Wasmachine in Homey koppelen via Google

Ik heb een smart LG wasmachine waarvoor geen app is in Homey.
De LG kan je wel koppelen in de Google Home app.

In Homey heb ik een virtuele schakelaar aangemaakt die ook in de Google Home app verschijnt.
Ik wil de wasmachine laten starten als de zonnepanelen genoeg opwekken. (Ja ik weet dat je nog kan salderen).
Zie onderstaande flow:

In Google Home heb ik een routine gemaakt dat als de wasmachine knop aangaat de wasmachine gestart wordt.
(Na het vullen van de wasmachine en instellen van het programma zet je de machine op “starten op afstand”. )

Om te voorkomen dat de flow constant getrikkerd wordt zet ik hem op pauze en middernacht wordt hij weer gestart.

Misschien is dit een open deur en is het al lang eerder bedacht, voor wie er nog niet eerder aan gedacht heeft kan er zijn voordeel mee doen. Je kan hiermee meerdere scenario’s bedenken.

5 Likes

Hoi Ria,

Hoe doe je het precies in GHome? Want dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb alleen als routine start mogelijheden:
-Spraakopdracht
-Een tijdstip
-Zon onder/op
-Als een wekker wordt uitgezet

Via de eigenschappen van een virtuele schakelaar (van Homey) in Ghome, zie ik ook geen opties om een routine mee te kunnen starten.

Als het goed is zie je de virtuele knop in Google Home (ik heb overigens gekozen voor modus).

Dan in gh routines:

(Sinds gisteren heb ik de naam van de knop gewijzigd omdat ik nog aan het experimenteren was)

2 Likes

Ahhhh. Ik had te weinig uitgeprobeerd

Sinds de laatste routine die ik maakte, krijg ik nu een nieuw keuzemenu voor mijn neus om het routine-type “huishouden” of “persoonlijk” te kiezen.
Ik koos “persoonlijk”, en dan komt de starter “als een appaaraat iets doet” niet te voorschijn :rofl:
Het type “huishouden” leek mij nl. minder mogelijkheden hebben haha. Verkeerd gedacht.

Dank voor het delen in ieder geval Ria, eindelijk is er een manier om Homey iets via Google Home te laten starten!!

1 Like

En dit geeft een prachtige oplossing voor mijn Magnum Vloerverwarming. Doordat Magnum wel op google zit, kan ik de vloerverwarming nu aansturen via Homey. Super goed idee.:muscle:

2 Likes

Even een waarschuwing. Ik ontdekte onlangs dat de wasmachine na verloop van tijd van stand-by in slaapstand gaat. Google ondersteund geen wake up on LAN. Dus voor de LG wasmachine is dit dus geen oplossing. Ik ben met support in gesprek of het niet mogelijk is om de stand by tijd beduidend langer te maken maar ze zijn niet erg geĂŻnteresseerd.

Wacht even
 dit zou een geweldige oplossing zijn voor een heel aantal dingen waarvan ik altijd hoopte dat mijn smart home dat zou kunnen, maar wat niet mogelijk bleek.

Dus ik dacht even: is het nu dan eindelijk mogelijk om routines te laten starten op een andere manier dan via spraakopdracht of op een vaste tijd?

En nu blijkt dat ik heb die optie dus altijd heb gemist, omdat toen er ineens een onderscheid kwam tussen “routines alleen voor jou zichtbaar” en “huishouden” ik altijd gewoon voor de eerste optie koos, omdat ik toch alleen woon.

Dus dank hiervoor, ik had die optie helemaal gemist! Ik heb weer wat om mee te gaan spelen, de komende tijd


Edit: haha, dat is dus precies wat @Peter_Kawa schrijft. Nou ja, ik laat mijn reactie toch staan, want het geeft aan hoe enthousiast ik hiervan werd, dat ik meteen ‘moest’ reageren zonder eerst de rest van het topic te lezen :smile:

2 Likes

Dank allemaal!
Ik blijf alleen problemen hebben met dat als ik de Virtuele Knop in Homey aan zet, dat Google Home 'm pas aanzet zodra ik de Home app open op mijn telefoon


Ik werd naar dit topic verwezen omdat ik AigoSmart ledpanelen heb die wél praten met Google Home, maar niet met Homey. Ik wilde een Homey flow de LEDpanelen laten schakelen. Dankzij dit topic een Virtuele Knop gemaakt in Homey, die verschijnt keurig in Google Home.

