeker niet :upside_down_face:.

Aj, lijkt dat ook ik mā€™n research niet voldoende heb gedaan of ben verleid door de marketing. Ik was heel enthousiast over de Homey Bridge en cloud opstelling. Nu kan ik mā€™n Philips Hue niet eens instellen (zonder Hue Bridge), die zelfs in Google Home wel kunnen worden ingesteld. + nog vele andere apparaten.

Komen deze in de toekomst nog wel beschikbaar? Of zal dit altijd beperkt blijven?

1 Like

Ook ik vind het aanbod nog wat beperkt, maar vergeet niet dat we in een beta avontuur gestapt zijn. Voor 69 euro vind ik dag het avontuur wel waard en ben ik benieuwd naar de toekomst. Voor mij is de uitgave van 400 euro (of 350 in de aanbieding) wat te hoog, ook omdat het over een paar jaar (in mijn afweging) afgeschreven is.

Ja ik had ook heel wat routines icm mā€™n tradfri, werkte flawless. Maar daarvoor ik had ook een raspberry pi met domoticz en een beta tradfri plugin die telkens liep te bokken.

Op mā€™n raspberry had ik een rfxcom voor mā€™n rolluik, dat werkte vaak, maar toen ging de ondersteund weer plugins offline waardoor ik die slimmigheid moest missen

Voor mā€™n radiatorthermostaat knoppen had ik een eigen app via netatmo. Hoewel gemarket als smart, is het niet meer dan instellen van een schema en zelf bedenken hoe lang het duurt om op te warmen.

Ik heb de hoop dat ik dat soort dingen allemaal kan gaan combineren in homey cloud. Mocht dat niet lukken, heb ik weer een tijdje gespeeld.

Problematischer vindt ik op dit moment de stabiliteit. Gisteren ā€˜app sessionā€™ problemen, vandaag ā€˜temporarily unavailableā€™. Hopelijk wordt dat snel opgelost, want stabiliteit vind ik wel belangrijk.

1 Like

ach spelen is leuk, maar uiteindelijk wil je toch gewoon dat de shit werkt, niet?

Dan moet je wachten totdat Homey Cloud/Bridge uit beta is.

1 Like

Ben ik mee akkoord

1 Like

Hi @Evenflow3

I donā€™t know if your post is still actual but Iā€™m the new developer of the Homey MELCloud app and unfortunately itā€™s not possible to port the app to Homey Cloud.

To develop apps to be run on Homey Cloud, you need to belong to the company brand developing the official app, or be commissioned by it ā€“ what is not my case. Youā€™ll find details here: Homey Cloud - Homey Apps SDK