Hele fijne update dit, fijn dat het +/- verschil is opgelost. Ik zie nu heel mooi op mijn Energy Dashboard dat de Sessy’s aan het laden zijn. Dank!
Mij valt het ineens op dat in de Energy dashboard de sessie ontbreekt.
Ik heb al gekeken maar zie niets geks. Weet jij of er toevallig iets anders moet gezet worden n.a.v. de nieuwste versie (3.00)? Dankjewel
Homey opnieuw starten?
Mobile app opnieuw starten?
Nee helaas. Beide meerdere malen gedaan, geen resultaat ![]()
Geen idee…
Sessy opnieuw aan Homey pairen?
Momenteel gebruik ik een Advanced Flow waarmee ik Sessy aanstuur:
- wanneer er geen auto geladen wordt staat de ECO-mode van Sessy actief
- wanneer deze wel aan het laden is heb ik een Homey-NOM (middels PbtH) actief welke de Sessy enkel oplaadt indien er vermogen over is. Ontladen mag nu niet.
Nu wil ik die standaard ECO-mode namaken in een flow. Heeft iemand die ECO-mode van Sessy zelf al eens uitgeplozen? Ik kom er niet uit.
PS:
Ik gebruik de eco-mode met aantal laaduren = 4 en laadvermogen = 1000 Watt. Tevens is laden buiten de goedkoopste uren aangevinkt.
Roeland Nagel (van Charged/Sessy) bij BNR:
https://www.bnr.nl/podcast/baanbrekende-businessmodellen/10575624/waarom-de-thuisbatterij-nu-wel-interessant-wordt
Ik blijf ontdekken… ![]()
Ik ben nu zo ver dat ik de “Energiestrategie (kW)” kan uitlezen middels een API-call.
Als ik dit (http://192.168.178.41/api/v1/dynamic/schedule) intik in een browser krijg ik het volgende te zien:
Nu probeer ik de Energiestrategie-uurwaarden naar Homey-variabelen om te zetten (voor elk uur een eigen variabele).
Homey heeft een Logic flowcard die het resultaat van de API-aanroep beschikbaar zou moeten stellen voor verdere verwerking in (advanced) flows. Hier loop ik tegen het standaard probleem bij Homey Pro aan: er zijn geen goede handleidingen…
Maar wel een actief forum ! Dus vraag ik het hier:
Is er iemand met verstand van zaken rondom het inlezen en verwerken van JSON data?
Ik heb dit tot nu toe maar het resultaat is een foutmelding:
Ik zou het enorm waarderen indien iemand mij een duw in de goede richting kan geven.
Kijk eens in dit topic
Hoi allen,
Met een opbrengst van bijna 80 euro dit jaar met mijn sessy vindt ik dit nogal wat mager icm een dynamische contract. Zelf draai ik op Roi met een minimale winst van 10 cent. Zelf lees ik verhalen waarvan de opbrengst meer is. Hebben jullie ook zo’n relatieve magere opbrengst?
Andere vraag. Als ik de energie rechtstreeks opsla in de sessy. Moet ik dan ook alle additionele kosten (+- €0,15 p/kwh) rekenen? Immers worden deze rechtstreeks opgeslagen in de batterij.
Hoi hoi. Ik heb een Marstek Venus thuisbatterij en ben bezig met een app om de Marstek zo goed mogelijk aan te sturen. Deze app is nog sterk in ontwikkeling, maar misschien kunnen jullie heir ook iets mee? Ik stuur de batterij aan via MQTT vanuit de app, maar dat kan ook via een flow, en dan is hij ook werkbaar voor de Sessy denk ik? Ik dacht ik meld het hier ook even.
