Atag Ariston smart boiler

Hi all,

Ik heb sinds kort een Atag Ariston Lydos smart boiler.
Dit is een combinatie van een warmtepomp met een verwarmingselement waarbij hij zelf obs gebruik probeert te bepalen wanneer er behoefte is aan warm water.
Er zit ook een app bij waarmee het apparaat via wifi bestuurd kan worden.

Ik wil graag met de Power by the hour app de boiler vertellen dat hij tijdens de goedkoopste uren het element moet gebruiken ipv de warmtepomp.
Ik kan geen Homey app vinden voor de slimme boilers van Ariston. Omdat dit een boiler is met een flinke subsidie en een extreem laag energieverbruik, worden ze in grote aantallen verkocht.
Is er iemand die voornemens is om hier een app voor te ontwikkelen?

vr gr

Harm

Hi Harm,
Als hij in google home gekoppeld kan worden, kun je het apparaat bedienen met Homey:

App verzoeken kun je hier posten:

Hoi Peter,

Helaas biedt Google home geen oplossing. Ik kan de boiler wel connecten maar dan kan ik hem alleen aan- of uitschakelen mbo Google.
In de app die door Ariston wordt geleverd kun je gericht kiezen of je wilt verwarmen met de ingebouwde warmtepomp of het elektrisch element.
Ik heb een energieleverancier die tegen marktprijzen levert (ANWB) en daarmee kun je dus zelf bepalen op welke momenten je de goedkoopste stroom afneemt. Op sommige uren van de dag is de stroomprijs zelfs negatief. Dat zijn dus de momenten dat je water wilt verwarmen met het elektrische element van de boiler, terwijl als de stroomprijs hoog is je uitsluitend de warmtepomp wilt gebruiken om het water op temperatuur te houden.
Er is van Ariston een API beschikbaar dus het lijkt me dat het ont wikkelen van een Homey app mogelijk zou moeten zijn. Dank voor je reactie en ik ga een verzoek doen op de juiste plaats van het Forum!!

1 Like

Hi Harm,

Jammer dat Ghome geen aparte schakelaars heeft voor boiler & warmtepomp.
Je zou bij Ariston een balletje kunnen opgooien v.w.b. de karige Ghome bediening.

Ik weet niet of het je al bekend is, maar de Power by the Hour app is heel handig voor prijsgestuurd energie beheer.
Incl. prijsplafond indicator :upside_down_face:

1 Like

Heb je een link naar de api, dan kunnen we kijken of er iets mee te doen is. Eenvoudige. Api’s met een json terugkoppeling lukt mij nog wel, maar voor veel devices zijn er voor mij te ingewikkelde api’s, waar je wat meer programmeer ervaring voor nodig hebt

Mijn wifi module komt deze week binnen voor de ariston Lydos Hybride,

Heb al een homeassitent integratie gevonden…dus eens kijken of we die naar homey kunnen omzetten.

Wow, dat zou geweldig zijn.
Het wordt dan namelijk ook zinvol om een energiecontract op uurbasis af te sluiten.

Ben benieuwd!!

HI, kleine uitdaging…

  • Ik koopt een Artiston Lydos Hybride (zonder wifi)
  • Ik zie in het installatie menu dat ik wifi aan/uit kan zetten.
  • Ik koop een wifi module + kabel in TsjechiĂ« voor veel te veel geld.
  • Ik plaats de wifi module, alles werkt, krijg hem op me eigen wifi aangemeld.
  • Maar bij aanmelden in de App - Cloud doet ie het niet.
  • Na contact Atag zegt men : nee het serienummer van je boiler is niet wifi, en daarmee afgesloten.

Ik ben het hier niet mee eens. Dit is puur een commercial iets

@HarmBeuk , zou jij mij van de product sticker op de boiler een foto kunnen toe sturen in een PB. Kan ik eens een vergelijk doen wat nu het verschil is.

@Mickel_Luiten, ik heb dit ook overwogen maar nog niet gedaan. ben je hier nog verder mee gekomen? Heb je nog een zinvolle toepassing voor de wifi-module gevonden of ligt hij nu ongebruikt in de hoek?

Omdat het werkt denk ik dat er een seriele poort op het main board beschikbaar is. Die zou in principe dus ook gebruikt moeten kunnen worden voor het uitlezen en besturen vd boiler.

Ik lees elders op internet dat Ariston veel werkt met het ebus protocol. Wellicht is dat hier ook zo.

Geen connectie naar cloud, dus kan er helemaal niets mee.

Ben nog wel aan kijken of er andere mogelijkheden zijn maar geen idee of dat gaat lukken

Het zal zeker helpen als ik een product sticker screenshot kan krijgen van iemand waar standaard wel wifi in zit.

Hi Mickel,

Ik heb er 1 met standaard WiFi. Waar zit die productsticker?

Gr Harm

[Ariston Group]
Dit is het adres vd Ariston helpdesk. Wellicht werkt die wat meer mee.

1 Like

Op de zijkant/achterkant van de boiler.

Zie screenshot die van mijn

Als je er niets mee kunt wil ik hem voor een zacht prijsje wel overnemen om te kijken of ik het verkeer kan onderscheppen en de boiler via een ESP8266 uit kan lezen en aan kan sturen.

