Nieuw met Homey,?

Hallo allemaal,

Enthousiast gestart met Homey, maar wat obstakels

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een Homey Bridge. Na wat gefrustreerde ervaringen met Home Assistant, besloot ik op zoek te gaan naar een gebruiksvriendelijker alternatief. Homey leek perfect te passen bij mijn behoeften, gezien de vele positieve recensies en video’s.

De installatie verliep vlekkeloos, maar helaas kwam ik bij het koppelen van mijn apparaten een kink in de kabel tegen. Van alle apparaten in huis kon ik er slechts één succesvol installeren. Achteraf besef ik dat ik wellicht te optimistisch was; voor de meeste functionaliteit blijkt de PRO-versie vereist te zijn.

Toch had ik gehoopt dat ik mijn lampen en thermostaat via de HEU en Nest apps zou kunnen koppelen. Helaas lukt dit ook niet. De apps van Hue en Nest zijn weliswaar zichtbaar in de Homey app, maar bij het selecteren van een apparaat (bijvoorbeeld de Nest thermostaat) word ik gevraagd om in te loggen met mijn Google-account. Na het bevestigen van de toestemming voor Homey, kom ik in een loop terecht: ik moet me opnieuw aanmelden bij Google, waarna ik een melding krijg dat ik het scherm kan sluiten. Terug in de Homey app verschijnt de melding “Login op de website van de fabrikant” met een draaiend wieltje, maar er gebeurt verder niets.

Ik heb al gezocht op Google, maar helaas zonder resultaat. Doe ik iets fout of is er wellicht een ander probleem?

Graag zou ik jullie hulp inroepen om dit euvel te verhelpen. Hopelijk kunnen we samen tot een oplossing komen, zodat ik alsnog optimaal kan profiteren van mijn Homey Bridge.

Met vriendelijke groet,

J. Kessels

Probeer eens een andere browser.

Overigens heb je voor zowel Nest als Hue helemaal geen Bridge nodig, een Homey Cloud account is het enige dat daarvoor nodig is.

Robert, bedankt je hebt me een eind op weg geholpen. Via de app op de telefoon lukte het niet, maar via my.homey.app wel. Ik wist niet dat deze app bestond. Ik had wel gevonden dat de desktop versie alleen maar voor de Pro bezitters was. Bedankt.

De bridge nu 1 week in huis en mijn hue, ring, sonos en honeywell kunnen installeren. Kaku ook gelukt. Maar hetgeen de bridge dan te bieden heeft is mager. Honeywell alleen graadje erbij, werkschema niet zichtbaar. Ring heeft 1 camerabeeld, wat niet te bedienen is en de batterijstatus. Dus blijven de “eigen” apps noodzakelijk. Ook voor hue en kaku blijft de originele app beter. Dus wat heb ik eraan? Is dit in de Pro ook zo? Want dan ben ik er wel klaar mee.

@Frans_Hermans Wat was de bedoeling toen je de Homey Bridge had gekocht.
Wat wilde je er allemaal mee gaan doen?
Misschien dat dat wel mogelijk is alleen moet je nog even uitvinden hoe.

Mijn bedoeling is om de genoemde apparatuur (en nog niet benoemde apparatuur) via de Homey te bedienen. Nu heeft alles een eigen “bridge” en die zou ik door Homey willen vervangen. Bij voorkeur de Homey pro, maar ben begonnen met de Bridge om te zien of alles zo mooi is als dat ze beloven. Kan ik die 400 euro later met een goed gevoel besteden of niet natuurlijk. Maar zoals gezegd, als ik zie wat er overblijft van bijvoorbeeld mijn Ring, ga ik die 400 euro besparen.

Mike vroeg wat je er zoal mee zou willen doen, maar ik snap nog steeds niet wat je ermee wil gaan doen.

De Athom marketing afdeling is de beste afdeling; en zoals bij alle prachtige commerciële uitingen is het handig je als consument ook je gezonde verstand blijft gebruiken.

En een tip: koop een gebruikte pro 2019 als €400 net even teveel is (vind ik namelijk ook). Voor €75 - €100 moet dat lukken.
Óf,
wacht nog een jaar (of (veel) langer) op de Pro mini die ergens vanaf €200 moet gaan kosten.
Maar, daar zit ook minder op, gehalveerd geheugen bijv, en enkel zigbee/Thread/Matter:

(Maar je kunt wel je bridge er aan knopen voor de andere protocollen).

De bridge zélf kan niks, de Homey cloud app is je virtuele Homey, welke met andere cloud diensten gekoppeld kan worden.
Met de bridge erbij kun je lokale protocollen toevoegen, zoals zigbee/zwave/IR/Ble/433MHz.

Verder is het app aanbod (erg) klein, omdat community apps (van vrijwillige, onbetaalde ontwikkelaars) niet zijn toegestaan.
En laten dat nu net heel vaak de leukste, handigste, uitgebreidste en betere apps zijn :beers:
Daarnaast is het dynamisch, apps kunnen aangepast worden
Naast de ‘officiële’ apps, bestaan er vaak ook community tegenhangers.

De Homey cloud is in mijn ogen niet een voordelige 1-op-1 test omgeving om te zien of een Pro iets voor je zou zijn.
Het is erg beperkt. Wél kun je zie hóe het werkt, qua programmeren en zo.

Klopt. Met Homey kun je de thermostaat óók laten bedienen, via aanwezigheid bijv., of “Als Netflix is aangezet, zet thermostaat 1° hoger”, en je kunt kiezen of je het werkschema wil negeren, of juist weer wil inschakelen bij gebeurtenis X of Y

Het is dus niet zo dat de gehele app interface óók 1-op-1 in Homey zichtbaar is.

Het hangt óók af van welk merk het apparaat is, en wie de app gemaakt heeft.

Klopt. Homey is geen camera bedieningssysteem. Wél kun je bij beweging / aanbellen een foto laten sturen of op een scherm tonen.
Je kunt er zelfs een gezichtsherkenning app op loslaten, en de deur laten openen bij ‘goed volk’.
Je kunt niet de camera hoek bedienen.
Homey is juist bedoeld om dingen mee te automatiseren, zodat je zelf weinig tot niets meer hoeft te doen.

Hue: hangt er vanaf wat je wil. Hue is qua lichteffecten e.d. ver vooruit.
Homey kan niet eens via een dimknop automagisch dimmen, zoals je met KaKu al 25 jaar kunt.
Maar, je kunt wél dit:
“Als Netflix is aangezet, dan dim lampen kamer naar 15% gedurende 30s”
Het kan ook een goed idee zijn om de Hue hub er tussen te laten. Mocht Homey eens geen zin hebben, dan kun je je lampen nog met Hue aan of uitzetten.

Kaku: welke originele app bedoel je, Frans?
En welk KaKu spul: 433MHz, zigbee of wifi?

1 Like

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ben in de tussentijd bezig geweest om het systeem eigen te maken. En veel van mijn tussentijdse conclusies bevestig je inderdaar. Ik had al besloten om op de mini te wachten en tot die tijd te experimenteren.

2 Likes