Google home flows laten starten?

Goedemiddag,

Ik ben zowel nieuw op dit forum als met de Homey, ik kom van een Homewizard dus dan moet we wel even wennen aan het anders denken van de Homey maar het lukt al aardig.
Wat mij tegenviel van de Homey was dat de nieuwe versie ineens geen spraak ondersteunde, dit had ik kunnen lezen echter was dit voor mij toch een verrassing, gelukkig was er een alternatief: de Google home! nadeel daarvan vind ik wel weer het privacy aspect maar dat kan je uitzetten in de Homey.

Vorige week dus de google home mini aangeschaft echter kom ik niet zo ver en na heel wat gelezen te hebben en verschillende commando’s toch maar vragen om hulp.

het koppelen met de Homey is gelukt, in de google home app staan alle producten die google zelf ook ondersteund en die kan ik met spraak aansturen, echter ik begreep dat je via de google alles van de Homey aan kan sturen

dit lukt niet, als ik zeg:

oke google : vraag homey om de flow 
te starten of

oke google : vertel homey om de flow 
te starten

hij geeft continu als antwoordt: "als je wilt dat ik die informatie voorlees moet je persoonlijke resultaten inschakelenin de google home app "

Wat doe ik verkeerd?

Werkt iets als “zet het licht aan” wel? Ik weet niet of het sowieso wel mogelijk is om via spraak flows te starten.

En ik gebruik de spraak integratie niet, maar volgens deze pagina moet het commando zijn: “Hey Google, zeg tegen Homey zet het licht aan”. Ik heb geen idee of het echt uitmaakt dat je ‘zeg tegen Homey’ zegt.

1 Like

Mijn ervaring is dat via de Google Assistant (Google Home mini & sinds kort Sonos) apparaten aansturen prima werkt. Deze apparaten moeten dan wel aan Homey gekoppeld zijn. Je kunt simpelweg zeggen:
Oke Google, zet de lamp in de woonkamer aan
Oke Google, zet de tv aan
Oke Google, zet de boiler aan (ik heb een wall plug genaamd boiler die tussen de boiler zit)

Met Google Assistant een flow starten zou moeten werken via IFTTT, maar ik heb dat nog niet echt werkend gekregen. Ik zou het ook graag horen als iemand dat wel kan. Ik wacht eerlijk gezegd nog op de scenes/routines van Google.

Ik had eigenlijk ook verwacht dat je iets meer met de integratie zou kunnen. Zo zijn de Google Home apparaten ook geen apparaat in Homey. Dat had denk ik wat meer mogelijkheden geboden, zoals spraakactivatie van flows.

Dat is de volledige integratie, en ik meen te lezen dat @Nico_P dat niet wil (dus alleen de spraak integratie, en dat werkt met “Hee Google, zeg tegen Homey 
”).

Over flows starten, dat zou met een virtuele knop wel moeten kunnen. Je zegt tegen Google dat ie “VirtueleKnop” moet aanzetten, en in je flow gebruik je “VirtueleKnop is aangezet” als trigger.

2 Likes

ja dat werkt wel omdat die lampen volgens mij ook ondersteund worden door google (? )
rechtstreekse opdrachten aan google gaat wel dus

oke google zet lamp aan

maar als ik zeg oke gogle vraag homey om de lamp aan te zetten dan zegt hij dat hij niet weet hoe te helpen.

zo ook een virtuele knop, deze heb ik gemaakt maar die herkent de google niet

als ik vraag de sonos te starten weet google dit ook niet

is er wellicht iets essentieels wat ik aan moet zetten in de google app om dit alles te laten werken?
synchroniseer met google heb ik uitstaan wegens privacy, is deze essentieel?

Wel om direct opdrachten te kunnen geven (dus zonder “vraag Homey om” er nog tussen).

