Flows starten met google assistent en meerdere gebruikers

Hoi Allemaal,

Sinds een maandje hebben wij een Homey pro 2023. Hiervoor gebruikte we vooral Google home en de handige assistent voor spraakbesturing.

De homey pro is gekoppeld met Google home. Bij 1 gebruiker werkt het starten van de flows via de google assistent door het commando “start [flow naam]”, maar de rest van de bewoners kunnen via de google assistent de flow niet starten. Deze gebruikers kunnen wel de lampen en schakelaars bedienen via de google assistent.

Weet iemand hoe we ervoor kunnen zorgen dat de overige bewoners ook de flow’s van Homey kunnen starten via een spraak commando? De flows welke gestart moeten worden staan bij alle gebruikers als favoriet in de Homey app.

Betreffende flows met een virtuele schakelaar laten starten is dan een eenvoudige oplossing.
Als je dan de trigger “flow is gestart” vervangt door de v.schakelaar;
En die v.schakelaar dan de flownaam geeft, of iets dergelijks, kan iedereen de flow starten met: “[virt. schakelaar naam] aan”

Zet wel 'Experimenten" > “power user” aan, en dan kun je virtuele schakelaars toevoegen:
1.Voeg nieuw apparaat toe
2.Kies Homey
3.Kies virtuele knop of -schakelaar

Handige apps, maar misschien ‘overkill’ in dit geval:

  • Virtuele apparaten
  • Device Capabilities, deze heeft geavanceerde virtuele apparaten.

Bedankt voor het meedenken en deze tip. Door met virtuele schakelaars te werken kan iedereen via de Google assistent de flow starten.

Soms kan de oplossing heel simpel zijn :smiley:

1 Like

Beste, als beginnend Homey gebruiker loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Wellicht doe ik iets niet goed of snap ik het verhaal van de virtuele schakelaars niet. Ik heb getracht een virtuele schakelaar te maken, de kaart ‘flow is gestart’ vervangen door die virtuele schakelaar, de instellingen experiment -->pro user etc aangezet, maar mijn partner kan nog steeds niets met de spraak commandos iets uitzetten bv. Als ik wat zeg reageert alles wel. Waar moet ik nog naar kijken of kan ik ergens een ‘uitleg voor dummies’ vinden betreffende het gebruik van virtuele schakelaars/apparaten​:blush::blush:. Alvast bedankt voor de reacties

Is de virtuele schakelaar wel zichtbaar in Google Home?

Ja. Is het dan de bedoeling dat daar de routine aan gekoppeld wordt? Ik dacht dat ik die in Homey moest maken.

Je kan er een routine aan koppelen, maar je kunt ook tegen Google zeggen: “zet (naam virtuele schakelaar) aan”.

Hoi Richard en Cindy. Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste weg aan het bewandelen ben, of dat het probleem in Google Home zit. Even specifiek: als ik ‘welterusten’ zeg tegen Google Home (assistent) wordt de routine gestart om alle verlichting uit te zetten en verwarming op bepaalde temperatuur. Als mijn partner dit zegt krijg ik de melding dat 1 of meer apparaten niet beschikbaar zijn. Het lijkt erop dat Google Home anders reageert op haar stem. Van de andere kant kan ze wel met haar stem verlichting en de rolgordijnen bedienen dus Google herkent haar stem wel. Verder is het niet mogelijk om via ‘werkt met Google’, Homey toe te voegen aan haar account. Krijg dan de melding dat er geen apparaten gekoppeld zijn aan Homey. Ik ben nu even het spoor bijster🤔

Het vreemde is dat stemherkenning helemaal niet van toepassing is, behalve bij persoonlijke dingen als notities, agenda e.d.

Als iemand dus heel hard door de brievenbus roept “hee google, doe alle lampen uit”, dan zit je in het donker.

Bij mij gingen bijv. de gordijnen dicht, toen ik een filmpje bekeek waarop iemand het stemcommando gaf om de gordijnen dicht te doen. Via mijn telefoon speakertje dus!

Nee, je hoeft haar enkel uit te nodigen vanuit je ‘home’ op google home, om de apparaten via de Ghome app te kunnen bedienen / aflezen
Verder loopt alles dan via jouw aangemaakte ‘home’ in google home.

Oke, bedankt voor je reactie. Dus het probleem zit hem in Google Home cq assistent en niet in Homey. Vreemde is dan weer wel dat toen ik overgestapt ben naar Homey, haar stem commandos voor een groot gedeelte niet meer werken… Zeker qua routines in ieder geval

Oke, iedereen bedankt voor de hulp en reactie. Het is me uiteindelijk gelukt om e.e.a. aan de gang te krijgen met behulp van virtuele apparaten. Vindt het wel een beetje een omslachtige manier maar blijkbaar kan het niet anders. Dank allen, op naar het volgende probleem met de Honeywell Thermostat Lyric T6, hiervoor inmiddels een ticket bij support aangemaakt