Ik heb inmiddels in Hongarije een wifi-print en kabel gekocht. Na installatie werkt dit perfect. Ben ik erg blij mee. Het was gezien de ervaringen van anderen toch een risico.
Ik heb overigens de bolier in Belgie gekocht en dat is dus geen Atag-versie.

HI Nico,
Bijzonde!r ziet niet in waarom het bij mij niet zou werken, ik heb de boiler in NL gekocht, wifi print en kabel in Tjechnie en krijg het niet werkend.
En je ziet in mijn vorige post (productsticker) dat ik ook gewoon een Ariston hebt.
Middels de app Ariston_net krijg ik (als ik AP modus aanzet) wel de boiler in eigen wifinetwerk
Zodra ie zich aanmeld in me eigen wifi springt ie uit de AP modus, maar wifi icoon brand dan niet. daarna doet de app registratie en dan is het krak.
Ik zie dan wel in met netwerk dat ie verbinding maakt met een tijdserver en url broker-ari.everyware-cloud.com op poort 8883 (secure MQTT) maar verder niets.

@HarmBeuk @Nico_Kooij kunnen jullie de productsticker eens delen in een PM?
Toch eens weten wat verschil is en wellicht kan ik Atag/Ariston nog een benaderen dat het bij andere wel werkt!!!

@Nico, kan je (indien mogelijk) eens kijken of er een DNS lookup gaat naar broker-ari.everyware-cloud.com?
Heb jij bv wel het wifi logo in display staan bij normaal gebruik?
En wordt je boostknop opeens de wifi aan/uit?
Heb je misschien foto’s van PCB en WIFI board om eventueel versies te zien?

Ik heb de boiler in belgie gekocht en bij mij staat er Mod. Lydos Hybrid 100 FR op de product stikker. De FR is dus het verschil.
Ik ben tot eind okt. op vac. dus dan kan ik evt meer terugkoppelen.

Ik ben een stukje verder.:

Het eerdere antwoord van AristonConnectivy was dat mijn model 3629127 niet geschikt was voor wifi, ondanks dat in de gebruiksmanual staat dat je wifi kan enabled/disablen en de PCB(getest) dit ook doet.

Maar als ik op de website gaat kijken van leverancier(Wasco) verkopen ze 2 modellen.

  1. ATAG Lydos Hybrid (leveranciersnummer 3629127)
  2. Ariston Lydos Hybrid (leveranciersnummer 3629054)

In contact met een Ariston dealer in Italy, deze gaf aan dat elke land een eigen productnr hebben? En klaarblijkend ondanks dat Atag en Ariston 1 is ook hier een verschil in zit.
Ariston NL & BE vallen onder dezelfde “regio” dus boiler uit BE of NL zou niet moeten uitmaken ATAG of Ariston branded dus wel als het om wifi gaat.

IK ben dus erg benieuwd bij de mensen waar het wifi wel werkt welke productnr zei hebben, dit staat op de sticker op de boiler(eerst 7 cijfers van het volledige nummer)?

De wifi kaart die ik in Tsjechië heb gekocht staat tegenwoordig op de site dat deze geschikt is voor product nummers:

  • 3629053 LYDOS HYBRID 100 vanaf productiedatum: 09-2017
  • 3629052 LYDOS HYBRID 80 vanaf productiedatum: 09-2017

Dus de combinatie die ik heb (3629127 & wifikaart(3629053) gaat per definitie niet werken mijn inziens.

Op de site van de Italiaanse dealer hebben ze een PCB en Wifiboard staan die geschikt zou zijn voor productnr 3629064(uitgaand dat productnr branded is op de PCB), maar men krijgt geen uitsluitsel van Ariston zelf of die bij mij gaat werken… Klaarblijkelijk weet Ariston het zelf ook niet.

Helpdesk Ariston BE/NL is ook lekker snugger, hele verhaal ook naar hun gestuurd met melding dat er valse verwachting worden gewekt met het wifi verhaal in de handleiding en wat sturen ze terug : de handleiding met de melding dat dat daar geen wifi systeem in voorkomt.
En op de vraag wat een mogelijk oplossing kan zijn geen antwoord(hele verhaal met serienummer etc gestuurd)

Ariston/Atag maakt er zelf dus een rommel van.

  • Handleidingen die valse verwachtingen kweekt
  • Productnummers zooitje.
    -Ariston Support weet het zelf ook niet lijkt het.

Nog steeds geen werkende WIFI wat een eventuele homey app ook op zich laat wachten:-(

Hallo Nico,

Zou je willen delen de link waar en welke je gekocht hebt precies? Ik heb hetzelfde model warmtepompboiler en wil graag even checken of ik de juiste koop.

Bvd

Hallo Martijn,

Ik heb mijn boiler gekocht bij eSanico.be. Daar was hij toen het goedkoopste.
Op de factuur staat het volgende:
ARI02930959 ARISTON LYDOS HYBRID 100 WARMTEPOMPBOILER
Ik heb hem gekocht in juni 2022. Hij kostte toen 815,- euro (was incl. 50,- euro verzenden).
Hij staat daar nu te koop voor 1.598,- euro. Kennelijk wil iemand snel rijk worden:-)

Op het type-plaatje staat het volgende:
Mod.: Lydos Hybrid 100 FR
Cod.: 3629054
Nr.: 362905435221360000684

Suc6 verder.