En ik denk dat je, om opdrachten aan Homey te geven, echt letterlijk “Oke Google, zeg tegen Homey zet het licht aan” moet zeggen. Zonder extra woorden er tussen. Wat je tegen Homey kunt zeggen staat hier: https://support.athom.com/hc/nl/articles/360015436873-Wat-kan-ik-tegen-Homey-zeggen-

Als je rechtstreeks een flow wil starten met ok google vraag homey moet je een flow creëeren met de volgende triggerkaart:


Dus ok google vraag homey espresso aan

1 Like

Het werkt helemaal goed hoor.
Ik kan mijn blinds bijvoorbeeld omhoog doen door te zeggen: “hey google, zet blinds omhoog aan”
wat google dan doet is de flow blinds omhoog starten.
Dus vertel google: " hey google, zet ‘naam flow’ aan"
Of Okay google. Wat je voorkeur heeft

2 Likes

Dus Google ziet ook al je flows? Dat wist ik dan weer niet.

Allemaal bedankt voor de hulp, het is gelukt! Ik heb de Homey opnieuw gekoppeld en toen werkte het opeens wel

Alleen als ik sonos zegt dan herkent hij het niet maar daar kan ik een omweg voor maken met de tips van Peter.

Ik kan weer ever verder hobbyen :slight_smile:

Voordat ik deze op slot doe zodat we weer in dat andere Nederlandse Google Home topic verder kunnen zou je nog even uit kunnen leggen hoe dat precies werkt met de flows “aan” zetten?
We maken een flow en die noemen we “pannenkoek” en zeggen dan tegen Google Home mini :“Zet pannenkoek aan” ? En dan gaat de flow lopen?

Ik begin even te twijfelen.
Wat ik namelijk heb gedaan met mijn blinds is een virtuele schakelaar aangemaakt die de flow aanroept.
Als je je apparaten bekijkt in je google home dan zie die virtuele schakelaars ook staan.\En die kan google dus aan of uit zetten. Aanzetten resulteert bij mij in het opstarten van de flow blinds omlaag (door de virtuele schakelaar) en uitzetten resulteert in het aanroepen door de schakelaar van de flow blinds omhoog.
Dus rechtstreeks de flows aanroepen zal mi niet lukken maar via een virtuele schakelaar wel.

1 Like

Ja die was al bekend ja. Zo doen we ook Homeydash.com op een Google hub laten draaien.
Maar een flow starten door de naam van de flow te roepen en zet aan dat gaat niet lukken.

1 Like

Helaas niet.
Ik had een flow aangeroepen om te checken maar dat werkte niet.
Dus vandaar mijn twijfel en mijn uitzoekwerk waarom.
Toevallig heb de flow hetzelfde genoemd als de schakelaar hahahahaha
Tsja Dan krijg je verwarring

1 Like

Ok, duidelijk. Thnx.

image
Zo deed ik het met de lichten via IFTTT, hoeft nu niet meer, maar je hoeft dan tenminste niet he google en homey te zeggen, werkt prima aks google home het niet kan. HĂ© google Sonos aan lijkt mij echter nog te lastig voor googlemans

Hey Google zet Sonos aan werkt bij mij wel. Wel pas sinds een paar dagen. Vanaf het moment dat Sonos GA ondersteunt zie ik de Sonos speakers ook als apparaten in Google. Voorheen zag ik die niet, ook al had ik ze wel in Homey

Inderdaad, virtueel device aanmaken:
image
Flow aanmaken die wordt gestart door de virtual device:
image
En roepen maar “okey google, zet de radio aan”
(Als je maar 1 “radio” device hebt hoef je de zone er niet eens bij te noemen)

PS: ja ik weet dat je de radio ook direct via Google assistent kan laten spelen.
Maar ik heb een homey, dus mijn radio is smart.
Dus “radio aan” activeert ook een flow die met een PIR beweging detecteerd en de radio weer uitzet als ik er 15min niet ben.
(En dat lukt google home niet)

1 Like

image

Ben al een paar uurtjes de community aan het afstruinen, maar het is met uiteindelijk gelukt door gewoon te doen wat @Peter_de_Vos voorstelde. Kanttekening is wel dat je wat moet experimenteren met de tekst. In mijn geval lukte “OK Google, vraag Homey sfeer te creeren” niet maar deze “Ok Google, vraag Homey sfeer te maken” wel