https://homey.app/en-nl/app/com.TESTenergyprices.app/Test_SmartLoading-for-Marstek/test/
Nog even een toevoeging. (Sorry ben een beetje enthousiast)
De nieuwste versie heeft nu het zelflerend verbruiksmodel operationeel. Dit zegt AI over mijn model:
Het systeem:
- Ziet seizoensinvloed in de data
- Berekent seizoenscorrectie factor
Praktisch voorbeeld:
Als het systeem ziet dat je werkelijk gemiddeld 10.5kWh per dag gebruikt (ipv 9kWh):
Wat het doet:
Past fracties aan voor betere timing
Waarschuwt: “Aanbevolen dagverbruik: 10.5kWh”
Jij past dan handmatig 9000→10500 aan
Graaddagen:
- Ziet dat je in winter meer gebruikt
- Houdt daar rekening mee bij voorspellingen
Het is slim: het leert patronen, suggereert totaal wijzigingen, maar laat jou de parameters aanpassen! ![]()
![]()
(We gaan het zien
)
Leuk en intressant, wat je doet met je Marstek, en ook dank voor de link blijf het volgen.
maar hou het graag op 1 plaats, cross posting is een beetje overdone/kill
Hallo Iedereen,
Ik ben even door bijna heel deze post gegaan en reacties. Mijn hoofd staat op ontploffen ![]()
@Roedi_de_Lion @Gruijter @JJJ_LLLL @Johan.N Sorry voor de tags om te beginnen.
Ik sta op punt om een sessy batterij te kopen.
Wat ik zou willen instellen is dat hij bijna altijd op XOM/NOM moet staan maar enkel wanneer de laadpaal aan het laden is moet de batterij niets doen en gewoon op 0 staan.
Op de 2 goedkoopste uren zou de batterij moeten opladen en nadien wanneer de batterij vol is mag de laadpaal terug starten met laden.
En voor al de rest gewoon op NOM/XOM werken. Nu hoe goed werkt dit? Is er veel delay op wanneer je bijvoorbeeld een microgolf aanzet hoe snel springt de sessy bij om de teller op 0 te houden?
En is alles wat ik hier zeg mogelijk zo ja hoe zouden jullie de flow maken?
Ja kan. Je kunt zowel de Sessy interne xom/nom gebruiken, of de Homey PBTH xom/nom.
Kan ook. Probeer gewoon maar eens advanced flow te maken.
Korte stroom pieken zoals magnetron, koffiezetter, wasmachine verwarming, etc etc zijn niet op te vangen. Binnen enkele tientallen seconden tot een minuut duurt het bijsturen met Sessy.
Ik gebruik Homey om precies jouw wensen voor de Sessy’s te realiseren.
Mijn Sessy’s laden op de goedkoopste uren. Afhankelijk hoe leeg ze zijn is dit tot ruim 4 uur. De huidige SOC-waarde bepaalt dat.
Het laden van een Sessy verloopt anders dan je zou verwachten. Het begint op 2,2kW om dan binnen een uur op 1,7kW te zitten. Bij een lege Sessy:
- na 1 uur 30% vol
- na 2 uur 52% vol
- na 3 uur 73% vol
- na 4 uur 89% vol
Je ziet, je hebt ruim 4 uur nodig om van leeg naar vol te gaan. Ik stuur de Sessy’s aan met het laadcommando “2200 Watt”. Door een interne Sessy-regeling wordt het laden vrij snel teruggeschroefd, waarschijnlijk ivm warmte van de batterij zelf of de omvormer.
Ik blokkeer het ontladen van de Sessy als de auto gaat laden. Is die klaar dan mag Sessy weer ontladen. Overdag bij veel zonne-energie mag de Sessy wel laden wanneer de auto ook laadt, mits er dan nog een overschot is.
Voor de rest draai ik XOM.
Zolang er nog gesaldeerd wordt laad ik de goedkoopste stroom om deze, als ze duurder is, te gebruiken. Tot nu toe keek ik niet naar de actuele prijs maar dat is niet handig als de opgeslagen stroom duurder is dan de actuele.
Daarom een extra JA/NEE variabele toegevoegd “Vrijgave ontladen door prijsverschil” welke ontladen blokkeert als deze NEE is.
Deze nieuwe JA/NEE variabele wordt bepaald door onderstaande flow. Ik bepaal een “accuprijs” welke de prijs per kW van de opgeslagen stroom vertegenwoordigt (goedkoopst moment + 10%).
Om de accuprijs wat nauwkeuriger te berekenen zou ik graag de gemiddelde stroomprijs over de laadperiode willen berekenen maar daar ben ik (nog) niet uitgekomen.
Mocht iemand een goed idee hebben hoe dat kan dan houd ik mij aanbevolen.