Nee dat klopt, maar wel vreemd toch?
Niet echt vreemd. Komt omdat Athom heeft besloten om voor batterijen een -vermogen als leveren te zien, en een +vermogen als laden. Net andersom dus dan zonnepanelen, en ook andersom dan Sessy.
Behalve dat je de streepjes in het Energy dashboard de verkeerde kant op ziet lopen is er voor zover ik kan zien geen impact op de totaalwaarden van het dashboard.
Maar het zou toch netjes zijn als Athom een optie meegeeft om het teken om te keren in het Energy dashboard (@Robin
)
@Robin Dat zou wel handig zijn om dit te kunnen omdraaien, lijkt me niet een hele moeilijke wijziging. @Gruijter heb je gesponsort op github. Bedankt voor al het werk voor de community.
Zou je mijn vraag van een paar post hier boven nog even kunnen beantwoorden?:
"Er komen natuurlijk altijd meer vragen ![]()
Ik zie dat je nu met de smart ROI op maar 1 Sessy de winst bekijkt maar je zet het doelvermogen wel op 2 Sessy 's ? Wat is de reden hier van ?
Is het hier niet de bedoeling per sessy een “nieuwe smart Roi vermogenbeschikbaar” te starten ?"
Als de sessy’s veel van elkaar afwijken qua SoC wel. Maar de kaart kost heel veel rekenwerk, dus als je ervan uitgaat dat beide Sessy’s hetzelfde worden aangestuurd hebben ze ook altijd ongeveer dezelfde SoC. Het resultaat van de berekening is dan hetzelfde voor beide Sessy’s
En dank voor je donatie🍺
Graag gedaan ![]()
Iets wat mij op valt verder is het volgende:
Ik zie dat hij altijd eco-opladen /ontladen doet , wat is de reden hier voor ?
Ik zie hem eigelijk nooit snel -opladen/ontladen gebruiken ?
Wordt er nagedacht over het uitbreiden van de cards voor sessy ?
Ik mis een “AND” kaart voor acculevel..
Nu omheen gewerkt door een flow te maken die IF acculevel doet en dan het acculevel in een variabele steekt..
Die kun je simpel met een logic card maken. Dus nee, er komen geen flowcards bij.
Dat is een lekker snel antwoord !
Uit interesse: werk jij bij charged ?
Nee. Maar heb wel de app voor ze gemaakt.
Top gedaan ! Werkt heel prettig !
Versie 3.0.0 staat klaar om te testen: Sessy | Homey
- Added battery voltage for Home Battery
- Added external power for Home Battery
- Added Homey Energy properties for Home Battery.
- Added Sessy Power and inverted Homey Power as required by Homey Energy.
- Added separate PV driver.
- Minor fixes.
Dit is een major upgrade van de Sessy app. De compatibiliteit met Homey Energy is nu optimaal. ![]()
Helaas heeft Athom bedacht dat het teken van het accu-vermogen omgekeerd moet werken van wat Sessy doet. Daardoor is er nu in de achtergrond een vermogen genaamd Homey Power en een Sessy Power. Door het moeten splitsen/omkeren van het vermogen kan het zijn dat Flows niet goed meer werken. Controleer en herstel dus de werking van je Flows als je de Power van een Sessy uitleest! Je moet nu Sessy Power gebruiken in plaats van Power of Homey Power.
Daarnaast wordt nu de spanning van de Sessy accu-pack weergegeven, en het externe vermogen aangesloten op de uitbreidingspoort (Sessy firmware >=1.9.1 is nodig)
En als klap op de vuurpijl: Zonnepanelen die zijn aangesloten op een Sessy kunnen nu als separaat PV apparaat aan Homey worden toegevoegd. Uiteraard volledig compatible met Homey Energy. ![]()
Ik hoor graag of alles goed werkt ![]()
Mooi werk!
Bij mij is automatisch gekozen voor Homey Power in de flows.
Wat wordt bedoeld met “externe vermogen”? Welke uitbreidingspoort?
Minor punt:
Dat moet je dus aanpassen naar Sessy Power om de flows goed te laten werken.
Zie info hier: Sessy Bus - Sessy thuisbatterij
Ja, vergeten in deze release mee te nemen. In de volgende zit de fix er in ![]()
hoi @Gruijter
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als ik in mijn flow Power wil veranderen in Sessy Power, krijg ik geen resultaten ?
Edit: Sessy vermogen is waarschijnlijk het zelfde ?
@Gruijter
Er lijkt toch iets niet goed te gaan sinds de update.
Er is meer dan genoeg overschot aan zonne-energie en de sessy’s gaan niet sneller opladen ?
De Power By the Hour flow kun je onveranderd laten. Maar je moet wel de nieuwe PBTH versie gebruiken (6.7.2)
Als de Sessy’s niet met vol vermogen laden, heb je dan niet toevallig de max.vermogen ingesteld, of geluidsbeperking of temperatuurbeperking aanstaan in je Sessy?
Ik heb de PBTH versie welke je aangeeft. ( 6.7.2 )
En ik heb de flow zo gelaten zoals je aangaf.
Staat zo ingesteld voor beide Sessy’s.
Nog een observatie:
Je ziet hier dat hij nu gewoon nog van het net aan het trekken is terwijl dit helemaal niet nodig is ?
EDIT: als ik sessy XOM aan zet werkt alles zoals het moet ? @Gruijter
@Gruijter Hij lijkt nu weer goed. Ik heb gisteren nog homey geupgrade naar versie 12.4.6.
Zou dat misschien het probleem geweest kunnen zijn ?
12.4.6
Energy
- Fixes an issue that caused some devices to not be included in Energy.
Op het dashboard van een Sessy apparaat zie ik wel het Sessy vermogen, maar niet de (geinverteerde) homey vermogen. Deze kan ik wel selecteren om weer te geven op de tegel.
Tevens laden niet alle modes goed in het dashboard, ik mis er soms wat en als ik dan even schakel tussen de tabbladen, dan zijn ze er wel (versie 3.0)
Klopt. Dat is met opzet.
Dat kun je bij Athom melden. Is een Homey mobile apo probleem.