In Google home een huishoudroutine gemaakt: als de virtuele knop uit gaat, dan de LEDpanelen uitschakelen.

Nu komt het vreemde: de Virtuele Knop in Homey kan ik uitzetten, maar Google Home neemt dat commando pas over zodra ik de Google Home app open op mijn Android telefoon. (overigens heb ik ook zo’n Home-display in de keuken staan, weet niet of dat relevant is)

Ik heb ook ruimere rechten ingesteld op mijn telefoon voor de Google Home app, maar helaas: er wordt pas geschakeld zodra de Google Home app op het scherm komt, anders niet.

Herkent iemand dit?

Groetjes! :slight_smile:

Ik heb het even getest met de iPad en de Google Nest Hub.
Op het moment dat ik in de Homey app op de iPad de knop op aan zet veranderd de status op de nest hub ook meteen naar aan.

1 Like

Lijkt dan toch op een rechten kwestie?

Ik heb ook dit probleem met mijn airco. En daardoor werkt het dus niet.
Heeft iemand dit al kunnen oplossen?

Er is een Homey app in de maak voor o.a. je wasmachine @Ria_Banis

1 Like

Dank je voor de tip. Ik ga de maker berichten. :+1:t2::+1:t2:

1 Like

Zeer late reactie van mijn kant, maar ja: dat probleem heb ik ook. Ik dacht met name dat ik hiermee heel slim de Aqara FP2 kon gebruiken icm Homey virtuele sensors voor elke zone waarvoor ik de Aqara sensor heb ingesteld
 Dus in feite FP2 aan Homey koppelen met Google Home als tussenstap. Maar helaas pindakaas, inderdaad werkt dit alleen wanneer ik de Google Home app op mijn telefoon geopend heb staan.

Ik ben nog niet helemaal bij in de gesprekken die intussen verder gegaan zijn over deze sensor (gezien het ‘game changing’ vermogen van bovengenoemde sensor, hebben uiteraard veel meer mensen deze al aangeschaft voor er officiĂ«le koppeling met Homey was, dus het is een lang draadje aan het worden :wink: ), maar het ziet er naar uit dat we met z’n allen nog even zullen moeten wachten voordat dit echt mogelijk is.

En al die andere dingen waarvan ik altijd wenste dat mijn Smart Home setup het zou kunnen, zoals bij thuiskomst random kiezen uit een aantal vantevoren geselecteerde Spotify playlists, of standaard de gang camera streamen naar het display van de actieve zone wanneer ik op afstand de voordeur open? Dat lijkt voor nu allemaal ook nog - deels letterlijke - toekomstmuziek, vrees ik.

Het gekke vind ik dat dit voor zover ik kan testen, geldt voor alles wat je ingeeft bij “als een apparaat iets doet” wat onder die huishoudroutines kan. Wat is het nut er dan van? Ik kan zo Ă©Ă©n twee drie geen toepassingen daarvoor verzinnen namelijk.

Ik ben dus ook bezig hiermee. Maar welk virtual device isk ook aanmaak, Google accepteerd geen van de apparaten als trigger voor een start. Alleen bestaande lampen worden geaccepteerd als starter. Is er iets vernaderd in google Home?

Het is wel raar dat GHome spul Spotify playlists prima kan afspelen, maar via Homey kan dat niet (meer).

Het is wel gewoon mogelijk met Homey + apparatuur dat Spotify Connect ondersteund (via Spotify app):

Peek 2023-11-11 16-47

.

Inderdaad, ik kan ook geen enkele virtuele lamp of plug meer kiezen als trigger, en dat kon altijd wel.
Het kan ook zijn dat er in Homey iets is veranderd qua virtuele apparaten, maar waarom zouden ze dat doen
 Bij Google veranderd alles continu, dus dat is dan toch een stuk aannemelijker.

1 Like